تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3898153
شناسه : 3898153
تاریخ :
بازار ایالات‌ متحده به کارکرده‌ های آمریکایی روی خوش نشان نمی‌دهد اقتصاد ایران: بررسی شرایط بازار خودرهای کارکرده در ایالات متحده نشان می‌دهد که اقبال کمی نسبت به خرید برندهای آمریکایی، حداقل در شرایط فعلی وجود دارد. به‌نظر می‌رسد مشتریان برندهای آمریکایی بیشتر تمایل به خرید نمونه‌های نو را دارند و برای انتخاب از بین خودروهای کارکرده اعتماد بیشتری به خودروهای غیرآمریکایی دارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به نظر می‌رسد سرعت افت قیمت وانت پیکاپ فورد رنجر در ماه‌های اخیر بیشتر از سایر خودروها بوده و همین موضوع در سال قبل نیز رؤیت شده است؛ اما آیا افت قیمت بالاتر از حد متوسط رنجر نشانه‌ای از تغییرات در بازار خودروهای دست‌دوم آمریکاست. باید دانست رنجر در سال قبل افت قیمت محسوسی را تجربه کرده و یکی از ۲۰ خودرو دست‌دوم با بیشترین افت قیمت در بازار آمریکا بوده است. البته این موضوع خیلی تعجب‌برانگیز نیست زیرا نسل جدید خودروی موردبحث اخیرا راهی بازار شده است. با این وجود، مطالعه مقاله منتشر شده توسط iSeeCars اطلاعات جالبی درباره تغییرات قیمت محصولات دست‌دوم را ارائه می‌کند.

رکورد افت ۱۰درصدی در اختیار فورد

در سال قبل قیمت متوسط فورد رنجر دست‌دوم ۳۴۹۴ دلار کاهش یافته که به معنی افت ۱۰.۸ درصدی است. بنابراین قیمت متوسط یک فورد رنجر دست‌دوم در بازار آمریکا ۲۸,۹۶۹ دلار بوده است. برای مقایسه باید گفت میزان افت قیمت متوسط بازار خودرو آمریکا ۴۳۱ دلار یا تنها ۱.۴ درصد بوده است.

قطعا افت قیمت قابل‌توجه رنجر می‌تواند توجه افرادی را که خواهان یک وانت پیکاپ کارا هستند و نمی‌خواهند مدل صفرکیلومتر را بخرند جلب کند. با اینکه قیمت متوسط یک خودرو دست‌دوم با عمر یک تا ۵سال در سال جاری ۱.۴درصد کاهش داشته اما در ۶ ماه قبل شاهد تثبیت نسبی قیمت‌ها بوده‌ایم.

این اتفاق در حالی رخ داده که همین چندسال قبل و در دوران همه‌گیری کرونا قیمت خودروهای کارکرده به شدت افزایش یافته بود. البته باید دانست برخی برندها افت قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند به گونه‌ای که قیمت خودروهای کارکرده تسلا ۲۱ درصد، مازراتی ۱۲.۳ درصد و آلفارومئو ۹.۳ درصد افت کرده‌اند. برندهای زیرمجموعه استلانتیس شامل رم، کرایسلر، دوج و جیپ نیز افت قیمتی بالاتر از حد متوسط بازار را تجربه کرده‌اند و افت قیمت خودروهای لینکلن، فولکس‌واگن، پورشه و مازراتی حداقل ۵ درصد گزارش شده است.

ژاپنی‌هایی که گران می‌شوند

برخی خودروسازان در جهت مخالف عمل کرده‌اند و محصولات دست‌دوم آکورا، شورولت، تویوتا و جنسیس افزایش قیمت بیش‌از ۲درصدی داشته‌اند. تنها خودرو دست‌دومی که بیشترین افزایش قیمت را داشته نیسان پت‌فایندر (۱۵درصد) بوده و پس از آن نیز میتسوبیشی اوت لندر پلاگین-هیبرید قرار گرفته است.

قیمت اوتلندر دست‌دوم استاندارد نیز بیشتر شده هرچند این افزایش قیمت تنها ۴درصد بوده است. البته از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت شرایطی است که برای ژاپنی (احتمالا با نگاه به بازار خودرو ایران) ایجاد کرده‌اند و باوجود تقاضای بالا نسبت به این شاسی‌بلند موفق پلاگین-هیبرید، اما آنها صف طولانی برای خریداران ایجاد کرده‌اند. نکته جالب‌تر اینکه از بین ۲۰ خودرو دست‌دوم با بیشترین افزایش قیمت، ۵خودرو ساخت ب‌ام‌و بوده‌اند.

باتری دردسرساز برقی‌ها

طبیعی است با توجه به اینکه اصلی‌ترین قطعه خودروهای برقی باتری آنهاست و طی هر سال عمر زیادی از این باتری‌ها کاسته می‌شود و به طبع ارزش آنها نمی‌توان در طی سال افزایش پیدا کند. اما نکته مهم اینکه افت قیمت خودروهای برقی در اوایل سال ۲۰۲۴ بیشتر بوده و همچنان این روند ادامه دارد.

بر اساس داده‌های حاصل از مطالعه خرید و فروش ۱.۳میلیون خودروی دست‌دوم بین نوامبر ۲۰۲۳ تا نوامبر ۲۰۲۴، قیمت متوسط یک خودرو برقی دست‌دوم ۲۷,۶۱۵ دلار بوده که ۸درصد ارزان‌تر از قیمت متوسط خودروهای درون‌سوز دست‌دوم (۲۹,۹۳۴ دلار) است. باید دانست قیمت خودروهای برقی کارکرده نسبت‌به سال قبل ۱۸درصد افت کرده و تسلا با افت قیمت متوسط ۵۶۶۰ دلاری نسبت‌به سال قبل بیشترین کاهش قیمت را به نام خود ثبت کرده است.

نیسان لیف، کیا نیرو و هیوندای کنا در کنار تسلا مدل ۳ جزو ۲۰ خودرو برقی دست‌دوم با بیشترین افت قیمت هستند. برای مقایسه باید گفت خریداران خودروهایی با سن یک تا ۵ سال در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰هزار دلار برای آن‌ها پرداخت می‌کردند درحالی‌که این رقم هم‌اکنون به حدود ۳۰ هزار دلار رسیده است.

کارل بروئر، تحلیلگر iSeeCars می‌گوید: «خریداران خودروهای دست‌دوم که منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، می‌توانند صبر کنند. قیمت‌ها در سال قبل به ندرت تغییر کرده و به نظر می‌رسد قیمت متوسط یک خودرو صفرکیلومتر و دست‌دوم حدود ۳۰ و ۲۰هزار دلار باشد. این ارقام احتمالا باعث خواهد شد افراد زیادی نتوانند خودروهایی با سن یک تا ۵ سال را بخرند و به همین خاطر مجبور خواهند شد خودروهای قدیمی‌تر با کارکرد بیشتر را انتخاب کنند.»