تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3898152
شناسه : 3898152
تاریخ :
بررسی تاثیر برخی تحولات بر بازار خودرو اقتصاد ایران: اثرگذاری طرح‌های فروش بر بازار خودرو آن‌جاست که این طرح‌ها فشار تقاضا بر بازار آزاد را کاهش می‌دهند و طبعا سبب کاهش بها در بازار یا حداقل کنترل منحنی قیمت می‌شوند. وقتی طرح فروش برگزار می‌شود، حجمی از تقاضا که مستعد روانه شدن به‌سمت بازار آزاد است، پشت سد این طرح‌ها می‌ماند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در بازار نسبتا راکد خودرو، قیمت‌ها همچنان با افت‌وخیز نسبی همراه است.در نخستین ماه زمستان، با وجود روند صعودی نرخ ارز، خودروهای داخلی اما از این روند عقب مانده‌اند؛ به‌گونه‌ای‌ که قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور کاهش یافته است. با این حال خودروهای مونتاژی رشد نسبی را تجربه کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای طرح‌های فروش خودرو از سوی خودروسازان و واردکنندگان، کاهش قیمت خودروهای داخلی را به‌همراه داشته؛ درحالی ‌که بازار مونتاژی‌ها تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز با رشد قیمت مواجه بوده است.

بازار خودرو کشور در نخستین‌ماه زمستان رفتار متفاوتی را در دو بخش داخلی و مونتاژی از خود نشان داد؛ به‌نحوی که اولی روند نزولی در قیمت به‌خود گرفت و دومی سیر صعودی داشت. با این حال بسیاری از دست‌اندرکاران خودرویی معتقدند بازار در رکود به‌سر می‌برد. با بررسی‌های رفتار قیمتی چند خودرو داخلی و مونتاژی، میانگین قیمت خودروهای تولید داخل در انتهای دی نسبت به‌ابتدای این ماه، زیر دو درصد افت کرده است.

بررسی قیمت خودروهای مونتاژی در بازه زمانی مورد نظر، از رشد حدودا سه درصدی میانگین قیمت این محصولات حکایت دارد. با توجه به این‌که بازار ارز در این بازه زمانی (اول تا ۲۶ دی‌ماه) روندی صعودی داشته، مشخص می‌شود منحنی قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد، در این ماه نیز مسیری متفاوت را طی کرده است. با این حال، مونتاژی‌ها رفتاری متناسب با بازار ارز داشته و رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. همچنین قیمت ارز در این بازه زمانی ۲۶ روزه حدود ۵.۸‌ درصد رشد کرده است.

با توجه به‌میزان‌ درصد افزایش قیمت ارز و بهای خودروهای مونتاژی در بازه زمانی تحت بررسی، مشخص می‌شود مونتاژی‌ها عکس خودروهای داخلی، رفتاری مشابه با نوسانات نرخ ارز داشته‌اند. این البته درحالی است که افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در نمایندگی‌ها نیز بر رشد قیمت آن‌ها در بازار آزاد بی‌تاثیر نبوده است.

درواقع منحنی قیمت خودروهای مونتاژی از دو جهت تحریک شده است؛ یکی ارز و دیگری افزایش قیمت در مبدأ. مونتاژکاران با تغییر هزینه نهاده‌های تولید، قیمت محصولات‌شان را تغییر می‌دهند. اخیرا نیز پس از آن‌که وزارت صمت مجوز افزایش میانگین ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی را صادر کرد، برخی مونتاژکاران نیز بر قیمت خودروهای خود افزودند. در کنار این موضوع، رشد قیمت ارز هم بر روند صعودی بهای خودروهای مونتاژی تاثیرگذار بوده است. این درحالی است که خودروهای داخلی از چند ماه پیش مسیر خود را از بازار ارز به‌نوعی جدا کردند. این جدایی البته نسبی است؛ به این معنی که نمی‌توان ادعا کرد نوسان قیمت در بازار ارز هیچ تاثیری بر بازار خودرو ندارد.

البته این امر به‌معنی عدم‌اثرپذیری مطلق بازار خودرو از ارز نیست و می‌توان گفت تنها میزان این تاثیرپذیری کم شده است. این موضوع که با وجود رشد قیمت ارز در بازه زمانی تحت بررسی، میانگین قیمت خودروهای داخلی افت کرده، ریشه در همین مساله دارد.

البته این نکته را نباید فراموش کرد که اجرای طرح‌های فروش خودرو در دی‌ماه نیز به‌بازار خودرو کمک کرده تا به‌جدایی نسبی از بازار ارز ادامه دهد. طی ماه جاری، علاوه‌بر طرح‌های فروش دو خودروساز بزرگ کشور، دور پنجم عرضه خودروهای وارداتی نیز برگزار شد. به‌ویژه فروش خودروهای داخلی بدون تردید در کنترل نرخ خودرو در بازار آزاد تاثیرگذار بود.

اثرگذاری طرح‌های فروش بر بازار خودرو آن‌جاست که این طرح‌ها فشار تقاضا بر بازار آزاد را کاهش می‌دهند و طبعا سبب کاهش بها در بازار یا حداقل کنترل منحنی قیمت می‌شوند. وقتی طرح فروش برگزار می‌شود، حجمی از تقاضا که مستعد روانه شدن به‌سمت بازار آزاد است، پشت سد این طرح‌ها می‌ماند. طبعا هرچه نسبت تقاضا به‌عرضه متعادل‌تر شود، منحنی قیمت نیز بیشتر کنترل خواهد شد و می‌تواند روند نزولی نیز پیش بگیرد. به‌هر حال بازار خودروهای داخلی در بازه زمانی تحت‌بررسی تحت‌تاثیر جدایی نسبی از بازار ارز و طرح‌های فروش، نه‌تنها صعود قیمت را با وجود رشد نرخ ارز تجربه نکرده، بلکه سیر نزولی نیز داشته است. این درحالی است که با توجه به آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برخی به‌دنبال پاسخ به این پرسش هستند که با حضور دوباره وی در کاخ سفید، چه اتفاقی در بازارهای مختلف از جمله خودرو رخ خواهد داد؟

گرانی ۶۰ میلیون‌تومانی فیدلیتی پرستیژ ۵ و ۷ نفره

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ری‌را (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۵۴ میلیون‌تومان، ساینا S اتومات (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۴ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۳۳ میلیون‌تومان، شاهین اتومات پلاس (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۹۰ میلیون‌تومان و سهند (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۷ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی و رشد قیمت ۶۰ میلیون‌تومانی دو مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش اکستریم TXL (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۳۵ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۶۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۷۱۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند. در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.