تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3897122
شناسه : 3897122
تاریخ :
پیام ایران در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی در زمان تحریم اروپا چیست؟ اقتصاد ایران: درحالی که اتحادیه اروپا پروازهای ایران را تحریم کرده، ایران قصد دارد در نمایشگاههای گردشگری خارجی شرکت کند تا بگوید همچنان با قدرت در حوزه گردشگری ایران دوستی را در پیش گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ ایران قرار است در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی شرکت کند. به گفته محمد حسین صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران تا پایان سال ایران در نمایشگاه‌های ITB برلین، فیتور اسپانیا، کراچی پاکستان و میت ترکیه حضور دارد.

صوفی به خبرنگار مهر گفت که برای سال آینده نیز وظیفه ایجاد پاویون ایران در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی باز هم به عهده این کانون است منتها تصمیم گیری برای شرکت در نمایشگاه‌ها بر عهده وزارت میراث فرهنگی است و وزارتخانه باید به کانون اعلام کند که سال ۱۴۰۴ در کدام نمایشگاه گردشگری، پاویون خواهیم داشت. ما دست ایران دوستی را به سوی کشورهای خارجی دراز می‌کنیم این درحالی است که آنها ایران هراسی را در پیش گرفته‌اند. ما با حضورمان در این نمایشگاه‌ها می‌گوئیم که ایران امن و مهمان نواز، میزبان گردشگران خارجی است.

شرکت در نمایشگاه‌های خارجی با شرایط مختلفی همراه است. این روزها تبلیغات منفی علیه ایران بسیار زیاد است. از طرفی پروازهای ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است تعداد گردشگر ورودی به ایران به خصوص از سوی کشورهای اروپایی ریزش کرده است. در مواقعی که پرواز مستقیم به کشورهای دیگر وجود نداشته باشد باید از آسمان کشورهای دیگر گذشت. همین دور زدن‌ها نه تنها زمان سفر بلکه هزینه پرواز را هم بیشتر می‌کند از این رو هزینه سفر گردشگران خارجی هم به ایران زیاد می‌شود چه برسد به سفر ایرانی‌ها.

پیام ایران در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی در زمان تحریم اروپا چیست؟

«هزینه پروازها برای مردم گران‌تر شده است» این صحبت‌های علیرضا منظری نماینده اسبق ایران در ایکائو درباره زیان تحمیل شده به شرکت‌های هوایی ایران و مردم پس از اعمال تحریم‌های اروپاست. در واقع زمانی که پروازهای مستقیم ایرلاین‌های خارجی به ایران محدود می‌شود باید پروازهای کانکشن انجام شود. با این احتساب هر پرواز اروپایی ۳۰ درصد برای مردم گران‌تر شده است.

حالا در همین شرایط قرار است ایران تا پایان سال حداقل در نمایشگاه گردشگری دو کشور اروپایی آلمان و اسپانیا شرکت کرده و حضور داشته باشد با این شرایط آیا به صرفه است که چنین هزینه‌ای شود؟

فعالان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی که پای ثابت حضور در این نمایشگاه‌ها هستند معتقدند باید در هر شرایطی حضور داشته باشیم. این موضوع در کارگاه آموزشی شرکت در این نمایشگاه‌ها هم بحث شد و آنها اعلام کردند هزینه‌ها زیاد است ولی نباید پاویون ایران خالی شود.

آنها به یک خبر هم دل خوش بودند اینکه به تازگی حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفته از روز ۱۲ بهمن پرواز از مسیر تهران به پاریس و برعکس بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

در سال‌ها و ماه‌های اخیر پروازهای دو شرکت هواپیمایی به دلیل اعمال تحریم‌ها از سوی کشورهای اروپایی به پایتخت‌های قاره سبز متوقف شده بود. حالا اما متولیان می‌گویند قصد دارند از طریق شرکت‌های هواپیمایی دیگری از داخل ایران این پروازها را از سر بگیرند.

در همین رابطه رضا موسوی، مدیر عامل یکی از شرکت هواپیمایی ایران از برقراری پرواز در مسیر تهران- پاریس خبر داد و گفت که علاوه بر این برنامه‌ریزی برای پرواز به سایر مقاصد اروپایی از جمله اسپانیا، آلمان و اتریش نیز در حال انجام است.

پیام ایران در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی در زمان تحریم اروپا چیست؟

اکنون اگر قرار باشد دوباره پروازها از سر گرفته شود آیا باز هم گردشگران خارجی به ایران می آیند و شرکت در نمایشگاه‌ها توجیه اقتصادی برای شرکت کنندگان دارد؟

در این باره، مصطفی شفیعی شکیب رئیس جامعه تورگردانان به خبرنگار مهر گفت: خیلی از افراد حتی خانواده به ما اعتراض می‌کنند که چرا در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنید وقتی آورده‌ای برای شما ندارد؟ ولی ما به جهت علاقه حضور داریم و اینکه معتقدیم بالاخره باید جایگاه ایران را در این نمایشگاه‌ها حفظ کنیم و بگوییم در این شرایط هنوز هم کار می‌کنیم. ضمن اینکه تجدید دیداری با همکاران خودمان در کشورهای اروپایی داریم و یادآوری می‌کنیم هر زمان بازار دوباره رونق گرفت دوباره فعالیت‌های مشترک را انجام می‌دهیم.

ما کارت تبریک اعیادی مانند کریسمس را برای همکارانمان در کشورهای دیگر فرستادیم که فقط ما را از یاد نبرند. برخی از رفتارهای ما با تبلیغات منفی که نسبت به ایران می‌شود آنها را از تصمیم شأن برای همکاری منصرف می‌کند. تا زمانی که مقامات عالی کشور عزمی در این حوزه نداشته باشند، گردشگری ایران رونق پیدا نمی‌کند.

آن طور که شفیعی شکیب هم اشاره کرد، بسیاری از تصمیماتی که در کشور گرفته می‌شود تأثیر بسیار مستقیمی روی گردشگری دارد.

اکبر محمدی از فعالان گردشگری هم به خبرنگار مهر گفت: ۱۶ سال است در فیتور شرکت داشته‌ایم چطور می‌توان راهی که این ۱۶ سال طی کرده را متوقف کرد. خالی ماندن پاویون ایران به کشورهای دیگر این پیام را می‌دهد که حق با رسانه‌های معاند و دشمنان ایران است. آنها توانسته‌اند ما را منفعل کنند و حالا از پس حضور در نمایشگاه گردشگری برنمی آییم درحالی که این طور نیست. من فکر می‌کنم باید اتفاقاً حضورمان گسترده‌تر و قوی‌تر از سالهای گذشته باشد تا این تبلیغات منفی را از بین ببرد.

وی گفت: من با غیبت مان در اکسپوی ژاپن نیز مخالف هستم. بهتر بود حضور پیدا می‌کردیم ولو ضعیف!