تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3894291
شناسه : 3894291
تاریخ :
کدام کشورها با "خودرو برقی" آلودگی هوا را کاهش دادند؟ اقتصاد ایران: بسیاری از کشورها با سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه، ارائه مشوق‌های اقتصادی، و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ، به سمت گسترش استفاده از خودروهای برقی حرکت کرده‌ و موفق به کاهش آلایندگی از آسمان خود شده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، استفاده از خودروهای برقی به‌عنوان راه‌حلی پایدار برای کاهش آلودگی هوا در دهه‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. این خودروها با حذف یا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های هوا که ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی هستند، می‌توانند تأثیر چشمگیری در بهبود کیفیت هوا و سلامت عمومی داشته باشند.

بسیاری از کشورها با سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه، ارائه مشوق‌های اقتصادی، و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ، به سمت گسترش استفاده از خودروهای برقی حرکت کرده‌اند. در ادامه، تجربیات برخی از کشورهایی که موفق به کاهش آلودگی هوا از طریق خودروهای برقی شده‌اند بررسی می‌شود.

تجربه کشورهای موفق در کاهش آلودگی هوا با خودروهای برقی

1. نروژ: پیشتاز در استفاده از خودروهای برقی

نروژ به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کشورها در استفاده از خودروهای برقی شناخته می‌شود. در سال 2023، بیش از 80 درصد از خودروهای فروخته‌شده در این کشور برقی بودند. نروژ با ارائه معافیت‌های مالیاتی، حذف عوارض خودرو، و امکان استفاده از خطوط ویژه در بزرگراه‌ها توانست به‌طور گسترده مردم را به خرید خودروهای برقی ترغیب کند. پیش‌بینی می‌شود که تا اوایل 2025، خودروهای برقی از خودروهای بنزینی در این کشور پیشی بگیرند.

برای تأمین زیرساخت‌های شارژ، این کشور شبکه‌ای گسترده از ایستگاه‌های شارژ سریع در شهرها و بزرگراه‌ها ایجاد کرده است.

هزینه برق در نروژ برای خودروهای برقی به‌طور میانگین 0.17 دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت است که با توجه به استفاده از منابع تجدیدپذیر نظیر انرژی آبی، کاملاً مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

منبع: greenmatch.co

2. چین: تحول در مقیاس بزرگ

چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان، تأثیر چشمگیری بر کاهش آلودگی هوای شهری داشته است. دولت چین با اعمال محدودیت‌هایی برای خودروهای سوخت فسیلی در شهرهای بزرگ و ارائه یارانه‌های گسترده برای خرید خودروهای برقی، موفق به کاهش انتشار آلاینده‌ها شده است.

تا دسامبر 2023، چین تقریباً 20.4 میلیون خودرو برقی در جاده‌ها داشته که حدود نیمی از ناوگان جهانی خودروهای برقی را شامل می‌شود. در سال 2023، چین حدود 8.1 میلیون خودرو برقی جدید ثبت کرده که نزدیک به 60 درصد از فروش جهانی خودروهای برقی را تشکیل می‌دهد.

چین همچنین در زمینه زیرساخت‌های شارژ بسیار موفق عمل کرده و بیش از یک میلیون ایستگاه شارژ در سراسر کشور ایجاد کرده است.

هزینه برق برای شارژ خودروهای برقی در چین بسته به منطقه، حدود 0.1 تا 0.15 دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت است.

منبع: carnewschina

3. آلمان: ترکیب خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر

آلمان به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه حفاظت از محیط زیست، از خودروهای برقی برای کاهش آلودگی هوا استفاده کرده است. دولت آلمان با ارائه مشوق‌هایی نظیر پرداخت بخشی از هزینه خرید خودروهای برقی و سرمایه‌گذاری در ایستگاه‌های شارژ سریع، استفاده از این خودروها را افزایش داده است.

ثبت‌نام خودروهای برقی چینی: در سال 2024، آلمان حدود 43 هزار و 903 خودرو برقی چینی ثبت کرده است که برندهایی مانند MG در بازار پیشرو هستند. خودروهای برقی در آلمان در حال افزایش هستند و فروش آن‌ها در رشد کلی بازار خودروهای برقی اروپا سهم داشته است.

این کشور تلاش کرده است تا انرژی مورد نیاز برای شارژ خودروهای برقی را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. هزینه برق در آلمان برای خودروهای برقی حدود 0.35 دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت است، اما مشوق‌های مالی به کاهش هزینه‌های کلی کمک کرده‌اند.

منبع: spectrum 

4. هلند: شبکه شارژ یکپارچه

هلند یکی از پیشرفته‌ترین شبکه‌های شارژ خودروهای برقی در جهان را دارد. این کشور با استفاده از فناوری‌های نوین، ایستگاه‌های شارژ عمومی را به‌صورت یکپارچه در شهرها و مناطق روستایی توزیع کرده است. برنامه‌های دولتی نظیر کاهش مالیات و پرداخت یارانه برای خرید خودروهای برقی، نقش مهمی در افزایش استفاده از این خودروها داشته است.

در سال 2023، خودروهای برقی 24 درصد از فروش خودروهای جدید در هلند را تشکیل می‌دهند. هلند شبکه شارژ قدرتمندی توسعه داده است و بیش از 111هزار 721  ایستگاه شارژ عمومی برای تسهیل پذیرش بیشتر خودروهای برقی وجود دارد.

هزینه برق برای شارژ خودروهای برقی در هلند حدود 0.25 دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت است و بسیاری از ایستگاه‌های شارژ از انرژی بادی تغذیه می‌کنند.

منبع: virta.global

چگونه زیرساخت‌های برقی فراهم شدند؟

ایجاد زیرساخت‌های شارژ یکی از چالش‌های اصلی برای گسترش استفاده از خودروهای برقی است. کشورهای موفق معمولاً از یک رویکرد ترکیبی استفاده کرده‌اند که شامل سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی، توسعه فناوری‌های پیشرفته شارژ، و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است. علاوه بر این، استفاده از اپلیکیشن‌های هوشمند برای یافتن نزدیک‌ترین ایستگاه شارژ و رزرو زمان شارژ، استفاده از این زیرساخت‌ها را تسهیل کرده است.

خودرو برقی و افزایش کیفیت هوا

تجربه کشورهایی نظیر نروژ، چین، آلمان و هلند نشان می‌دهد که خودروهای برقی می‌توانند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند. موفقیت این کشورها نه‌تنها به دلیل سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بلکه به دلیل ایجاد انگیزه در مردم برای پذیرش این فناوری بوده است. با توجه به نیاز فوری به کاهش آلودگی هوا و مقابله با تغییرات اقلیمی، استفاده از خودروهای برقی می‌تواند به‌عنوان راه‌حلی مؤثر در سایر کشورها نیز گسترش یابد.

انتهای پیام/