ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
محسن پور سید آقایی مدیرعامل اسبق راهآهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرف عراقی جدیتی برای تکمیل پروژه ریلی شلمچه - بصره ندارد، اظهار کرد: اگر خط ریلی شلمچه - بصره تکمیل شود، بسیار حائز اهمیت خواهد بود، زیرا خطوط ریلی ایران میتواند به خطوط ریلی عراق متصل شود. بر همین اساس موضوع جابهجایی کالا و مسافر در ایام خاص پررنگ میشود.
وی افزود: کشور عراق باید جدیتی برای احداث خط ریلی شلمچه - بصره داشته باشد، زیرا ایران بخش خرمشهر به شلمچه را طی سالهای اخیر ساخته است. طرف عراقی اعلام کرده که اگر این خط ریلی برای ایران مهم است، اقدام به سرمایهگذاری، ساخت و تکمیل کند، اما با توجه به درآمد نفتی دولت عراق دلیلی وجود ندارد که ایران چنین اقدامی کند، زیرا از سوی دیگر عراق در حال سرمایه گذاری و توسعه خطوط ریلی خود در «بندر فاو» است.
عضو علمی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: حتی اگر ایران برای تکمیل خط ریلی شلمچه - بصره در کشور عراق سرمایه گذاری کند، زمانیکه دولت عراق همکاری ندارد، قطعاً در آینده هم همکاری ترانزیتی از این محور نخواهد داشت، البته به نظر میرسد، عدم تمایل دولت عراق برای همکاری در ساخت این خط ریلی به علت فشار کشورهای خارجی از جمله آمریکا باشد تا اجازه ندهند تا مراودات ایران و عراق توسعه یابد.
پور سید آقایی تاکید کرد: توسعه مبادلات تجاری از خط ریلی شلمچه - بصره به عزم و اراده کشورهای عراق و سوریه بستگی دارد، زیرا این خط ریلی قابلیت کریدور شرقی - غربی را دارد که از ایران به سمت عراق، از عراق به سمت «بندر لاذقیه» و «دریا مدیترانه» در سوریه حرکت کند، همچنین از سوی دیگر میتواند به ترکیه متصل شود.
وی با بیان اینکه ترانزیت به دو بخش اقتصادی و سیاسی تقسیم میشود، افزود: کشورهای مرتبط باید عزم سیاسی کافی برای استفاده از خط ریلی شلمچه - بصره داشته باشند.