ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، فروش خودروهای چینی در سال 2024 سرعت رشد خود را حفظ کرد زیرا فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در بزرگترین بازار خودروی جهان در بحبوحه جنگ بیرحمانه قیمتها و با مبادلات یارانهای برای خودروهای سبزتر که منجر به خرید میشوند به رکورد بالایی رسید.
رشد چشمگیر در چین در یک چشم انداز جهانی خودروهای برقی که تا حد زیادی متوقف شده است، برای خودروسازانی مانند بیوایدی، جیلی و شیائومی خوب بود و به تکان صنعت در بازار رقابتی سرعت بخشید. این امر همچنین به نفع تسلا بود که فروش آن در چین در سال 2024 به بالاترین حد خود رسید و کاهش کلی در فروش جهانی غول خودروهای الکتریکی ایالاتمتحده را جبران کرد.
سایر خودروسازان خارجی مانند جنرال موتورز، تویوتا و فولکس واگن همچنان در برابر رقبای محلی خود را از دست میدهند، اما بسیاری از آنها در تلاش برای حفظ استفاده موثر از ظرفیت در کارخانههای چینی خود هستند.
طبق گزارش انجمن خودروهای مسافری چین، فروش خودروهای سواری برای چهارمین سال متوالی رشد در سال 2024 با 5.3 درصد افزایش به 23.1 میلیون دستگاه رسید. فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی که مجموعاً به عنوان خودروهای انرژی نو شناخته میشوند، 40.7 درصد افزایش یافت و 47.2 درصد از کل فروش خودرو در سال گذشته را تشکیل داد و به نقطه عطف 50 درصدی نزدیک شد.
بیش از 6.6 میلیون خودرو فروخته شده در سال گذشته از یارانههای دولتی تا 2800 دلار برای خرید خودروهای انرژی نو در مقابل 2000 دلار برای خودروهای با موتور احتراقی با مصرف سوخت بهره مند شدند. بر اساس دادههای رسمی، بیش از 60 درصد از خریدهای یارانهای به خودروهای انرژی نو اختصاص داشت.
رویترز گزارش کرد که مقامات از تمدید یارانه تجارت خودرو تا سال 2025 به عنوان بخشی از طرح توسعه تجارت مصرف کننده برای احیای رشد اقتصادی خبر دادند. تحلیلگران اظهار کردند که ما انتظار داریم برنامه یارانه تجارت خودرو، تقاضای کل سال 2025 را تا 3 میلیون واحد افزایش دهد.