ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
حجتالاسلام والمسلمین محمد کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر بهترین راهکار عملی دعوت نوجوانان به نماز، اظهار کرد: شاکلههای تربیت فرزندان در خانواده ایجاد میشود و پدر و مادر اولین الگوهای فرزندان هستند لذا پدر و مادر و حتی خواهر و برادر بزرگتر نقش مؤثری در نهادینهسازی نماز در نوجوانان خانواده دارند.
وی با تأکید بر اینکه فرزندان باید اثرات مثبت نماز والدین را در رفتار و عمل آنها مشاهده کنند، ادامه داد: پدر یا مادری که نماز میخواند اما به راحتی دروغ میگوید یا بداخلاقی میکند نمیتواند فرزند خود را به نماز علاقهمند سازد؛ فرزندان باید آثار عملی نماز را در پدر و مادر و بزرگترهای خود ببینند تا به نماز تشویق شوند.
کریمی تشویق مستقیم و غیر مستقیم را عامل دیگری در نمازخوان شدن فرزندان عنوان کرد و افزود: تشویق فرزند نمازخوان در خانه یا توسط معلم در مدرسه یا توسط امام جماعت در مسجد میتواند خاطره شیرینی را در ذهن او ماندگار کند، ضمن اینکه فرزندان ما باید نماز را تشکر و قدردانی از خداوند متعال و نعمتها بدانند.
مدیر ستاد اقامه نماز استان ادامه داد: تشویق و ترغیب به نماز باید پیوسته و تدریجی باشد و از افراط و تفریط در این زمینه باید پرهیز شود یعنی پدر و مادر نمیتوانند فرزندان را یک شبه نمازخوان کنند بلکه این مهم باید از کودکی بتدریج آغاز شود که در روایات توصیه شده از هفت سالگی فرزندان را به نماز دعوت و ترغیب کنید.
پیوند خانه، مدرسه و مسجد در تربیت دینی فرزندان
کریمی با تصریح اینکه طرح پیوند خانواده، مدرسه و مسجد در راستای نهادینهسازی نماز در کودکان و نوجوانان سالهاست اجرا میشود، اظهار کرد: هم خانواده و هم مدرسه و مسجد سه رکن همافزا هستند که با کمک یکدیگر در تربیت دینی کودکان و نوجوانان نقش دارند لذا کمکاری یکی باعث بیاثر شدن تلاش دیگری خواهد شد.
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: مدارس باید همراه و همگام با خانواده باشند و به موازات هم، فضای ترغیبی و تشویقی را برای نوجوانان ایجاد کنند. اگر مدرسه در راستای تربیت دینی گامی بر ندارد یا خانواده نسبت به این موضوع دغدغه نداشته باشد هر یک به تنهایی نمیتوانند اثرگذار باشند و اینها در کنار هم میتوانند باعث رشد و پرورش شوند چرا که کودک و نوجوان ما هم از خانواده و هم مدرسه تأثیر میپذیرد.
کریمی با تأکید بر اهمیت حضور نوجوان و جوان دانشآموز در مسجد، توضیح داد: باید برای نوجوانان و جوانان در مسجد برنامه داشت و صرفاً به برپایی نماز اکتفا نشود. بنده طی یک بررسی توانستم حداقل ۴۰ مورد کارکرد فرهنگی را احصا کنم که دستگاههای مربوط میتوانند در مسجد برای قشر جوان اجرا کنند. اگر مسجد کارکردهای فرهنگی و دینی و مدرسه کارکردهای آموزشی و پرورشی و خانواده کارکردهای فرهنگی و تربیتی را به خوبی عملیاتی کنند و پیوند این سه رکن شکل بگیرد، رشد و پرورش نوجوانان و جوانان به وجه اکمل اتفاق خواهد افتاد.
مدیر ستاد اقامه نماز استان افزود: این ستاد در حال حاضر دورههای تخصصی نماز را با همکاری انجمن اولیا و مربیان برای اولیا و دانشآموزان در مدارس و همزمان برای ائمه جماعات برگزار میکند و در این دورهها تأکید بر پیوند سه رکن خانواده، مدرسه و مسجد وجود دارد؛ برگزاری رویدادها و برنامههای متنوع با موضوع نماز و با همکاری این سه رکن نیز همواره در دستور کار ما بوده است.
۱۸ مدرسه نمونه نماز در استان معرفی میشوند
کریمی تصریح کرد: متأسفانه ما سه اصل فراموش شده در حوزه نماز داریم یعنی نمازهای ما اول وقت نیست، به جماعت و در مسجد هم نیست. تصور کنید اگر همه ما به این سه اصل توجه داشته باشیم چه اتفاق مبارکی در موعدهای اذان در سطح جامعه شاهد خواهیم بود. لذا پیوند این سه رکن با همکاری دستگاهها و مجموعههای مختلف باید به معنی واقعی کلمه شکل بگیرد.
وی در ادامه با اشاره به ساز و کار شناسایی و معرفی مدارس برگزیده در طرح «مدارس نمونه نماز» در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: ۱۸ مدرسه نمونه نماز شناسایی میشود و بنا داریم برنامهها و دورههای نماز، رویدادها، مسابقات و … را در این مدارس برگزار کنیم تا بهعنوان نمونه و تراز برای سایر مدارس معرفی شوند. مدیران و مربیان همه مدارس میتوانند با الگوگیری از این مدارس نمونه برنامههای نماز را در مدارس خود اجرایی کنند.
کریمی با ذکر اینکه نشستهای «یاوران نماز» با جدیت بیشتری در استان دنبال میشود، ادامه داد: هر کسی به هر نحوی برای نماز تلاش میکند شناسایی شده و در سامانهای ثبت و ضبط میشوند که از این افراد در یک همایش متمرکز استانی تجلیل خواهد شد.
کریمی در پایان گفت: اهم برنامههای فرهنگی و آموزشی با موضوع نماز و مهدویت در سه ماهه چهارم سال شامل برپایی گفتمانهای آشنایی با معارف نماز، برگزاری نشستهای تخصصی نماز و مهدویت، برگزاری میزگرد تخصصی نماز با همکاری صدا و سیما، برگزاری نشستهای دانشجویی، برگزاری دورههای مهارتافزایی معلمان کلاس سوم ابتدایی و هشتم متوسطه و … خواهد بود.