ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مطالعه تیمز از سال 1995 بهطور دورهای هر چهار سال یکبار با مشارکت نزدیک به 100 کشور در پایههای چهارم و هشتم برگزار میشود. در این آزمون، 25 کشور منطقه نیز حضور دارند. ایران بهمنظور ارزیابی دقیق کیفیت آموزش، بهویژه در دوره ابتدایی، در این مطالعه شرکت میکند تا عملکرد دانشآموزان کشور را در مقایسه با سایر کشورهای شرکتکننده، بهویژه در منطقه، بررسی کند.
در مطالعه تیمز، اطلاعات گستردهای از وضعیت خانواده، معلمان، مدارس و خود دانشآموزان جمعآوری میشود. بهعنوان مثال، در آزمون ریاضی پایه چهارم، 127 سؤال و در علوم 125 سؤال مطرح میشود. در پایه هشتم، برای درس ریاضی 138 سؤال و برای علوم 156 سؤال ارائه میشود. همچنین پرسشنامههایی برای دانشآموزان، والدین، معلمان (در پایه هشتم، دبیران ریاضی و علوم) و مدیران مدارس طراحی شده است.
در آزمون تیمز 2023، 360 هزار والدین، 660 هزار دانشآموز، 20 هزار مدیر مدرسه و 29 هزار معلم از 65 کشور و 6 ایالت مشارکت کردند. در ایران، 6,138 دانشآموز پایه چهارم و 6,226 دانشآموز پایه هشتم از 224 مدرسه بهصورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند.
عملکرد ایران در آزمون تیمز 2023
ایران با میانگین نمره 500 فاصله دارد و عملکرد آن در هر دو درس ریاضی و علوم پایینتر از مقیاس وسط است.
پایه چهارم:
پایه هشتم:
سطوح عملکرد در تیمز
در آزمون تیمز، نمره 625 سطح پیشرفته، 550 سطح بالا، 475 سطح متوسط و 400 سطح پایین محسوب میشود.
یکسوم دانشآموزان ایرانی در ریاضی و 38 درصد در علوم به سطح متوسط میرسند، درحالیکه 70 درصد دانشآموزان جهانی در این سطح قرار دارند.
21 درصد دانشآموزان ایرانی در سطح بسیار ضعیف قرار دارند.
مسعود کبیری؛ مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران، میگوید: 41 درصد دانشآموزان ایرانی به نقطه 400، یعنی پایینترین سطح عملکرد، نمیرسند و 21 درصد آنها بسیار ضعیف هستند. از هر 5 دانشآموز ایرانی، 2 نفر اصلاً یاد نمیگیرند و 70 درصد دانشآموزان مدارس روستایی پسرانه به حداقل سطح یادگیری نمیرسند.
او افزود که کسب نمره پایین در آزمون تیمز بسیار ساده است و شامل سوالاتی ابتدایی مانند انجام چهار عمل اصلی ریاضی و خواندن یک نمودار ساده است. یکی از سوالات آزمون تیمز پایه چهارم این است: "403-1000 چند میشود؟" در سال 2019، 49 درصد و در سال 2023، 59 درصد دانشآموزان به این سوال پاسخ درست دادند، که نشان میدهد تقریباً نیمی از دانشآموزان قادر به پاسخگویی به این سوال ساده نبودهاند.
نمونههایی از این سوالات ساده و درصد دانشآموزان ایرانی که موفق به پاسخگویی یا عدم پاسخگویی به آنها شدهاند، در تصاویر زیر قابل مشاهده است.
روند نزولی ایران و پیشرفت کشورهای منطقه
ایران در روند عملکرد خود در آزمون تیمز نزولی داشته است، در حالیکه کشورهایی مانند ترکیه، امارات و ارمنستان رشد قابلتوجهی را نشان دادهاند.
جایگاه ایران در پایه چهارم: رتبه دوازدهم در ریاضی و نهم در علوم میان 15 کشور منطقه.
جایگاه ایران در پایه هشتم: رتبه نهم در ریاضی و دهم در علوم میان 16 کشور منطقه.
متغیرهایی که در آزمون تیمز بررسی میشوند:
دانشآموزان: پیشینه مهاجرتی، مکالمه به زبان فارسی، سن ورود به مدرسه، تعلق به مدرسه، نگرش به ریاضی و علوم.
مدارس: منابع آموزشی، نظم و انضباط، زمان آموزش، دسترسی به اینترنت و کتابخانه دیجیتال.
معلمان: سابقه و تحصیلات معلم، رضایت شغلی، توسعه حرفهای.
والدین: تحصیلات و شغل والدین، حمایت از تحصیل فرزندان، انتظارات آموزشی.
خانه: تعداد کتاب، لوازم دیجیتال، منابع آموزشی.
روند تغییرات مدارس
مسعود کبیری؛ مدیر مرکز مطالعات تیمز و پرلز ایران، معتقد است که نتایج ضعیف ایران در تیمز 2023، ضرورت توجه ویژه به مناطق محروم، مدارس کمبرخوردار و دانشآموزان نیازمند به توجه علمی را برجسته میکند. او میگوید که در حال حاضر، رویکرد آموزش و پرورش اشتباه است و منابع بهگونهای تخصیص مییابد که مدارس موفقتر و دانشآموزان قویتر بیشتر حمایت شوند. این روند منجر به آن شده که در مدارس شاهد، 5 درصد از دانشآموزان در سطح خیلی پایین قرار دارند، در حالی که در مدارس روستایی مختلط، این آمار به 70 درصد میرسد.
کبیری همچنین تأکید دارد که مدت زمان آموزش در ایران به دلایلی همچون تعطیلات طولانی و آلودگی هوا کاهش مییابد. او پیشنهاد میکند که تعطیلات مدارس به جای اول خرداد، در ابتدای تیرماه آغاز شود.
انتهای پیام/