ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، عماد رفیعی مشاور مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در «همایش کشوری شکوفایی سبز: نوآوریهای انرژی و حمل و نقل پاک» گفت: ما به عنوان کشوری که منابع نفت خام و گاز طبیعی در رتبههای برتر قرار داریم و به صورت تاریخی کشوری نفتی هستیم به طوری که مهمترین منابع درآمدی کشور از این راه تأمین میشد
وی ادامه داد: در کشور ما با توجه به تخفیفهای خوراک و سوخت صنایع اگر یارانه اختصاص پیدا نکند تولید به شدت کاهش پیدا میکند و بر درآمدهای مالیاتی کشور تأثیر گذار است. علت این وضعیت مصرف و قاچاق به این دلیل است که تأمین انرژی ۴ کشور همسایه بر عهده ماست که ریشه در قیمت گذاری انرژی دارد.
مشاور مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به اینکه باید تمام تلاش خود را بکنیم که به اقتصاد غیر نفتی برسیم، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به اقتصاد غیر نفتی در ۴ سال فعالیتهای را انجام دهیم که در ۷۰ سال انجام ندادهایم.
به گفته رفیعی، زمانی که نمیتوان قیمتهای حاملهای انرژی را به صورت یکسان برای تمامی اقشار افزایش داد باید بازار سازی انرژی انجام داد و برای اینکه از فناوریهای نوین عقب نمانیم به این بازار سازی نیازمندیم.
نزدیک به دو سال است که بنزین سوپر در کشور نداریم
وی ادامه داد: نزدیک به دو سال است که بنزین سوپر در کشور نداریم چه ایرادی دارد که بنزین سوپر از طریق بخش خصوصی وارد شد.
رفیعی تاکید کرد: پیش بینی میکنیم واردات بنزین سوپر بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان باشد و به نظر میرسد استفاده از آن ۲۵ هزار لیتر باشد
وی ادامه داد: قیمت کارت جایگاه را افزایش دهیم و قیمت ۱۵۰۰ و ۳ هزار تومانی تغییر نداشته باشد زیرا کارت جایگاه منجر به قاچاق نیز میشود که برای کارت جایگاه یا باید کارمزد داشته باشد یا قیمت آن تغییر کند
رفیعی اضافه کرد: عمر مفید مخازن ۱۵ سال است و به مسأله نو سازی مخازن تاکسیها به صورت رایگان رسیدیم که در حال انجام است و عزم انجام چنین اقدامی برای وانت بارها نیز داریم
به گفته وی، به آژانسهای اینترنتی نیز داریم که با کاهش ۶ درصدی کارمزد رانندگان ترغیب به نو سازی مخازن داشته باشند. همچنین خودروسازها نیز قول تولید موتورهای دوگانه سوز جدید را دادند.
رفیعی ادامه داد: ال پی جی میتواند به صورت جدی وارد سبد سوخت شود و جایگزین بنزین شود و اگر بتوانیم ال پی چی را لیتری ۱,۵۰۰ تومان وارد سبد سوخت کنیم خدشهای به سی ان جی وارد نمیکند و از مصرف بنزین در کشور می کاهد.
وی اضافه کرد: اسقاط خودروهای فرسوده به خصوص تاکسیها و موتور سیکلت ها ۹۰ درصد شأن فرسوده هستند و تاکسیها. ۵۲ درصد فرسوده هستند که از ۳۵ میلیون خودرو به ۱۸ میلیون دستگاه فرسوده وجود دارد.