تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3878966
شناسه : 3878966
تاریخ :
افزایش ترافیک ترانزیتی میان ایران، آذربایجان و روسیه اقتصاد ایران: رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه از پیگیری وام صادراتی روسیه برای ساخت خط‌آهن رشت-آستارا و افزایش ترافیک ترانزیتی بین ایران، آذربایجان و روسیه خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

امین ترفع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با یادآوری عملکرد بسیار خوب مسیر ترانزیتی غرب دریای خزر، اظهار کرد: به‌طور خاص، در سال‌های گذشته، تجارت بین کشورهایی مانند ایران، آذربایجان و روسیه افزایش یافته و ترافیک ترانزیتی در مرزهایی مانند آستارا و مرز ایران با آذربایجان بالا رفته است. همچنین، کامیون‌هایی که از ترکیه وارد می‌شوند و به ترکمنستان می‌روند، از مرزهای مختلف مانند نخجوان عبور می‌کنند و این روند باعث افزایش ترافیک ترانزیتی شده است.

وی تاکید کرد: افزایش حجم تجارت و ترافیک ترانزیتی نشان می‌دهد میزان تبادلات تجاری و حجم تردد کامیون‌ها و کالاها در این مسیرها نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است.

وی با یادآوری این‌که کریدور شامل رفع موانع تجاری و اقتصادی است و به‌طور کامل پیوستگی و همکاری بین کشورها را در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌کند، افزود: در حال حاضر ما پیوستگی کامل شمال به جنوب را نداریم. یکی از دلایل این مشکل، نبود زیرساخت‌های یکپارچه و تکمیل نشده بودن برخی پروژه‌ها مانند راه‌آهن رشت-آستاراست. این پروژه از سال 2000 میلادی مطرح شده و هنوز در حال پیگیری است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: خط‌آهن رشت-آستارا بخشی از کریدور شمال-جنوب است، ولی به‌طور کلی نمی‌توان آن را به‌تنهایی به‌عنوان یک کریدور در نظر گرفت. کریدور به مجموعه‌ای از زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ارتباطات اشاره دارد که در قالب یک شبکه بزرگتر شکل می‌گیرد.

ترفع توپوگرافی منطقه، تفاوت در اندازه ریل‌های راه‌آهن ایران و روسیه و نیاز به تعویض بوژی‌ها را از جمله مشکلات این پروژه عنوان کرد و گفت: موضوع اصلی خطوط ریلی ایران و روسیه تفاوت در اندازه ریل‌ها است. راه‌آهن ایران و کشورهای غربی مانند چین و ترکیه از ریل با اندازه 1435 میلی‌متر استفاده می‌کنند، در حالی که راه‌آهن روسیه و کشورهای شوروی سابق از ریل‌هایی با اندازه 1520 میلی‌متر استفاده می‌کنند. این تفاوت باعث ایجاد مشکلات فنی مانند تعویض بوژی در مرزها می‌شود.

وی درباره سرمایه‌گذاری روس‌ها در ساخت خط‌آهن رشت-آستارا گفت: وام صادراتی روسیه که برای کمک به ساخت پروژه راه‌آهن رشت-آستارا تأمین شده بود در حال پیگیری است.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های مشترک ایران و کشور آذربایجان اظهار کرد: ایران و آذربایجان در حال اجرای پروژه‌ای مشترک شامل ساخت پل‌های جدید و توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای هستند. این پروژه‌ها شامل ساخت پل مرزی جدید بین کلاله و آق‌بند، افزایش ظرفیت جاده‌ها و توسعه راه‌آهن برای اتصال به جلفا می‌شود.

وی ادامه داد: آذربایجان در حال ساخت یک پل مرزی جدید است که مسیر عبور از بیله‌سوار را کوتاه‌تر کرده و به جای عبور از جلفا، از کلاله وارد خواهد شد. این پروژه موجب تسهیل حمل و نقل و کاهش زمان سفر می‌شود.

وی در خصوص وضعیت جاده‌‌‌‌‌‌‌های بین آذربایجان و ایران نیز گفت: جاده‌ای که قبلاً خطرناک بود و رانندگان تمایلی به تردد در آن نداشتند، اکنون در حال تعریض و بهبود است. با افزودن پل‌ها و تونل‌ها، ظرفیت جاده افزایش خواهد یافت و تبدیل به یک جاده اصلی با کیفیت بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/