ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر، محمود امانی طهرانی عصر سه شنبه در دومین همایش ملی درس پژوهشی و درسکاوی در شیراز، با بیان اینکه برای بهبود فضای کلاس، راهی جز درسکاوی و درسپژوهی نداریم؛ باید وارد عرصه واقعی کلاسهای درس شد تا کلاس با ما سخن بگوید، گفت: این یک مسیر تضمین شده برای توسعه حرفهای بوده که امتحان خود را برای بهبود فضای تدریس پس داده است.
وی با اشاره به این موضوع که معلمان باید برای همان شرایطی که در کلاس درس با آن روبرو هستند، ایده داشته باشند، ادامه داد: برخی کلاسها بسیار شلوغ هستند، برخی چند پایه است و برخی کاملاً برخوردار به شمار میروند و این نیاز به ایده را بسیار زیاد می کند.
امانی طهرانی افزود: دانشآموزان کلاس باید اشتیاق یادگیری و لذت کشف را بچشند و همه اینها منوط به این است که سناریوهای خوبی برای کلاس نوشته و ظرفیتهای آنها به کار گرفته شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه رئیس جمهور در تحقق این هدف نیز به طور مشخص بر روش تدریس، چینش فیزیکی کلاس و استفاده از فناوری تأکید دارد، گفت: به پیشنهاد رئیس جمهور، فضای تدریس در کلاسها باید منجر به یادگیری فعال دانشآموزان شود، به گونهای که بچهها در کلاس تیم شوند و مشارکت فعالانه در روند تدریس و یادگیری داشته باشند.
امانی طهرانی با اشاره به اهمیت درسکاوی و درسپژوهی در بهبود کیفیت تدریس و فضای کلاسی، ادامه داد: کار ما در درسپژوهی احیای کلاس درس است و در این مسیر طراحی، اجرا و تغییر اتفاق میافتد تا نمونهها و دانشی جدید خلق شود.
وی افزود: درسکاوی و درسپژوهی یک جریان اصیل و عمیق است و به قلههای بسیار بلندی در بهبود آموزش و پرورش دانشآموزان میرسد،
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دبیرخانه کشوری درسپژوهی و درسکاوی امروز با حضور معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این همایش رسمیت یافته و نباید الگوی توسعه خود را که دلدادگی و فعالیت در آن موج میزند را فراموش کند.
امانی طهرانی افزود: فارس اولین استانی است که اهمیت درسپژوهی را درک کرده، برای آن مایه گذاشته و چراغ آن را روشن نگاه داشته است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: در این نشست، پوشهای حاوی صورت وضعیت دقیق فضای آموزشی هر استان به استانداران تحویل داده شد و آنان خواسته شده تا برنامه دقیق و عملیاتی خود را برای رسیدن به وضعیت مدنظر برای استان خود را ارائه کنند.