ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
با نزدیک شدن سال ۲۰۲۵، صنعت خودرو در یک تقاطع قرار گرفته است. کارشناسان صنعت پیشبینی میکنند فروش خودروها به طور معقولی بهبود یابد اما عدم قطعیتهای اقتصادی و تغییرات احتمالی در سیاستها، برای صنعتی که در سال جاری در فروش موجودی خود با مشکل مواجه بود، جای زیادی از عدم قطعیت باقی میگذارد.
نگاهی به سال ۲۰۲۴
سال تقویمی ۲۰۲۴ در ایالاتمتحده شاهد فروش تخمینی ۱۵.۹۸ میلیون وسیله نقلیه جدید بود، که طبق گزارشی از ادموندز، در سهماهه آخر سال کمی بهبود یافت. در ماه نوامبر، میانگین قیمت معاملات برای خودروهای جدید به نزدیک ۴۹هزار دلار افزایش یافت که نسبت به سال گذشته ۱.۵درصد افزایش داشت.
قیمتهای بالا باعث شد موجودی مدلهای جدید به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ برسد (برابر با بیشاز سه میلیون واحد در موجودی در سرتاسر آمریکا) توان خرید در بازار خودروهای جدید، موضوع تکراری سال ۲۰۲۴ بود.
جسی کالدول، رئیس بخش تحلیل در سایت ادموندز گفت: «مصرفکنندگان هنوز فشار را احساس میکنند، اما بازار بهطور کمی برای خریداران خودرو نسبت به آغاز سال دوستانهتر شده است.» مشوقهای پایان سال، نرخهای بهره کمی پایینتر و بهبود احساسات مصرفکننده به افزایش فروش در هفتههای اخیر کمک کرده است. اگر حجم فروش در نوامبر نشانهای باشد، ما فکر میکنیم که سال ۲۰۲۴ برای کسبوکار خودروسازی با شرایط مثبت به پایان خواهد رسید»
ارین کیتینگ، تحلیلگر اجرایی کوکساتوموتیو هم گفت: «بله، قیمتها نسبت به سال گذشته در حال افزایش است، اما مشوقها و تخفیفهای بیشتر خریداران را جذب میکنند.»
گزینههای خودروسازان برای سال ۲۰۲۵
تحلیلگران صنعتی از موسسههای ادموندز و ککساتوموتیو پیشبینی کردهاند فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۵ بین ۱۶.۲ تا ۱۶.۳ میلیون خواهد بود که نشاندهنده افزایش ۱.۴ تا ۲درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴ و احتمالا بالاترین رقم فروش سالانه از سال ۲۰۱۹ است. با این حال، سوالات زیادی وجود دارد که آیا این رشد ناچیز نشانهای از یک نقطه عطف واقعی است یا یک افزایش موقت! سه روند عمده به شکلگیری چشمانداز خودروسازی در سال ۲۰۲۵ کمک خواهند کرد:
خوشبینی مصرفکنندگان و شتاب اقتصادی
تصمیم فدرالرزرو برای کاهش نرخ بهره برای سومین بار متوالی در اواخر سال ۲۰۲۴، محیطی مطلوب را برای خریداران ایجاد کرده است. کاهش نرخها، پرداخت اقساط ماهانه خودرو را کاهش میدهد و ممکن است مصرفکنندگان بیشتری را به خرید ترغیب کند. تحلیلگران ادموندز همچنین به پتانسیل افزایش اعتماد مصرفکننده تحت اداره جدید اشاره میکنند.
کالدوِل گفت: «مصرفکنندگانی که در مورد دولت آینده بر انرژی تسلط دارند، ممکن است ترغیب به خرید شوند.» با این حال، عدم قطعیت در مورد سیاستهای جدید ممکن است دیگران را به تاخیر در تصمیمگیریهای خرید سوق دهد.
تغییرات سیاست شابد بر دسترسی مالی تاثیر بگذارد
سیاستهای پیشنهادی فدرال، ازجمله تعرفهها و احتمال حذف اعتبارهای مالیاتی خودروهای الکتریکی میتواند بازار را بهطور قابل توجهی تغییر دهد. تعرفهها ممکن است هزینههای خودرو را افزایش دهند، در حالی که از دست دادن مشوقهای خودروهای برقی ممکن است منجر به افزایش موقت در فروش خودروهای الکتریکی شود که پس از آن با افت مواجه خواهد شد. خودروسازان ممکن است نیاز داشته باشند برای مقابله با این چالشها خلاقانه عمل کنند. شاید با معرفی قراردادهای اجارهای بیشتر یا بررسی مدلهای اشتراک این روند پیگیری شود.
کالدول گفت: «تعرفههایی که توسط رئیسجمهور آینده پیشنهاد شده ممکن است بیشتر از تاکتیکهای مذاکره نباشند، اما اگر اجرا شوند، احتمالا تاثیراتی بر هزینههای تقریبا تمامی کالاها و خدمات خواهند داشت؛ نه فقط قیمت خودروها. مصرفکنندگان دارای درآمد خالص کمتری خواهند بود و خودروسازان احتمالا نیاز خواهند داشت تا هزینههای تشویقی را صرفا برای فروش خودرو افزایش دهند.»
تغییرات دینامیک در بازار خودروهای دست دوم
انتظار میرود فاصله بین قیمتهای خودروهای جدید و دستدوم بیشتر شود و خریداران حساس به بودجه را به سمت گزینههای کارکرده سوق دهد. در حالی که حجم قراردادهای اجاره و فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۲ عرضه خودروهای کارکرده نزدیک به نو را محدود کرد، خودروهای قدیمیتر میتوانند به کاهش کمبودها و تثبیت قیمتها کمک کنند. با این حال، جذب خریداران بیشتر به بازار خودروهای دستدوم ممکن است به سادگی اتفاق نیفتد. پژوهشها نشان میدهند اکثر خریداران خودرو میگویند میخواهند خودرو جدیدی بخرند، اما بسیاری از آنها برای هزینههای مرتبط با خودرو جدید متوسط آماده نیستند.
کاهش اثرگذاری نرخهای بهره
پیام فدرالرزرو در این هفته مبنیبر اینکه کاهش نرخها کمتر و کوچکتر در افق سیاستی آنهاست، موضوعی بود که بازارهای مالی را شوکه کرد. اما تحلیلگران از شرکت کوکس به خودروسازان اعلام کردهاند سیاستهای فدرال در سال ۲۰۲۵ نسبت به سالهای اخیر نقش کمتری خواهد داشت. در حالی که کاهشهای بیشتر نرخها مورد انتظار است، عوامل دیگری مانند تعرفهها و تغییرات قانونی میتوانند تاثیر بیشتری بر قیمت خودروها و نرخهای وام بگذارند.
نرخهای وام خودرو در اوایل سال ۲۰۲۴ از بالاترین سطح ۲۴ساله خود کاهش یافته است و کمی توان پرداخت را بهبود بخشیده است. اگر وامدهندگان نسبت به اقتصاد اعتماد بیشتری پیدا کنند، ممکن است اختلاف سود را کاهش دهند و هزینههای وامگیری را برای مصرفکنندگان بیشتری پایین بیاورند.
برای آنهایی که در نظر دارند در سال ۲۰۲۵ خودرو بخرند، زمانبندی ممکن است حیاتی باشد. تحلیلگران توصیه میکنند خریدها را زودتر انجام دهند تا از افزایش قیمتهای احتمالی ناشیاز سیاستهای جدید جلوگیری کنند. اگر تعرفههای پیشنهادی ترامپ فقط ابزارهای مذاکره باشند، همانطور که برخی تحلیلگران این احتمال را رد نکردهاند، پس افزایش قیمت ممکن است هرگز به واقعیت نپیوندد. اما حوزهای که تقریبا درباره آن مطمئن هستیم این است که قیمت خودروهای برقی افزایش خواهد یافت.
خریداران آیندهنگر خودروهای برقی تشویق شدهاند که اعتبار فدرال برای برقیها که به میزان ۷۵۰۰ دلار (که دولت جدید قصد دارد آن را لغو کند) هنوز در دسترس است، پس آنها خرید خود را انجام دهند. اگر حرفهای تحلیلگران را باور کنیم، سال ۲۰۲۵ باید شاهد یک بهبود معنادار در بازار خودرو نسبتبه سال ۲۰۲۴ باشیم.