تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3873755
شناسه : 3873755
تاریخ :
صندلی کودک ؛ عامل مهم کاهش جان باختن کودکان در تصادفات اقتصاد ایران: چندی پیش، مدیر گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه صندلی و ساختار داخلی خودروها مطابق با جثه کودکان نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بر ضرورت استفاده از صندلی کودک برای حفظ سلامت آنها تاکید کرد و گفت: این عامل در تصادف‌های کم‌خطر نیز می‌تواند منجر به آسیب بسیار شدید و حتی مرگ کودکان شود پس ضرورت دارد از صندلی کودک استفاده شود. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

صندلی عقب خودرو، ایمن‌ترین محل برای کودکان

معاون پیشین اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید کرد استفاده از صندلی کودک برای کودکان کمتر از ۱۲ سال یا قد کمتر از ۱۳۵سانتیمتر الزامی است.

سرهنگ عین‌اله جهانی با اشاره به دلایلی که کودکان در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند یا آسیب می‌بینند، گفت: یکی از دلایل آسیب‌دیدگی کودکان این است که برای آنان صندلی کودک تهیه نمی‌شود. همین جا به والدین می‌گویم که اگر صندلی کودک نخرند، احتمال آسیب‌دیدگی فرزندان‌شان در حوادث رانندگی بیشتر می‌شود.

سرهنگ جهانی با بیان اینکه برخی والدین گران بودن این صندلی‌ها را دلیلی برای عدم خرید آن اعلام می‌کنند، افزود: سوال من این است آیا جان فرزندتان گرانبهاتر است یا صندلی کودک؟ وی درباره اینکه استفاده از صندلی کودک برای چه افرادی الزامی است، اظهارکرد: به طورکلی کودکان زیر ۱۲سال یا کودکان با قد کمتر از ۱۳۵ سانتی‌متر باید از صندلی کودک استفاده کنند، چراکه بستن کمربند ایمنی نمی‌تواند بدن آنها را به طور کامل روی صندلی نگه‌ دارد. همچنین نشستن کودکان کمتر از ۱۲سال بر روی صندلی جلو خودرو ممنوع است.

رئیس پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان نیز در این باره گفت: با استفاده از صندلی کودک می‌توان جان‌باختن کودکان در حوادث رانندگی را تا ۵۱ درصد کاهش داد. وی در ادامه اظهار کرد: در کشور سوانح و حوادث رانندگی جزو اولین علت‌های مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج‌سال به شمار می‌آید.

وی صندلی کودک را عاملی مهم در کاهش جان باختن کودکان در تصادفات عنوان کرد و افزود: روی زانو نشاندن اطفال حین سفر در تصادفاتی که دو خودرو از دو جهت مخالف با یکدیگر برخورد می‌کنند، بسیار خطرناک است. همچنین در صورتی که سرعت خودرو ۵۰کیلومتر در ساعت باشد نمی‌توان کودک را کنترل کرد و کودک صددرصد با داشبورد و شیشه جلو برخورد می‌کند که یا منجر به آسیب‌های بسیار جدی می‌شود یا پیامدهای ناشی‌از تصادف منتج به مرگ کودک خواهد بود.

رئیس پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان با بیان اینکه برای کودکان زیر ۱۰کیلوگرم باید از صندلی‌های مخصوص کودک استفاده کرد، اظهار کرد: جای مناسب برای کودکان بزرگ‌تر روی صندلی عقب بوده و استفاده از کمربند ایمنی برای آنها ضروری است چرا که صندلی عقب خودرو، ایمن‌ترین محل برای کودکان هنگام رانندگی به شمار می‌آید.

کودکان؛ مظلوم ترین کاربران ترافیک

سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نیز درباره این موضوع گفت: مادران با نشاندن کودک در صندلی جلو به استقبال خطر می‌روند و با این کار از کودک خود محافظت نمی‌کنند چون جای بچه در صندلی عقب خودرو و در صندلی مخصوص کودک است.

وی همچنین بیان کرد: کودکان به‌خاطر ویژگی‌های خاصی که دارند و نمی‌توانند در شرایط خاص واکنش مناسب با آن لحظه را داشته باشند، جزو آسیب‌پذیرترین اقشار در تصادفات هستند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: تصادفات کودکان با ژتوجه به شرایط مختلف، متفاوت است. زمانی که بچه‌ها به عنوان سرنشینان کوچک داخل خودرو هستند، مهم‌ترین وظیفه والدین این است که برابر تبصره ماده ۲۲۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی از سوار کردن کودکان و در آغوش گرفتن آنها در صندلی جلو خودرو خودداری کنند چراکه این اقدام با توجه به این ماده قانونی ممنوع بوده و بسیار خطرآفرین است.

این کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: تاکید و اصرار پلیس مبنی‌بر عدم نشاندن و در آغوش کشیدن کودک در صندلی جلو برای این است که وقتی مادر، کودک خود را در آغوش می‌گیرد، متاسفانه هنگام وقوع تصادف، سر کودک حتی قبل از سر مادرش با شیشه خودرو برخورد می‌کند چون در واقع وزن مادر به روی کودک افتاده و حجم آسیب‌دیدگی‌ها چندبرابر خواهد شد.

جوانبخت همچنین با اشاره به برخی آمارها ادامه داد: متاسفانه در دوماه ابتدایی سال جاری دو کودک و نوجوان زیر ۱۶سال در تصادفات فوت کرده‌اند. در سال گذشته نیز ۲۰کودک و نوجوان یک تا ۱۶سال در تصادفات رخ‌داده در تهران جان خود را از دست دادند.

همچنین در اردیبهشت ماه، یک کودک هشت‌ساله در صندلی جلو خودرو قرار داشت و متاسفانه کمربند ایمنی نیز نبسته بود. این کودک در یک تصادف خسارتی ساده، به خاطر ترمز شدید با داشبورد برخورد کرد و سر این کودک به شدت آسیب دید.

به‌گفته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، متاسفانه کودکان مظلوم‌ترین کاربران ترافیک هستند زیرا همیشه قربانی تصمیمات اشتباه و بی‌مسئولیتی‌های والدین خود می‌شوند. البته والدین هم نباید در برابر هر خواسته کودک، تسلیم شوند بلکه باید ابتدا نفع کودکان را در نظر بگیرند.