ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
سرپرست معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو گفت: ایرانخودرو در دهههای گذشته با تولید محصولات مختلف به بخشی از خاطرات مردم ایران بدل شده، اما از نگاه ما این کافی نیست، این شرکت در مسیر پیشرفتی که برای خود طراحی کرده قصد دارد برای آینده مردم کشورمان محصولاتی درخور و با امکانات، ایمنی و کیفیت بالا ارایه کند.
ایکوپرس- مهدی رحیمی ندوشن، در آیین تحویل اولین سری خودرو ریرا افزود: نگاه به آینده در کنار ارتقای ایمنی محصولات، از اهداف ایرانخودرو در طراحی و تولید محصول ریرا به شمار میرود.
وی افزود: طراحی و تولید محصول ریرا، یک ماجراجویی تمامعیار بود که توسط مهندسان و کارکنان ایرانخودرو و زنجیره قطعهسازی در راستای پاسخ گویی به نیاز مشتریان به نتیجه رسید.
رحیمی ندوشن ادامه داد: بازار خودروهای کراساوور رو به رشد است. ایرانخودرو برای طراحی و تولید خودرو ریرا، در گام اول رقبا و محصولات مشابه را مورد بررسی قرار داد و با مطالعات و زبان طراحی روز دنیا، این محصول با استفاده از نمادهای طبیعت، فرهنگ و تاریخ ایرانی طراحی شد.
وی افزود: مهندسان ایرانخودرو در طراحی این خودرو ارگونومی، فضای سرنشین، ایمنی، معماری، طراحی چراغها و همچنین فضا و نمای داخلی خودرو را مد نظر قرار دادند.
سرپرست معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو با بیان این که در کنار ساخت خودرو ایمن و باکیفیت، اهداف دیگری نیز داشتیم، ادامه داد: در کنار ارتقای ایمنی، نگاه به آینده از اهداف ما بود تا تصویر ذهنی بهتری برای محصولات آتی در کلاسهای مختلف ایجاد شود و مشتریان، شناخت بیشتری نسبت به محصولات ایرانخودرو در مقایسه با محصولات مشابه داشته باشند.
وی با تاکید بر این که عدم رعایت ایمنی و استاندارد محصول، خط قرمز ماست، افزود: ایمنی محصولات برای ما فقط یک الزام استاندارد نیست، بلکه تعهد ما به مشتریان است.
او گفت: در طراحی بدنه ریرا، از ورقهای با استحکام بالا استفاده شده است و بر همین اساس گرید ایمنی ریرا در جایگاه بسیار خوبی جانمایی می شود.
رحیمی ندوشن به سرمایهگذاری و اقدامات صورتگرفته برای تولید ریرا اشاره کرد و گفت: با همکاری زنجیره تامین و مهندسان تلاشگر ایرانخودرو، پلتفرم مکانیکی محصول ریرا طراحی شده است و قوای محرکه هیبریدی و برقی نیز بر روی این پلتفرم قابلیت تطابق دارد.
سرپرست معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول به طراحی پلتفرم برق و الکترونیک ریرا اشاره کرد و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف در طراحی و تولید این پلتفرم، استفاده از توانمندی شرکتهای داخلی مدنظر قرار گرفت و با همکاری مرکز تحقیقات ایرانخودرو و شرکتهای دانشبنیان از جمله جتکو، برای نخستین بار در ایران، پلتفرم برق و الکترونیک خودرو طراحی و تولید شد که باعث خواهد شد در این زمینه به هیچ کشور و شرکت خارجی وابسته نباشیم.
وی به مزایای سیستم خودرو متصل اشاره کرد و گفت: ریرا به عنوان اولین خودرویی که مجهز به این سیستم است، در زمان کوتاه پس از وقوع حادثه میتواند اطلاعات سانحه را به نیروهای امدادی منتقل کند. بر طبق مدارک مرجع بینالمللی وجود این سیستم سبب خواهدشد تا شاهد کاهش 40 درصدی مرگومیر در تصادفات شهری و 50 درصدی در تصادفات خارج از شهرها ناشی از به موقع رسیدن سازمانهای امدادی باشیم. همچنین این سیستم قابلیت دریافت تمام خدمات امدادی و تعمیراتی توسط مشتری را طی یک اپلیکشن مخصوص دارد.
رحیمی ندوشن ادامه داد: با نصب موتور ارتقایافته EF7پلاس که 161 اسب بخار توان و 240 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و با بهرهگیری از گیربکس ششسرعته AT نسل هفتم، این خودرو رانندگی لذتبخشی برای راننده و سرنشینان به ارمغان میآورد. وی افزود: روند طراحی و تولید ادامه خواهد داشت و در آینده، موتور سهسیلندر با جعبهدنده دوکلاچه بر روی این پلتفرم نصب خواهد شد.
سرپرست مرکز تحقیقات ایرانخودرو با بیان این که در پروژه ریرا 110سازنده زنجیره تامین همکاری داشته اند افزود: هم زمان با آغاز فرایند طراحی و توسعه ریرا، سرمایهگذاری و نوسازی سالنهای تولیدی ایرانخودرو در دستور کار قرار گرفت، بهگونهای که سالن های بدنهسازی و مونتاژ برای تولید سالانه 100 هزار دستگاه خودرو ریرا آماده شده است.
وی به برنامههای کیفیت این محصول اشاره کرد و گفت: مدیریت ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو تاکید ویژهای بر ارتقای کیفیت ریرا داشتند؛ برای رسیدن به این هدف، با صبر و حوصله تمام و از زمان طراحی، تمام شبیهسازیهای کامپیوتری لازم برای صحه گذاری طراحی توسط متخصصان داخلی انجام و آزمونهای صحهگذاری نیز بر روی مدلهای فیزیکی صورت گرفته و پس از انجام لوپهای ارتقای کیفیت محصول، تایید نهایی از سوی معاونت کیفیت صادر و مجوز تولید انبوه خودرو صادر شده است.
سرپرست معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول با بیان این که تحریمها، مشکلات مختلف، قیمتگذاری دستوری، شیوع بیماری کرونا و کمبود منابع مالی، مانع رسیدن به این هدف نشد، ادامه داد: با همه دشواریها، با تعامل، همکاری و همیاری مدیریت ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو و توان نیروها و کارکنان ایرانخودرو و زنجیره تامین، در منطقیترین زمان و با تلاش تیمی، شاهد تولید و عرضه اولین کراساوور ایرانی در کشور بودیم.
وی در پایان گفت: ریرا، نمایانگر توانمندی مهندسان ایرانی است. با ریرا، مسیریرا آغاز کردیم که بیپایان بوده و لازم است برای ادامه مسیر، همکاری بیشتری بین تمامی ذینفعان صنعت خودروی کشور صورت پذیرد تا بتوانیم آینده بهتری برای این صنعت رقم بزنیم.