ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، حسین نعیم آبادی رئیس انجمن ملی حمایت از کالای ایرانی گفت: نمایشگاهها و برنامههای هفته پژوهش فرصت مناسبی برای تعامل حوزههای پژوهش و صنعت است اما واقعیت آن است که پژوهشهای قدیمی نمیتوانند پشتیبان تولید امروز برای فردای صنایع هوشمند باشند.
حسین نعیم آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پژوهشهایی که در کتابخانهها خاک میخورند دچار یک آسیب مهم هستند، نتوانستهاند مسائل روز را بدرستی تشخیص بدهند و برای آن راهحل کاربردی ارائه کنند. برای همین ارزش افزودهای ایجاد نمیکنند.
وی ادامه داد: در دورهای که هوش مصنوعی حرفهای جدیدی برای حوزه تولید و صنعت دارد؛ نیازمند پژوهشهای کاربردی هستیم که بتواند تولید را به مرحلهی جهش جدی برساند.
مدیرعامل شرکت شهاب اضافه کرد: نیازهای مشتریان روز به روز در حال تغییر است و با سرعتِ تغییر تکنولوژی، صنایع نیز باید خود را بروزرسانی کنند و این مهم بدون پژوهشهای کاربردی امکان پذیر نیست.
نعیم آبادی خواستار همافزایی مراکز پژوهشی و مطالعاتی متعدد دولتی شد به نحوی که بتوانند خدمات کاربردی خود را به بخش خصوصی، بویژه صنایع تولیدی ارائه کنند.
رئیس انجمن ملی حمایت از کالای ایرانی خاطر نشان کرد: پژوهش در بخشهای صنعتی و تولیدی باید کاربردی باشد؛ در غیر این صورت تحقیقات کاغذی، صرفاً یک نقطهی ضعف برای تولید محسوب میشوند.
نعیم آبادی تاکید کرد: رشد تولید و حرکت رو به جلو در تولید ملی زمانی میتواند مشکلات مهم اقتصادی مثل مسئلهی تورم، اشتغال و ارزش پول ملی را حل کند که پشتوانهی پژوهشی داشته باشد وگرنه در برخی بخشها تولید ملی رشد کرده است و روی نمودارها جلو افتادهایم اما نتایج ملموس آن در این مواردی که ذکر کردیم دیده نشده است.
وی گفت: زمانی که اولویت بیانات رهبری و نامگذاری سالها، اقتصادی و با تاکید بر تولید ملی است؛ چرا در پژوهشها و مراکز مطالعاتی چنین اولویتی را نمیبینیم؟! آیا هنوز حوزه پژوهش درگیر آسیبهای کتابخانهای است؟
رئیس انجمن ملی حمایت از کالای ایرانی بیان کرد: من یک سوال مهم از مراکز مطالعاتی مهم کشور دارم؛ شما پشتیبان پژوهشی چند پروژه، برنامه یا اقدام اقتصادی، صنعتی و یا تولیدی هستید؟ واقعیت این است که نسبت این مراکز با پاسخ این سوال، فاصلهی آنان را با واقعیت و نیاز کشور تعیین خواهد کرد.
نعیم آبادی اضافه کرد: حوزهی پژوهش باید از تعارفات رایج فاصله بگیرد و به واقعیتهای جامعه و به خصوص حوزهی اقتصاد نزدیک شود.