ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
آذرماه سال ۱۴۰۰ آخرین گزارش ارزشیابی کیفی خودرو بهاطلاع عموم رسیده است و بعد از آن، این رویه متوقف شده و از آن موقع تا بهامروز صرفا وزارت صمت و خودروسازان از جزئیات این گزارش مطلع هستند.
سعید تاجیک، مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درخصوص دلایل عدم انتشار عمومی این گزارش گفت: «گزارش کیفیت خودرو مستمر رصد شده و برای وزارت صمت و خودروسازان ارسال میشود؛ اما در مورد انتشار عمومی این گزارش موضوعی وجود داشت که وزارت صمت بیان کرد این مورد اصلاح و سپس منتشر شود.»
تاجیک در ادامه توضیح داد: «گزارش عیوب خودرو استخراج و بهشرکتها و وزارت صمت ارسال میشد و بر اساس آن یک رتبهبندی شکل میگرفت. این رتبهبندی اشکالی داشت و تا حدی با رتبهبندیهای بینالمللی خودرو که بر اساس آن بهکیفیت خودروها ستاره میدهند، تداخل ایجاد میشد. درصورتی که این دو خیلی با هم متفاوت بودند و ذهنیتی را ایجاد میکرد که برای مخاطب قابل بهرهبرداری نبود؛ بنابراین وزارت صمت گفت این موضوع اصلاح شود.»
وی افزود: «دستورالعملهای جدید نوشته شده و این موضوع را با وزارت صمت نهایی کردهایم و منتظر هستیم که شورای سیاستگزاری خودرو یا ادارهکل خودرو و یا وزیر صمت، این دستورالعمل را ابلاغ کند تا مبنای جدیدی برای محاسبه رتبه کیفی خودروها باشد و بتوانیم گزارشها را منتشر کنیم. اگر دستورالعمل جدید توسط وزارت صمت ابلاغ شود، فکر میکنم خیلی مشکل خاصی در این زمینه نداشته باشیم.»
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه و درخصوص وضعیت کیفیت خودروهای داخلی گفت: «از سال ۹۷ که صنعتخودرو تحریم شد، افت شدیدی را در بحث کیفیت خودرو داشتیم؛ چراکه بعضی از خودروهای باکیفیت از رده و چرخه تولید خارج شدند و مدلهای دیگری جای آنها را گرفتند که نتوانستند رضایت بازار را همچون گذشته حاصل کنند و تحویل خودروها همراه با تاخیر بود. این روند حداقل دو سال نزولی بود و بعد از آن تغییر کرد. درحال حاضر خودروهای جدید کیفیت بهتری دارند.»
تاجیک تصریح کرد: «مشکلی که در بحث کیفیت خودرو داریم این است که خودرو سریع پیشفروش و بهمردم تحویل داده میشود. درچنین شرایطی گاهی عیوب خودرو توسط مردم کشف شده و این ذهنیت ایجاد میشود که خودرو معیوب است؛ این درحالی است که دوره تست و ردیابی عیوب خودرو طی نشده است.»
وی اضافه کرد: «در مورد خودروهای قدیمی هم جلو تولید بعضی از مدلهایی که بهلحاظ ایمنی دچار مسائلی بود و نمیتوانست تستها را پاس کند، توسط سازمان استاندارد گرفته شد.»
مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: «یکی از موارد تاثیرگذار در بحث کیفیت خودرو، قیمت است. با قیمتی که بهصورت دستوری تعیین میشود، خودروساز دچار زیان میشود و وقتی هم که زیان کند، مجبور میشود هزینههای تولید را کاهش دهد که در این بین از کیفیت هم کاسته میشود. با فاصلهای که میان قیمت دستوری خودرو با بازار آزاد وجود دارد، نه مشتری میتواند خودرو ارزانتر بخرد و نه خودروساز سود میکند و صرفا این رقم نصیب دلالها میشود.»
تاجیک در پایان گفت: «قیمتگذاری دستوری کیفیت خودرو را تحتتاثیر قرار داده است؛ با این حال درمورد خودروهای جدید اگر اجازه بدهند فرآیند تست محصول تکمیل شود، نتیجه خوبی حاصل خواهد شد. درواقع گاهی خودرو با عجله عرضه میشود؛ بدون اینکه ایراداتش برطرف شده باشد.»
کاهش قیمت ۲۰ میلیونتومانی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید
خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۷ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۷ میلیونتومان کاهش ۷۰۹ میلیونتومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش ۵۸۲ میلیونتومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش ۹۸۰ میلیونتومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۵ میلیونتومان کاهش ۶۹۰ میلیونتومان، کوییک SR (سفید مشکی) (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان کاهش ۴۶۱ میلیونتومان و شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان کاهش ۷۴۴ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۱۰ میلیونتومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۵ میلیونتومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۱۰ میلیونتومان، کیامسی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش بهیکمیلیارد و ۷۳۰ میلیونتومان و هایمـــا S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان کاهش بهیکمیلـــــیارد و ۵۰۵ میلیونتومان رسید.
همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش جیایسی امکو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان، جیایسی امپو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان، جیایسی GS۳ Emzoom (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیونتومان و ونوسیا D۶۰ پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیونتومان رسید.