ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر حسین افشین؛ معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری امروز در نخستین نشست خبری در دولت جدید اظهار کرد: پروژه مهندسی معکوس خودروی تسلا در ایران به دلایل مختلف به حالت تعلیق درآمده است. این پروژه که به عنوان یک طرح در مراحل اولیه باقی مانده، هیچ پیشرفت خاصی نداشته و برنامههای آن متوقف شدهاند.
افشین توضیح داد: طراحی پلتفرم خودروی برقی به سرمایهگذاری قابل توجهی نیاز دارد؛ برآوردها حاکی از آن است که این هزینه میتواند نزدیک به یک میلیارد دلار باشد.
وی همچنین با اشاره به وضعیت صنعت خودروسازی کشور گفت: در حال حاضر، خودروسازان ایرانی به دلیل صفهای طولانی خرید خودرو و تقاضای زیاد، هیچ دلیلی برای سرمایهگذاری در ایجاد پلتفرمهای جدید نمیبینند.
معاون علمی رئیسجمهور افزود: اکثر خودروسازان داخلی از پلتفرمهای قدیمی استفاده میکنند و صرفاً با ایجاد تغییر در ظاهر خودروها، مدلهای جدید را به بازار عرضه میکنند. به عنوان مثال، خودروی تارا برپایه پلتفرم یک مدل دیگر ساخته شده است.
افشین همچنین به این نکته اشاره کرد که دو شرکت اصلی خودروساز در کشور معمولاً از پلتفرمهای مشابه بهره میبرند که این موضوع به عدم نوآوری و پیشرفت در صنعت خودروسازی منجر شده است.
انتهای پیام/