ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی در نشست با تشکلهای فرهنگیان که در محل این وزارتخانه برگزار شد، نگاه ارزشمند و دغدغههای دلسوزانه تشکلها در خصوص آموزش و پرورش را قابل تقدیر دانست و گفت: حضور تشکلهای مختلف در این نشست، فرصت ارزشمند است که میتوان در کنار هم، بخشی از خواستهای نظام تعلیم و تربیت را مرتفع کند.
وی ادامه داد: طبیعتاً در مسیر رو به پیشرفت آموزش و پرورش، مسئولان این وزارتخانه به تنهایی نمیتوانند تمام دغدغهها را پیگیری و مرتفع کنند، لذا تشکلها میتوانند در این مسیر کمک شایانی کنند.
کاظمی تاکید کرد: در مسیر توسعه و ارتقای آموزش و پرورش از هر نوع نقد و نظری استقبال میکنم و به آرای دلسوزان احترام میگذارم.
وی افزود: ضمن استفاده از نظرات تشکلها به عنوان یک فرصت، به طور سازمان یافته، دغدغهها را پیگیری و در مسیر سازنده پیش خواهیم رفت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکید رئیس جمهوری به مسائل آموزش و پرورش از دو منظر کیفیت بخشی با تغییر در روشهای یاددهی و یادگیری، محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی، گفت: با این رویکرد دولت ضرورت دارد در کنار هم، برای رفع دغدغههای نظام تعلیم و تربیت با هر نگاه و رویکردی گام برداریم.
کاظمی پیشنهاد داد تا جلسات تشکلها به صورت مرتب و فصلی برگزار شود تا بتوان از آرا و نظرات بهره برد.
بی توجهی به ارزش مالکانه در دورههای قبل مرکز اعتراض معلمان بوده است
در ادامه جلسه؛ محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان با اشاره به مطالبه فرهنگیان از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: مطالبه گری فرهنگیان از این صندوق استمرار دارد و ضرورت دارد تا به دغدغههای آنها پرداخته شود.
وی با اشاره به بی توجهی به ارزش مالکانه در دورههای قبل که مرکز اعتراض معلمان بوده، گفت؛ بی توجهی در برخی دورهها به توقف ارزش مالکانه هم رسید. بنابراین در دوره جدید توقع داریم تا مسائل این چنینی پیگیری و اعتمادسازی شکل بگیرد.
داوری با اشاره به چالشهای این صندوق بیان کرد: این دوره برای جامعه فرهنگیان با رویکرد انتظار و امید همراه است که امیدواریم به انتظارت پایان داده شود و امیدها متجلی شود
وی ضمن تشریح چالشهای موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان به راهکارهایی اشاره کرد و گفت: شایسته است در دوره جدید در خصوص اصلاح اساسنامه و ارزش مالکانه و.... تصمیمات سازندهای گرفته شود.
سخنگوی سازمان معلمان بر مشارکت تشکلها در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: باید درهای مدارس را به روی تشکلها و اساتید دانشگاهی باز بگذارید.
تاکید بر اجرای سند تحول در درون مدرسه
در ادامه مصطفی پردلی، دبیر کل تشکل فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان با اشاره به دغدغه رهبری مبنی بر رفع معضل آسیبهای اجتماعی، گفت: این آمادگی وجود دارد تا با توانمندسازی دانشجو معلمان، دانشگاه فرهنگیان به تعالی نظام تعلیم و تربیت کمک کند.
وی به موانع و مشکلات پایان خدمت دانشجومعلمان سال ۹۱ و ۹۲ اشاره کرد و گفت: رفع این موانع؛ نیازمند رایزنی با سازمان نظام وظیفه است.
پردلی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر مربوط به تحصیلات تکمیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است که دانشجویان نمیتوانند در مقطع ارشد و دکتری در رشتهای غیر از رشته کارشناسی ادامه تحصیل دهند.
تغییرات به هنگام و شایسته در این وزارتخانه ضرورت دارد
زهرا بوذری، عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در ادامه این نشست با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در راستای اهداف و سیاستهای دولت چهاردهم حرکت کند، گفت: پرمخاطب ترین وزارتخانه دولت، آموزش و پرورش است. بنابراین با توجه به این جامعه بزرگ مخاطبان، تغییرات به هنگام و شایسته در این وزارتخانه ضرورت دارد و مطالبه این قشر است.
وی ضمن انتقاد از برخی رویهها در خصوص گزینش معلمان افزود: این رویه در گذشته، سبب قطع همکاری سیاری از معلمان شده است.
عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی بر ضرورت تغییرات مدیریتی در استانها و شایسته سالاری تاکید کرد.
توسعه مدارس مهارتی جدی گرفته شود
در ادامه جلسه؛ صدیقه مرادی قائم مقام دبیر کل و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ضمن بیان نکات و بیان دغدغههایی از مسائل آموزش و پرورش پیشنهاد کرد جهت کاهش آسیبهای اجتماعی، توسعه مدارس مهارتی در پیش گرفته شود.
وی بر تغییر محتوای کتب درسی، تغییر نگرش در دانشگاه فرهنگیان، گزینشهای علمی به جای گزینش سلیقهای و اجرای کامل رتبه بندی برای بازنشستگان ۱۴۰۰ تاکید کرد.
تشکلها میتوانند بازوان اجرایی و نظارتی حاکمیت باشند
یاسر سرگزی، عضو جمعیت معلمان و فرهیختگان ضمن بیان اینکه تشکلها هم فرصت هستند هم تهدید، افزود: اگر به تشکلها به عنوان بازوان اجرایی و نظارتی در حاکمیت نگاه شود قطعاً دراین مسیر، توسعه و رشد پدیدار خواهد شد.
وی در ادامه بر شایستگی و تخصص در انتصابات تاکید کرد.
حضور پزشکیان در شورای عالی، سبب رفع بسیاری از دغدغههای نظام تعلیم و تربیت خواهد شد
محمدعلی امیری، دبیر کل جامعه اسلامی فرهنگیان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه انتصابات اخیر بخشی از خلاءهای موجود در آموزش و پرورش را برطرف کرد، افزود: ظرفیت و پناسیلهای افراد منصوب شده در شناخت میدان که همان مدرسه است قابل توجه است.
وی با بیان اینکه حضور دکتر پزشکیان در شورای عالی فرصت مهمی برای این وزارتخانه محسوب میشود، گفت: این اقدام، هنر بزرگی است زیرا سبب رفع دغدغههای بسیاری در نظام تعلیم و تربیت خواهد شد.
امیری کمبود نیروی انسانی و کمبود نیروهای متخصص در معاونت پرورشی را از دیگر چالشهای این وزارتخانه برشمرد.
توسعه کیفی مدارس دولتی در دستور کار آموزش و پرورش باشد
مسلم میرزا پور از اعضای جمعیت اسلامی فرهنگیان در ادامه این نشست با تاکید بر ارتقای کیفیت مدارس دولتی، گفت: آموزش و پرورش باید این زمینه تمام توان خود را بکار بگیرد.
وی ادامه داد: ضرورت دارد نسل جدید با رویکرد توانمندسازی و مهارتی برای آینده کشور هدایت و تربیت شوند.
میرزاپور با تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین، افزود: اجرای سند تحول بنیادین باید در اولویت اقدامات آموز ش پرورش باشد.
وی به اهداف صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این صندوق باید در راستای اهدافی که از ابتدا تعریف شده بود حرکت کند و صندوق حمایتی برای معلمان باشد.
تاکید بر شفاف سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان
سید نصرالله فاضلی از اعضای کانون تربیت اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد و اقدامات دولت شهید رئیسی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در دولت دکتر پزشکیان نیز نگاه مدیریت ارزشمندی در پیش گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه چشم انداز آموزش و پرورش را امام خمینی (ره) تعیین کرد، افزود: امام فرمودند که معلمی شغل انبیا است و نباید از این چشم انداز دور بمانیم.
فاضلی بر رفاه معلمان تاکید کرد و گفت: بنا بود در همین زمینه سازمان رفاه معلمان ایجاد و در راستای حمایت از معلمان راه اندازی شود که ظاهراً به سرانجام نرسید.
وی خواستار شفاف سازی در صندوق فرهنگیان شد و گفت: نیازمند گزارشهای دقیق و روزانه از این صندوق هستیم.
تاکید بر برقراری سنوات ارفاقی فرزندان شهید
فاطمه جهان آرا، عضو کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگران با تاکید بر اینکه این تشکل صنفی و غیرسیاسی است، اذعان کرد: باید به جایگاه فرزندان شهید و خانوادههای آنان توجه کرد زیرا برخی از آنها مهجور هستند.
وی ضمن تاکید بر دیدار وزیر با فرزندان شهدا افزود: برقراری سنوات ارفاقی فرزندان شهید از دیگر مطالبات است.
جهان آرا با اشاره به اینکه در رتبه بندی نسبت ایثارگری نیامده است، خواستار رفع این مسئله و برطرف شدن دغدغه ایثارگران شد.
نقش تشکلهای فرهنگیان در تحقق سریعتر اهداف آموزش و پرورش
در ادامه وزیر آموزش و پرورش ضمن استماع صحبتهای حاضرین در این نشست به مأموریت اصلی آموزش و پرورش که تربیت است، اشاره کرد و افزود: ظرفیت تشکلها به عنوان نیروی شتاب دهنده و قوی در تحقق بسیاری از مأموریتها قابل توجه است.
کاظمی با تاکید بر اینکه با وجود همه تفاوتها باید انتظارات و مطالبات نظام و تعلیم و تربیت را دنبال کنیم، افزود: انتظار میرود تشکلها در این مسیر صعب، پای کار باشند و آستین همت را بالا بزنند.
وی تاکید کرد که باید از ظرفیت شبکه تشکلها در تصمیم سازی، تصمیم گیری، پیگیری و تحقق و اجرا استفاده شود.
کاظمی با بیان اینکه نیازمند سازماندهی تشکلها و تبدیل آنها به فرصتی برای نظام تعلیم و تربیت هستیم، گفت: باید به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کمک کرد. وفاق و همدلی یعنی از همه نیروهای کارآمد و شایسته با رویکرد دولت استفاده کرد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ سیاستها و چارچوب دولت حاکم بر برنامههای اجرایی است.
وی با اشاره به انتصابات در این وزارتخانه، تصریح کرد: تمامی انتصابات با در نظر گرفتن حق و حقوق دانش آموز، معلم و فرهنگیان انجام خواهد شد. در این میان از ظرفیتهای زنان، جوانان و نیروهای کارآمد نیز بهره خواهیم گرفت.
بنا نداریم مدیری خارج از مجموعه آموزش و پرورش را در پستهای مدیریتی به کار بگیریم
کاظمی افزود: بنا نداریم از خارج از مجموعه آموزش و پرورش کسی را در پستهای مدیریتی به کار بگیریم و باید از ظرفیت عظیم این مجموعه نهایت استفاده را برد. بنا داریم از معلمان و فرهنگیان استفاده شود تا ملجا و پناهگاه باشند. در انتصابات رویکرد دولت و سیاستهای دولت مد نظر است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه به رتبه بندی و رسیدگی به مسائل معلمانی که مظلوم واقع شدند اشراف کامل دارم، افزود: به همین دلیل در برخی موارد شخصاً ورود و پیگیری خواهم کرد.
وی با بیان اینکه از بیان مسائل معیشتی معلمان امتناع میکنم، افزود: بیان این مسائل درون دستگاهی را در فضای رسانهای شایسته نمی دانم زیرا پرداخت حق و حقوق معلمان که نیاز به اعلام عمومی ندارد.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش زمانی موفق خواهد شد که به اولویتهای اصلی آن توجه شود و از کوچک انگاری، ساده انگاری، بی ثباتی مدیریتی و سیاست زدگی رهایی یابد.
کاظمی با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا زمینه حضور شایستگان فراهم شود گفت: حاکمیت نظام تعلیم و تربیت یعنی شاخص و معیار حکمرانی را متعلق به نظام تعلیم و تربیت بدانیم. باید آموزش و پرورش را تقویت کرد تا نظام تقویت شود.
وی با اشاره به دغدغههای مطرح شده در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان، خاطرنشان کرد: طبق اولویت بندی مسائل آن پیگیری خواهد شد. در گام اول باید اساسنامه صندوق بررسی، اصلاح و نهایی و در گام بعدی جلسهای با هیأت امنای صندوق برگزار شود.
گفتنی است؛ بر اساس گزارش هاشمی نکو مشاور وزیر در امور تشکلهای فرهنگیان، در این جلسه ۹ تشکل حضور داشتند که معیار دعوت از تشکلها دارا بودن مجوز در سطح ملی از مراجع ذیصلاح بوده است و در نشستهای گروههای مردمی تلاش میشود از تمامی گروههای استانی و فعالان فرهنگیان دعوت به عمل آید.