ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
حال کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس نیز که با عنوان کاهش هزینههای خود شناخته میشود، پس از اختلاف با هیاتمدیره بر سر چگونگی جلوگیری از کاهش فروش و رکود سهام از این خودروسازی کنارهگیری کرد. این شرکت در بیانیهای با تایید گزارش بلومبرگنیوز مبنیبر استعفای تاوارس در روز یکشنبه (اول دسامبر) اعلام کرد تاوارس رهبری سازنده خودروهای شاسیبلند جیپ و خودروهای فیات را به کمیتهای موقت به ریاست جان الکان، رئیس این شرکت واگذار خواهد کرد.
به گفته این شرکت، مدیرعامل جدید در نیمه اول سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد. این شرکت اعلام کرد مدیرعامل زودتر از موعد انتظار میرود زیرا دیدگاههای وی در مورد آینده خودروساز با دیدگاههای هیاتمدیره و برخی سهامداران متفاوت است.
تاوارس پیش از این اعلام کرده بود پس از آغاز فرآیند یافتن جانشین برای او، تا پایان دوره مسئولیت خود در اوایل سال ۲۰۲۶ باقی خواهد ماند. بلومبرگ گزارش کرد تاوارس یکی از مدیران صنعتی است که تحت فشار قرار گرفته زیرا خودروسازان با بازار رکودی روبهرو هستند که با رکود اقتصادی در چین مقابله میکند. تاوارس در هفتههای اخیر با شکستهایی مواجه شد که منجر به کاهش انتظارات برای سود کل سال و جریان نقدی در اواخر سپتامبر شده است.
یکسال استرس کمتر!
کارلوس تاوارس تاجری پرتغالی است. قرارداد پنجساله مدیریت او بر گروه استلانتیس تا اوایل ۲۰۲۶ اعتبار داشت. بااینحال این مدیر اجرایی ۶۶ ساله تصمیم گرفت زودتر از موعد، از سمت خود کنارهگیری کند. هیاتمدیره استلانتیس بلافاصله با استعفای او موافقت کرد. کمتر از دو ماه پیش استلانتیس اعلام کرد کارلوس تاوارس پس از پایان قراردادش در اوایل سال ۲۰۲۶، از سمت مدیریت عامل شرکت کنار خواهد رفت ولی این مدیر ۶۶ساله تصمیم گرفت خیلی زودتر از سمت خود کنارهگیری کند.
به گفته استلانتیس، روند جستوجو برای یافتن جانشین تاوارس هماکنون در جریان است. تا زمان معرفی مدیرعامل جدید در نیمه اول سال ۲۰۲۵، جان الکان؛ بهعنوان رئیس و مدیر اجرایی استلانتیس و همچنین رئیس هیاتمدیره فراری، ریاست کمیته اجرایی موقت شرکت را برعهده خواهد داشت.
تاوارس طی ماههای اخیر حواشی زیادی داشته است. وی بازاریابی ضعیف را عامل فروش پایین مازراتی دانست و به مشکلات کیفی در کارخانه تولید پیکاپهای رم اشاره کرد. او عملکرد ضعیف بازاریابی را عامل اصلی فروش پایین مازراتی دانست و به مشکلات کیفی خودروهای مونتاژی در کارخانه استرلینگ هایتس، ازجمله نیاز به تعمیرات گسترده خودروهای رم پس از تولید، اشاره کرد.
چالشهایی فراتر از کاغذبازی
موضوع تولید مازاد بهعنوان یکی دیگر از چالشهای این خودروساز مطرح شده است. استلانتیس تلاش میکند با تطبیق بهتر تولید و تقاضا، مشکل را برطرف کند. استلانتیس همچنین با مشکل موجودی مازاد هم مواجه است و به خاطر تقاضای پایین، طی سال جاری تولید بسیاری از خودروهای خود مثل فیات ۵۰۰e و پاندا، دوج دورانگو، جیپ گرند چروکی و مازراتی گرنتوریسمو را بهطور موقت متوقف کرده است.
در سهماهه سوم سال جاری، فروش جیپ در آمریکا ۸درصد، فروش رم و دوج ۲۴درصد و فروش کرایسلر ۲۱درصد کاهش پیدا کرده است. در سپتامبر امسال، شورای ملی نمایندگیهای استلانتیس در آمریکا نامهای سرگشاده برای تاوارس فرستاد و وی را به تخریب سریع برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر متهم کرد.
تاواراس چند هفته قبل از استعفا گفته بود که برندهای نابسامان استلانتیس چند سال فرصت دارند خود را از تعطیلی یا فروش نجات دهند. ۱۴ برندی که زیر چتر استلانتیس قرار دارند تا سال ۲۰۲۶ بهطور کامل تامین مالی خواهند شد و بنابراین شرکتهایی مثل لانچیا و کرایسلر تا آن زمان از تعطیلی در امان هستند. استعفای مدیرعامل اما تنها تغییر مهم در استلانتیس طی ماههای اخیر نیست زیرا دو ماه پیش هم سانتو فیسیلی، بهعنوان مدیرعامل مازراتی و آلفارومئو منصوب و جایگزین داوید گراسو و ژان فیلیپ ایمپاراتو شد.
راهکارهای نامرسوم
این کمپانی بزرگ اخیرا دست به اقدام جالبی زده و برخی سرویسهای مربوط به نظافت در چند کارخانه ایتالیا را قطع کرده است؛ در کنار این، تعداد توالتهای کارخانه میرافیوری (Mirafiori) در تورین نیز کاهش پیدا کرده و در خدمات مربوط به حملونقل کارکنان هم بازنگریهایی شده است.
داوید پرونزانو از اتحادیه FIM، در مصاحبه با رویترز به انتقاد از استلانتیس پرداخت و گفت اقدام عجیب این شرکت در بحبوحه شایعه شیوع دوباره کووید-۱۹صورت میگیرد، دورانی که بیشاز هر زمان دیگری باید تعداد سرویسهای بهداشتی را به خاطر پیشگیری از گسترش بیماری افزایش داد.
استلانتیس در کنار کاهش تعداد سرویسهای بهداشتی کارخانه میرافیوری تورین، در دیگر کارخانهها نیز گامهایی را در راستای به حداقل رساندن هزینهها برداشته است. برای نمونه، طبق گفتههای نیکولا مانزی از اتحادیه UILM، این شرکت سرویسهای مربوط به نظافت در کارخانه آتسا (Atessa) را ۳۵درصد کاهش داده است.
تاکنون، استلانتیس واکنشی نسبت به گزارشهای موجود نشان نداده؛ برخی کارشناسان معتقدند مدیران داخلی کارخانههای مذکور چنین تصمیمی گرفتهاند و استراتژی مشابهی در حد کلان تدوین نشده است.
استلانتیس به منظور دستیابی به هدف کاهش هزینه ۵میلیارد یورویی در سال، سیاستهای دیگری را دنبال میکند که مهمترین آنها عبارتنداز بهینهسازی پیشرانهها، بهرهگیری از پلتفرمهای مشترک، خریدها و سرمایهگذاریهای هوشمندانهتر، بهبود فرآیندهای ساخت و افزایش راندمان کارخانهها.
این مجموعه درحالحاضر از سرمایه ۳۰ میلیارد یورویی برای پیشبرد اهداف برقی استفاده میکند که تمامی ۱۴ برند استالانتیس بر مبنای چهار پلتفرم اختصاصی، سه نوع پیشرانه متفاوت و چند پک باتری معین خودروهای الکتریکی تولید خواهند کرد.
استلانتیس میخواهد مخارج مالکیت خودروهای برقی را تا سال ۲۰۲۶ با مدلهای بنزینی همتراز کرده و این خودروها را به یک گزینه مقرونبهصرفه برای عموم تبدیل کند. این گروه خودروسازی در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ فروش مدلهای تمام الکتریکی و هیبرید در اروپا را از ۱۴درصد کنونی، به ۷۰درصد و در آمریکا از ۴درصد به ۴۰درصد افزایش دهد.
چهار پلتفرم مخصوص خودروهای برقی به صورت انعطافپذیر طراحی شده و قابلیت تغییر ابعاد را دارند، به همین جهت امکان ساخت مدلهایی در کلاسهای متفاوت بر مبنای آنها فراهم خواهد بود.