ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
محمدباقر قالیباف گفت: «این بند از گزارش کمیسیون تلفیق بودجه دارای اشکالاتی است؛ چراکه واردات خودروهای کارکرده در آن حذف شده است. درحالی که ما قبلا این موضوع را تصویب کرده بودیم که نتیجه آن ارزبری کمتر و واردات تعداد بیشتری خودرو است.»
رئیس مجلس شورایاسلامی افزود: «همچنین دولت تعرفه واردات خودرو را صددرصد تعیین کرده بود که کمیسیون تلفیق آن را به ۶۰ درصد کاهش داد که از قرعهکشی و لاتاری فعلی راه افتاده در بازار خودرو جلوگیری میکند. بهتر است این موضوع بهکمیسیون تلفیق ارجاع شود و بعد از در نظر گرفتن این موارد مجددا مورد بررسی قرار گیرد.»
البته مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت پیش از این درباره خبر کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد واکنش نشان داده و گفته بود: «دقیقا مشخص نیست این تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود. واقعیت این است که هماکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه معین نیست؛ بهعنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیبرید ۱۵ درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰ سیسی، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی و بالای ۲۵۰۰ سیسی با هم متفاوت است. بهعنوان مثال درحال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سیسی ۵۵ درصد است که از ۶۰ درصد مدنظر مجلس کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟»
از طرفی غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق درباره بازگشت بند واردات خودرو به کمیسیون برای بررسی بیشتر گفت: «اصل بند واردات خودرو مشکلی ندارد؛ بلکه در آن دو نکته وجود دارد. نخست اینکه درباره کسانی است که خودشان میخواهند از خارج خودرو وارد کنند و باید تعیین تکلیف شود که در سقف همین ۳ هزار میلیارد یورو هستند یا نه که در این بند الان سقف وجود ندارد و باید ابهام متن را برطرف کنیم.»
او در ادامه توضیح داد: «نکته بعد هم این است که آیا امکان وارد کردن خودروهای کارکرده وجود دارد که آن هم باید بهاین صورت اصلاح شود که میتوانند وارد کنند. از این نظر هم مشکلی وجود ندارد.» رئیس کمیسیون تلفیق همچنین درباره فروش خودروهای وارداتی گفت: «البته این موضوعاتی که الان در ماجرای فروش خودروهای وارداتی وجود دارد، برای سال ۱۴۰۳ است. اگر مجلس بند کمیسیون تلفیق را مصوب کند، بازاری که الان وجود دارد جمع میشود و همه میتوانند خودرو وارد کنند.»
این نماینده مجلس تاکید کرد: «امسال هنوز قانونی وجود ندارد؛ اما در سال آینده قطعا دیگر اینگونه موارد و مشکلات را نخواهیم داشت.»
و بالاخره اینکه روز گذشته مدیر طرح خودروهای وارداتی وزارت صمت در یک نشست خبری برخط، درباره علت عدمعرضه خودروهای تویوتا در این دوره از عرضه خودروهای وارداتی گفت: «قرار است ارزش گمرکی خودروهای تویوتا مجددا بررسی شود. بنابراین فعلا همه مدلهای تویوتا از سامانه حذف شدهاند تا باز مورد بررسی قرار گیرند.»
مهدی ضیغمی در ادامه بیان کرد: «در این دوره بیش از ۲۰ مدل خودرو در سامانه خودروهای وارداتی عرضه شده است و در صورتی که شرکتها بتوانند مجوزهای لازم را دریافت کنند، ظرف دو روز آینده تعدادی خودرو به فهرست خودروهای عرضهشده در سامانه اضافه میشود.»
وی همچنین گفت: «متقاضیان تا روز شنبه هفته آینده (۱۷ آذرماه) میتوانند در سامانه ثبتنام، پنج اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند. همچنین متقاضیان تا روز چهارشنبه هفته جاری فرصت دارند نزد شعب بانکهای واجد شرایط نسبت به بلوکه کردن ۵۰۰ میلیونتومان بهعنوان مبلغ اعلامشده اقدام کنند.»
افزایش قیمت ۳۲ میلیونتومانی تیگو ۷ پرو E پلاس
روز گذشته خودروهای داخلی در بازار آزاد دچار نوسان قیمت شده و در بیشتر مدلها کاهشی و در چند مدل هم افزایشی بودند. جایی که وانت آریسان با ۳ میلیون تومان افزایش ۴۷۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک با ۳ میلیون تومان افزایش ۹۶۸ میلیون تومان و شاهین GL با ۲ میلیون تومان افزایش ۷۳۹ میلیونتومان قیمتگذاری شدند. همچنین ارزش سورن پلاس (XU۷P) با ۳ میلیون تومان کاهش به ۶۶۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) با ۶ میلیونتومان کاهش به یک میلیارد و ۵۸ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما (ارتقاء) با ۹ میلیونتومان کاهش به ۸۵۸ میلیونتومان و شاهین اتوماتیک G با ۷ میلیونتومان کاهش به ۸۸۳ میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای مونتاژی بیشتر شاهد افزایش قیمتها بودیم. جایی که X۳۳ کراس (دستی) با ۱۸ میلیونتومان افزایش یک میلیارد و ۲۸ میلیونتومان، تیگو ۷ پرو E پلاس با ۳۲ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیونتومان و کیامسی X۵ با ۱۰ میلیونتومان افزایش یک میلیارد و ۷۱۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
درعین حال ارزش فیدلیتی پرستیژ (۵ نفره) نیز با کاهش قیمت ۴۰ میلیونتومانی به ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیونتومان رسید. همچنین در بازار خودرو روز گذشته، بیشتر خودروهای وارداتی با ثبات قیمت همراه بودند.