ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، همایش «شهر آرمانی» با موضوع تبیین فعالیتهای فرهنگی شهر تهران صبح امروز با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و محمدامین توکلیزاده معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.
توکلی زاده در این نشست با اشاره به سخن رهبر انقلاب مبنی بر اینکه فرهنگ مثل هوا است گفت: ما در حوزه فرهنگ با یک صف کشی واقعی دشمن مواجهیم. اقتدار فرهنگی میتواند اقتدارهای دیگر را در خود داشته باشد. اما معمولاً در شهرداریها به دلیل کارهای وسیع و عرصه گستردهای از خدمت، فرهنگ به حاشیه رانده میشود.
وی افزود: امروز اما نفوذ و ضریب کار مدیریت فرهنگ در شهرداری زیاد است. یکی از کارهایی که در این حوزه اتفاق افتاد اصلاح این انگاره بود که شهرداری در فرهنگ مسئولیت دارد و باید به آن ضریب داده میشد. در ادوار گذشته هم کار فرهنگی انجام میشد اما باید اولویت پیدا میکرد تا در همه امور دارای عرصه فعالیت بشود.
توکلی زاده همچنین گفت: شهروند در شهر مهمترین عنصر است این یعنی مدیریت انسان. ما برای ساختمان و کوچه و خیابان کار نمیکنیم. ۱۰۰ هزار نیروی شهرداری در ۲۲ منطقه تهران برای شهروندان کار میکنند. وجه ممیزه مدیریت جهادی و انقلابی توجه به شهروندان است.
وی با اشاره به اینکه برای دغدغهمندان فرهنگ، فرصتی طلایی است که شهردار تهران به بحث فرهنگ اهمیت میدهد اظهار کرد: این فرصت برای همه جبهه فرهنگی فراهم است. تحول نرم افزاری جزو ۴ تحول اصلی شهر تهران بود و فرهنگ محور اصلی است و هویت دال مرکزی آن است.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ضمن بیان اینکه در موضوع هویت هر جا کم گذاشتیم ضربه خوردیم گفت: در هویت اسلامی اگر کم گذاشتیم سبک زندگی غربی رواج یافت.
در هویت انقلابی اگر کم کاری کردیم ضد انقلاب وارد شد و در هویت ملی چشم طمع به حوزه ملیت ما ایجاد شد. از این رو دال مرکزی مدیریت فرهنگی اجتماعی شهر تهران هویت قرار گرفت. علاوه بر هویت ملی، انقلابی هویتهای قومی هم مهم است. ما در برخی مناطق پیوستگی اجتماعی نابی به صورت یک قومیت داریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری کردن به تنهایی میسر نیست گفت: ۱۰ میلیون جمعیت در جغرافیای بزرگ تهران که جغرافیای فرهنگی آن بسیار بزرگتر است زندگی میکنند. تهران به عنوان چشم انداز جهان اسلام مطرح شده و جنبه الگو سازی دارد. در این جنبه گسترده و متنوع شهرداری به تنهایی کاری نمیتواند بکند.
توکلی زاده با اشاره به بسیج محلات و مساجد و مشارکت آنها بیان کرد: ما نیرویی به نام بسیج داریم که در محلات پایگاه دارد که هسته سخت انقلاب اسلامی است. از طرفی ظرفیت بزرگ مساجد را داریم که قویترین تولید نیروی انسانی برای انقلاب را دارد. یک دستگاه بزرگی هم داریم به نام سازمان تبلیغات که عناصر خلاقی دارد. در کنار اینها یک دستگاه بزرگ فرهنگی مانند صدا و سیما هم داریم.
وی افزود: باید از جزیره بودن خارج شویم و یک جبهه شویم و نظام مسائل شهری را اولویت بندی کنیم. صهیونیستها یکی از کارهایی که انجام میدهند این است که اولویتها را به هم میریزند. همین موجب میشود که منابع محدود خود را صرف اولویتهای پایینتر کنیم.
توکلی زاده همچنین گفت: یکی از چیزهایی که فرصت را برای ما فراهم کرد این بود که ما با همه دستگاههای فرهنگی همدل بودیم. اختلافات طبیعی بود ولی وقتی مصمم میشدیم و اراده میکردیم کار را انجام میدادیم. از این رو هیچکدام از مناسبتها و رویدادهای این دوره مدیریت شهری با ۴۰ سال انقلاب قابل مقایسه نیست و این به دلیل همین یک دل شدن است.
وی با تاکید بر اینکه ما یک حرکت جبههای را برای خودمان فرض دانستیم بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که افتاد در حوزه مردمی سازی است. در حوزههای مختلف، مردمیسازی جواب میدهد. اما در فرهنگ نمیشود بدون مردم کاری کرد. بدون مساجد، سمنها، گروههای فعال و خلاق فرهنگی کار پیش نمیرود. بنابراین ضلع سوم فعالیتهای فرهنگ ما مردم بودند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: اگر جشن غدیر ما مورد افتخار است به این دلیل است که مردم وارد شدند و پرچم امیرالمومنین را در این شهر بالا بردند. اگر رویداد امام رضاییها رخ میدهد دلیل آن همان مدارس و مساجد آرمانی است که دست به دست هم داده اند.
وی تاکید کرد: تقریباً همه نهادهای فرهنگی به این موضوع رسیده اند. مدیران نهادهای انقلابی باید از اتاقهای خود خارج شوند و در حوزه مردم به سراغ خود مردم بیایند. باید نگاه آحادی امام خمینی را محور قرار دهیم. باید دیوارکشیهای میان مردم را حذف کرد و مردم را محور قرار داد.
در حال تکمیل…