ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، روحالله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تعهد دو خودروساز دولتی کشور بر افزایش تولید خبر داد و گفت: ایران خودرو و سایپا اظهار میکردند نزدیک به دو سال است قیمتهای آنها افزایش پیدا نکرده و این در حالی است که 80 درصد بازار در اختیار این دو شرکت است، در پی این اعتراض شورای رقابت مجوز افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت را به آنها داده است و در همین حال مجلسیها بر تقویت واردات تاکید دارند و بر این باور هستند که قیمت بالا و کیفیت پایین دو چالش صنعت خودروی کشور است، به همین دلیل در بودجه سال 1402 خواهان واردات خودروهای نو و کارکرده شدند تا این سیاست تاثیرات خود را بر قیمت و کیفیت خودروهای داخلی بگذارد و یک فضای رقابتی در بازار خودروی کشور ایجاد شود.
وی افزود: افزایش قیمت بنا بر درخواست تولیدکنندگان رقم خورد و حالا خودروسازان متعهد شدهاند تولید خود را افزایش دهند، وزیر صمت هم به تازگی در نشستی که با اعضای کمیسیون صنایع مجلس داشتند از لزوم افزایش تولید گفتند.
سخنگوی کمیسیون صنایع درباره احتمال زیانده بودن این دو خودروساز گفت: سایپا در گزارش خود از سوددهی 2000میلیاردی خبر داده بود و خبری از زیاندهی نبود.
عباسپور تصریح کرد: تنها راه تنظیم بازار خودرو افزایش واردات و در همین حال آزادسازی قیمتگذاری خودرو است تا خودروسازان بتوانند سود خود را از حاشیه بازار کسب کنند اگر این اتفاق بیفتد تقاضا برای خودرو به عنوان کالایی سرمایهای کاهش پیدا میکند؛ اکنون خودروسازان میگویند وقتی مواد اولیه را با قیمتهای بازار آزاد تهیه میکنند نباید محصول خود را با قیمت دستوری بفروشند.
وی خاطرنشان کرد: مجلس در مورد واردات خودروهای دست دوم قانون تصویب کرده و دولت لایحه آورده که خودروهای تا پنج سال کار کرده وارد شود، مجلس همچنین با واردات خودروهای لوکس موافق است.