ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، توسعه مترو بهعنوان یکی از راهکارهای کلیدی برای مقابله با مشکلاتی همچون آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک در کلانشهر تهران، از اهمیت ویژهای برخوردار است. این سامانه حملونقل عمومی که در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا برای کاهش تبعات ناشی از افزایش جمعیت شهری و استفاده از خودروهای شخصی به کار گرفته میشود، نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان دارد.
شهرداری تهران در سه سال اخیر با اختصاص نزدیک به نیمی از بودجه خود به توسعه مترو، تلاش کرده است تا این پروژهها را با سرعت بیشتری پیش ببرد و گامی مؤثر در کاهش معضلات دیرینه پایتخت بردارد.
بر اساس آمار، طی این دوره تعداد ایستگاههای مترو از 141 ایستگاه در سال 1400 به 159 ایستگاه افزایش یافته که نشاندهنده اضافه شدن 18 ایستگاه جدید است. طول خطوط مترو نیز از 261 کیلومتر به 303 کیلومتر رسیده و 42 کیلومتر خط جدید به شبکه افزوده شده است.
پروژههای توسعه خطوط مترو
شهرداری تهران همزمان با افزایش ظرفیت خطوط موجود، پروژه احداث خطوط جدید را نیز در دستور کار دارد:
توسعه شرقی خط 2: این پروژه از ایستگاه فرهنگسرا به پایانه جدید شرق آغاز شده و شامل احداث دو ایستگاه جدید است.
توسعه غربی خط 4: از ایستگاه ارم سبز به سمت میدان چهارباغ در حال اجراست و ایستگاه علامه جعفری به بهرهبرداری رسیده است.
توسعه جنوبی خط 6: حفاری این پروژه به طول 10 کیلومتر به پایان رسیده و ساخت 5 ایستگاه جدید آن در حال انجام است.
توسعه شمالغربی خط 7: این پروژه از ایستگاه میدان کتاب به سمت میدان دانشگاه آزاد تهران مرکز (محله حصارک) به طول تقریبی 5 کیلومتر و شامل احداث دو ایستگاه جدید است که از اواخر سال گذشته آغاز شده است.
طرح جامع حملونقل ریلی
شهرداری تهران اجرای طرح جامع حملونقل ریلی شامل احداث چهار خط جدید (خطوط 8، 9، 10 و 11) را آغاز کرده است. خط 11 نیز در مرحله نهایی مذاکرات برای تعیین پیمانکار قرار دارد.
افتتاح ایستگاههای جدید تا پایان سال
عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران، از افتتاح چهار ایستگاه مترو تا پایان سال خبر داد و گفت: «با بهرهبرداری از این ایستگاهها، تقریباً تا اسفندماه همه خطوط هفتگانه (بهجز ایستگاههای توسعهای) تکمیل خواهند شد.» این ایستگاهها شامل نجاتاللهی، سرباز، خراسان و 17 شهریور در خط 6 هستند. ایستگاههای نجاتاللهی، سرباز و خراسان بهطور میانگین 65 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند.
هزینه تکمیل هر ایستگاه شامل بخشهای ساختمانی و تجهیزاتی، حدود 500 میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم برای حداقل الزامات بهرهبرداری و آمادهسازی ایستگاهها جهت افتتاح رسمی است.
با تحقق برنامههای پیشبینیشده، تعداد ایستگاههای متروی تهران تا پایان سال جاری به 163 ایستگاه خواهد رسید و جابجایی شهروندان برای سفرهای درونشهری تسهیل خواهد شد.
انتهای پیام/