ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
محمدرضا ظفرقندی در این زمینه تاکید کرد عوامل اجتماعی و فرهنگی، مداخلات جادهها و خودروها باید پیگیری شود؛ ضروری است کار اساسی با مسئولیت اجتماعی انجام دهیم و مداخلات در تصادفات رانندگی به موقع انجام شود.
روز جهانی یادبود قربانیان تصادفات رانندگی
مدیر برنامهریزی خدمات فوریتهای پزشکی و حوادث ترافیکی اورژانس کشور گفت: سالانه بیش از ۸۴۵ هزار نفر در حوادث رانندگی دچار مصدومیت با آسیبهای متفاوت میشوند و بیش از ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست میدهند. آنیتا رضایی اظهار کرد: روز جهانی یادبود قربانیان تصادفات رانندگی در سومین یکشنبه ماه نوامبر (۲۷آبان ۱۴۰۳) برای یادآوری و اهمیت تاثیر حوادث رانندگی بر زندگی بشری و تلفات و آسیبهای جسمی ناشیاز این حوادث نامگذاری شده است.
وی با یادآوری اینکه براساس آمار جهانی سالانه بیش از یک میلیون نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهند، افزود: بر اساس آنالیز و بررسیهای انجامشده، تصادفات رانندگی نخستین عامل مرگومیر افراد ۵ تا ۲۹ سال است که هشداری جدی برای سیاستگزاران کشورهاست زیرا این افراد که شامل کودکان، نوجوانان و جوانان هر کشوری هستند، نقش بسزایی در تولید و چرخه کار در هر جامعهای دارند.
رضایی به ثبت مرگ بیشاز ۲۰ هزار نفر در جادههای ایران به دلیل تصادف رانندگی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۸۴۵ هزار نفر در حوادث رانندگی دچار مصدومیت با آسیبهای متفاوت شدند که آمار تکاندهنده و بسیار بالایی است.
مدیر برنامهریزی خدمات فوریتهای پزشکی و حوادث ترافیکی اورژانس کشور تصریح کرد: مسئولان باید برای کاهش آمار ناشیاز تلفات و مصدومیتهای رانندگی برنامهریزی اساسی داشته باشند.
وی افزود: براساس الگوی کشورهای پیشرفته و سازمان جهانی بهداشت، ۶ حلقه در کاهش تصادفات موثر است که شامل ایمنی راه، راه ایمن، خودرو ایمن، کاربر ایمن، پاسخگویی پس از حادثه و مدیریت سرعت است که هر کدام از ارکان تصمیمگیر باید در این خصوص کار کنند.
رضایی در ادامه با بیان اینکه باید در سطح کلان برنامه جدی برای کاهش آمار تصادفات داشته باشیم، افزود: خودرو ایمن، کاربر ایمن و راه ایمن از مولفههای موثر در کاهش حوادث رانندگی بهشمار میروند و در این راستا ابتدا باید خودروسازان داخلی ملزم به ساخت خودروهای ایمن شوند و جادهها و خیابانهای شهرها نیز از لحاظ مهندسی مطابق استانداردها ساخته شوند.
خطای انسانی؛ بیشترین عامل بروز تصادفات رانندگی در ایران
این مسئول در سازمان اورژانس کشور در عین حال تصریح کرد: البته آنچه باید بیش از همه به آن توجه شود، رعایت قوانین رانندگی از سوی رانندگان است.
وی اضافه کرد: بر اساس آمار، خطای انسانی بیشترین عامل بروز تصادفات رانندگی در ایران است و در این راستا باید تمام ارگانهای مرتبط، به ارتقای فرهنگ رانندگی افرادتوجه کنند.
رضایی ادامه داد: جلوگیری از تخلف از سرعت مجاز، رانندگی پس از استراحت کامل، مدیریت و زمانبندی مناسب برای رسیدن به مقصد و همچنین چگونگی واکنش هنگام بروز تصادفات ازجمله مواردی هستند که به کاهش تصادفات رانندگی کمک میکنند.
مدیر برنامهریزی خدمات فوریتهای پزشکی و حوادث ترافیکی اورژانس کشور افزود: باید افراد بیاموزند چگونه پس از وقوع تصادف تصمیم بگیرند و چه کارهایی را انجام دهند؛ در صورت بروز سانحه فرد باید با اورژانس پیش بیمارستانی شماره تلفن ۱۱۵ تماس گرفته و توضیحات کامل درباره تعداد مصدومان و نحوه تصادف داده شود تا تکنسینهای اورژانس با آمادگی کامل و تجهیزات کافی در محل سانحه حاضر شوند.
وی گفت: اورژانس کشور به جز آمبولانس، موتورلانس، اتوبوس و بالگرد نیز در اختیار دارد؛ افرادی که برای اعلام تصادف تماس میگیرند، میتوانند با دادن اطلاعات کامل کمک زیادی به فرد مصدوم برای جلوگیری از فوت و یا آسیب جدی بکنند.
رضایی در ادامه با تاکید بر این که خطای انسانی در همه جوامع ازجمله کشورهای پیشرفته وجود دارد اما آنها توانستهاند آمار تلفات تصادفات را کاهش دهند، ادامه داد: افزایش ایمنی راهها و خودروها در این جوامع به کاهش آمار فوتی و مصدومان کمک کند.
لزوم توجه رئیسجمهور به بحث تروما
چندی پیش رئیس قطب ترومای کشور نیز با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰درصد تصادفات، ناشیاز فرهنگ رانندگی است، گفت: باید بحث آموزش و پژوهش در این زمینه جدی گرفته شود، زیرا خسارت ناشیاز تروما و تصادفات بالاست و این از ضعفهای فرهنگ رانندگی در کشور محسوب میشود.
مسعود خاتمی در چهارمین کنگره تروما که در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، با بیان اینکه تروما در کنار بیماریهای مادرزادی و عفونی گسترش زیادی دارد، افزود: در ایران به دلایلی که انسانها دخالت دارند و همچنین حوادث غیرمترقبه تروما رو به افزایش است.
وی با تاکید براینکه بیشترین خسارات تروما ناشیاز تصادفات بالا بوده و باید این بحث جدی گرفته شود، ادامه داد: رئیسجمهور با مشکلات پزشکی آشنا هستند و امیدوارم به بحث تروما بهای بیشتری بدهند تا میزان خسارات و تلفات ناشی از تروما را کاهش دهیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: مشکل ما جاده و خودرو نیست، بلکه باید فرهنگ راهنمایی و رانندگی تغییر پیدا کند که نیاز به اتخاذ قوانین سخت و فرهنگسازی است.
شاهین آخوندزاده با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله قطب علمی تروما در کشور افزود: امیدواریم مجلس و دستگاهای انتظامی این فرهنگسازی را در سطح کشور ایجاد کنند تا از مرگ سالانه ۲۰هزار نفر در تصادفات جلوگیری شود.