ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
افزایش قیمت کارخانه خودرو، گام مثبتی است که میتواند وضعیت صنعت و بازار خودرو را سروسامان ببخشد. البته این افزایش قیمت ممکن است در کوتاهمدت به افزایش مقطعی قیمت خودرو در بازار منجر شود، اما واقعیت این است که گران کردن قیمت خودرو یکی از الزامات حفظ صنعتخودرو بود.
نخستین خروجی افزایش قیمت خودرو، حذف دلالان و واسطهها از بازار خودرو با کاهش جذابیت سرمایهگذاری است که میتواند شانس خریداران واقعی را برای خرید خودرو با قیمت کارخانه افزایش دهد. با افزایش قیمت خودرو، زیاندهی خودروسازان متوقف خواهد شد و میلیاردها تومان پولی که نصیب دلالان خودرو میشد، وارد چرخه تولید خودرو و بهتبع آن، افزایش تیراژ تولید میشود.
این اتفاق هرچند شاید در کوتاهمدت رخ ندهد، اما بهمرور محقق خواهد شد. البته باید تاکید کنیم که همه این موارد در شرایطی تبدیل بهواقعیت خواهد شد که خودروسازان برای افزایش تولید برنامهریزی کنند و در بازه سهماهه بتوانند رشد ملموسی در تیراژ تولید رقم بزنند. اگر تیراژ تولید با قیمتهای فعلی افزایش یابد، قطعا شاهد اتفاقات مثبتی در بازار خودرو خواهیم بود؛ اما این مسیر مخاطراتی نیز دارد.
اگر خودروسازان همچنان در همین مسیر فعلی قدم بردارند و مابهالتفاوت قیمتهای جدید را صرف افزایش تعداد نیرو و پرداخت بدهیهای پیشین کنند، وضعیت از آنچه امروز میبینیم، بدتر خواهد شد. اگر خواهان بهبود وضعیت صنعتخودرو هستیم، باید تیراژ تولید را در طول سه ماه آینده بهقدری افزایش دهیم که مردم بتوانند آن را با خرید خودرو بهقیمت کارخانه لمس کنند؛ در غیر این صورت همچنان در روی همان پاشنه سابق میچرخد.
از طرفی برخی نمایندگان مجلس شورایاسلامی در واکنش بهمصوبه رشد ۳۰ درصدی قیمت خودرو، ضمن انتقاد از این مصوبه، خواستار ابطال آن شدند.
در این بین، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: «افزایش قیمت پیدرپی خودرو را در مجلس پیگیری میکنیم.»
علی خضریان با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: «خودروسازان داخلی هرچند وقت یکبار بهبهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، خودرو را گران میکنند؛ اما شکاف قیمتی همچنان پابرجاست؛ دو شرکت خودروسازی باید از این تجربه شکستخورده دست برداشته و بهای تمامشده تولید را مدیریت کنند.»
عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی با انتقاد از رهاشدگی قیمت خودروهای داخلی گفت: «در بازارهای جهانی سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از ۶۰ درصد است؛ اما در خودروهای داخلی این سهم به ۸۵ درصد رسیده است. این موضوع نشان میدهد خودروسازان بزرگ کشور قطعات را گرانتر از نرخ واقعی خریداری میکنند.»
خضریان افزود: «برخی مشتریان باید در بهار و تابستان ١۴٠٣ خودرو خود را دریافت میکردند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است.»
وی با تاکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: «باید دولت و وزارت صمت پیگیری کنند تا تمام افرادی که در اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بودهاند، با همان قیمت قبلی کارخانه، خودرو خود را دریافت کنند.»
همچنین نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز درمورد افزایش قیمت کارخانهای خودرو گفت: «در موضوع خودروهای داخلی تمام ضررها متوجه مصرفکنندگان است؛ زیرا خودروهای ایرانی امنیت بالایی ندارند و از سوی دیگر قیمت آنها نیز بیدلیل بالاست.»
حسن نتاج صلحدار، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: «واردات خودرو باید آزاد باشد تا به اندازه لازم، خودرو وارد کشور شود.»
این نماینده مجلس یادآور شد: «مردم نباید قربانی ضرر و زیان خودروسازان شوند. اینکه خودروسازان دائم از ضرر و زیان خود صحبت میکنند، نشان میدهد انضباط مالی آنان بسیار ضعیف است و این مردم هستند که درنهایت باید زیان خودروسازان را از جیب خود پرداخت کنند.»
افت قیمت ۵۳ میلیونتومانی دنا اتومات آپشنال
برخی خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای بسیار شدید ۲ تا ۵۳ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۳) با ۵۳ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۸۲ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۴۳ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۵۷ میلیونتومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۳۹ میلیونتومان کاهش ۷۳۴ میلیونتومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۳۷ میلیونتومان کاهش ۷۸۸ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۱۵ میلیونتومان و شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۲۹ میلیونتومان کاهش ۸۸۸ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۷۰ میلیونتومانی و رشد قیمت ۱۰ تا ۷۰ میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که قیمت فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۷۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیونتومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و ۹۷۰ میلیونتومان رسید. از طرفی فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۷۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیونتومان و کیامسی J۷ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۶۷۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سیسی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیونتومان و هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیونتومان خریدوفروش شدند. از طرفی قیمت هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیونتومان و نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۵۰ میلیونتومان رسید.