ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه توجه به بهرهوری و همافزایی در تمام ارکان سازمانی ضامن موفقیت است، گفت: «حفظ و استمرار تولید، رفع مشکلات و موانع بهویژه سرمایه در گردش شرکتهای قطعهساز جزو راهبردهای اساسی گروه سایپا محسوب میشود و در این رهگذر بنگاهها باید تلاش کنند که براساس فرآیند رقابتی و توجه به قیمت تمامشده اقتصادی فعالیت کنند.»
جواد توسلیمهر ضمن قدردانی از تلاش و فعالیت شرکتهای زنجیره تامین، تولیدکنندگان، قطعهسازان و تمامی دستاندرکاران این گروه خودروسازی، با اشاره به اهمیت بهرهوری و همافزایی درونی، اظهارداشت: «افزایش بهرهوری در تمامی ارکان سازمانی یک ضرورت جدی محسوب میشود و این شاخص باید در تمام شاخصها براساس برنامه کارشناسیشده تبیین و جاری شود.»
وی با بیان اینکه باید بپذیریم در یک عرصه پیچیده جنگ اقتصادی به سرمیبریم، تصریح کرد: «اولویت اساسی ما در تامین و تولید بهرهگیری از منابع داخلی است و تلاش میکنیم تا جاییکه ممکن باشد از ظرفیتهای داخلی کشور بهره ببریم، اما باید توجه داشت کیفیت مطلوب و تامین بهموقع دچار تزلزل نشود.»
مدیرعامل گروه سایپا تاکید کرد: «ایجاد همدلی و تقویت روحیه امیدآفرینی و تمرکز بر اهداف کلان تولید بهصورت یکپارچه، ضامن رسیدن به اهداف عالی ترسیمشده گروه سایپا است.»
اصلاح قیمت محصولات سایپا در هفته گذشته
در هفتهای که گذشت، براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری شورای رقابت و تصمیمات اتخاذشده و محاسبات صورتگرفته، قیمت اصلاحشده محصولات خودروسازان ابلاغ شد. این اصلاح قیمت از محل هزینههای تولید خودرو و مستند به اقلام هزینهای درجشده در صورتهای مالی و حسابرسیشده شرکتهای خودروساز اجرا میشود. قطعا توسعه صنعت خودرو متناسب با صنعت جهانی و افزایش تولید، در گرو سودآوری این صنعت خواهد بود و امید میرود با اجرای صحیح و بهموقع دستورالعمل تنظیم بازار، این صنعت از وضعیت زیاندهی فعلی خارج شود. تزریق نقدینگی به جریان تامین و تولید خودرو قطعا افزایش شمارگان تولید را بههمراه خواهد داشت و با ایجاد شرایط اجرای پروژههای ارتقای کیفیت در کنار توسعه محصولات، مسیر جلب رضایتمندی مشتریان را هموار خواهد کرد.
عدم شمول اصلاح قیمت در طرحهای فروش فوری و فوق العاده
در همینحال، روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا درخصوص اصلاح قیمت محصولات سایپا که با توجه به مستندات مالی و براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مصوب شورای رقابت صورت گرفته است، اظهار کرد: «گروه خودروسازی سایپا با هدف کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری در تمام بخشها، تلاش کرد اصلاح قیمت خودرو محدود باشد.» این گروه خودروسازی سایپا همچنین به ابهامات و سوالات پرشمار مردم پس از اصلاح قیمت، پاسخ داد.
روابط عمومی گروه سایپا در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قیمت صورتگرفته، مشمول مشتریانی که وجه کامل خودرو را پرداخت کردند، میشود یا خیر، اعلام کرد: «درصورتیکه قرارداد منعقدشده با مشتریان در قالب فروش فوری یا فروش فوقالعاده باشد و وجه خودرو از سوی خریدار بهصورت کامل پرداخت شده باشد، خودرو مشمول هیچگونه اصلاح قیمتی نمیشود و با همان قیمت قبل، خودرو تحویل مشتریان محترم خواهد شد.»
این روابط عمومی درخصوص مشتریانی که قرارداد پیشفروش با گروه سایپا داشتند و بخشی از وجه خودرو را پرداخت کردند، گفت: «در صورت انعقاد قرارداد پیشفروش با قیمت زمان تحویل با خودروساز و پرداخت بخشی از وجه خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیشپرداخت آن قبلا انجام شده، مشمول افزایش قیمت نخواهد شد و صرفا سهم باقیمانده مشمول اصلاح قیمت است و دستورالعمل مصوبه 473 شورای رقابت جهت ایندسته از مشتریان اعمال خواهد شد.»
در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت شامل افرادی که در سامانه یکپارچه نسبت به فراخوان آنها اقدام شده است و امکان واریز وجه در آن مقطع را نداشتهاند، میشود، روابط عمومی سایپا پاسخ داد که با توجه به عدم واریز وجه و عدم انعقاد قرارداد، مطابق مفاد اطلاعرسانی شده در اجرای طرح سامانه یکپارچه، قیمت فروش بر مبنای قیمت زمان انعقاد قرارداد و واریز وجه لحاظ خواهد شد.
مبنای قیمت در زمان انعقاد قرارداد تعیین میشود
همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه «فراخوان برای تعدادی از مشتریان ارسال شده، اما چون با خودرو درخواستی در سامانه یکپارچه مغایر بوده استقبال نشده و به همین دلیل واریز انجام نشده است، آیا افزایش قیمت شامل این افراد میشود»، اظهار کرد: «مطابق شرایط اعلامشده در اطلاعیه عرضه سامانه یکپارچه، ثبتنام در فهرست نوبتدهی، هیچگونه تعهدی برای خودروساز ایجاد نکرده است، بلکه تعهد پس از فراخوان واریز وجه و انعقاد قرارداد برای خودروساز ایجاد میشود. بنابراین مبنای قیمت در زمان انعقاد قرارداد خواهد بود.»
مبحث بعدی که مورد سوال مشتریان است و روابط عمومی گروه به آن پرداخته این است که «وضعیت ثبتنامکنندگان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سامانه ثبت درخواست خودرو چگونه است؟»
بنابراعلام سایپا، متقاضیانی که مشخصات آنان تاکنون از سوی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط اعلام نشده است تا برای ایجاد قرارداد و واریز وجه برای سایپا فراخوان شوند، مشمول افزایش قیمت خواهند بود. ولی مشتریانی که ودیعه اولیه را به سایپا پرداخت کردهاند و پیرو اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، نسبت به اسقاط خودرو اقدام به عمل آوردهاند و اطلاعات آنان نیز به خودروساز اعلام شده است و در حال طی کردن تکمیل فرآیند جایگزینی هستند، مشمول افزایش قیمت نخواهند شد.
روابط عمومی سایپا همچنین با بیان اینکه اصلاح قیمت محصولات سایپا بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی و مونتاژی است و در مورد خودروهای وارداتی صدق نخواهد کرد، اعلام کرد: «اصلاح قیمت مصوبشده مترتب بر قیمت پایه است و هزینهها و عوارض قانونی شامل عوارض شمارهگذاری و مالیات ارزش افزوده به قیمت پایه اضافه خواهد شد.»
در پایان این اطلاعیه نیز اعلام شده است: «اصلاح قیمت فعلی صورتگرفته، مشمول خودروهای تجاری نبوده است. زیرا قیمتگذاری خودروهای تجاری در چارچوب دستورالعمل تنظیم بازارخودروهای سواری مصوب شورای رقابتی نیست.»