ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مطابق ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه و طی قراردادی که سال 98 بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران منعقد شد، مراحل طراحی و ساخت قطار ملی مترو در دستور کار قرار گرفت.
پروژهای که طی آن سهم ساخت قطعات و تجهیزات قطارهای مترو توسط شرکتهای داخلی به 85 درصد رسید و صرفهجویی ارزی در تولید انبوه واگنهای داخلی و کاهش 20 درصدی قیمت تمام شده ساخت واگن مترو را میتوان از مهمترین ثمرات پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو برشمرد.
این قطار در نهایت در 19 فروردین ماه سال 1400 با حضور مجازی رئیس جمهور سابق کشورمان، رونمایی شد که البته درباره میزان داخلیسازی آن اما و اگرهایی وجود داشت؛ مسئولان شهری دوره سابق مدعی بودند میزان داخلیسازی این قطار از 26 درصد به 85 درصد رسیده است اما سید جعفر تشکریهاشمی؛ عضو کنونی شورای شهر تهران در گفتوگو با تسنیم اعلام کرده بود که بیش از 60 درصد این قطار در گذشته در داخل کشور و در کارخانهای که در همان دوره 12 ساله قالیباف راهاندازی شده بود، ساخته میشد.
اما به هر ترتیب تأییدیه قطار ملی در آبان ماه سال گذشته صادر و با تقبل ساخت 113 دستگاه قطار، روند ساخت آغاز شد؛ در نهایت بعد از اتمام مونتاژ و تست قطار ملی که نخستین قطار ساخت کشورمان با بیش از 85 درصد داخلیسازی است، این قطار از اواخر فروردین سال جاری در مسیرایستگاه متروی شاهد ـ پرند به طول 50 کیلومتر مسافرگیری خود را آغاز کرد.
با توجه به اینکه قطار ملی، نخستین قطار پروتوتایپ (نمونه اولیه ) طراحی و ساخته شده در کشور بود، کارشناسان مربوطه در قطار مستقر شدند و نظرات اصلاحی راهبران قطار هم اخذ و ثبت شد تا در تولید انبوه مورد استفاده قرار دهیم و یک محصولایدهآل تولید شود.
اکنون با گذشت با گذشت بیش از 7 ماه از فعالیت و خدماترسانی این قطار، شیخ طاهری؛ مدیرعامل شرکت واگنسازی شهر تهران اعلام کرد که در حال حاضر یک رام قطار ملی 8 واگنه ساخته شده و در کارخانه موجود است و جشن آغاز تولید انبوه قطار ملی در آذرماه با حضور شهردار تهران انجام خواهد شد.
شیخ طاهری همچنین گفت: برنامهریزی کردیم تا بتوانیم تا اوایل سال آینده سه رام از قرارداد 113 دستگاه را وارد مدار کنیم.
به گزارش تسنیم، تولید انبوه قطار ملی، رویدادی مهم و تاریخی در صنعت ریلی کشور محسوب میشود که میتواند تحولات چشمگیری را در سیستم حملونقل عمومی تهران و سایر کلانشهرهای ایران به همراه داشته باشد چراکه افزایش سهم داخلیسازی قطعات و تجهیزات قطار، کاهش وابستگی به واردات و افزایش خودکفایی کشور در این حوزه را به دنبال دارد.
این امر، امنیت پایدارتری را برای تامین ناوگان مترو فراهم کرده و کشور را در برابر تحریمها و نوسانات بازار جهانی مقاومتر می کند علاوه بر این تولید داخلی قطار، فرصتهای شغلی بسیاری را در بخشهای مختلف صنعت ایجاد و به رشد و توسعه فناوری در کشور کمک شایانی میکند و با انتقال دانش فنی و ایجاد زیرساختهای لازم، زمینه برای توسعه صنایع مرتبط فراهم میشود.
امیدواریم با سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه، شاهد کاهش مشکلات شبکه مترو در ارائه خدمات باشیم و مسافران مترو بتوانند با شرایطی بهتری از این مد حمل و نقل پرطرفدار استفاده کنند.
انتهای پیام/