تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3847777
شناسه : 3847777
تاریخ :
آلودگی هوا نتیجه مشکلات ساختاری است؛ برای مقابله به مشارکت همگانی نیاز داریم اقتصاد ایران: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست خبری اخیر خود به مشکلات متعدد زیست‌محیطی کشور از جمله آلودگی هوا، اسقاط خودروهای فرسوده، و چالش‌های مالی سازمان اشاره کرد. شینا انصاری با تأکید بر لزوم نظارت دقیق‌تر بر منابع آلودگی و پیگیری قوانین هوای پاک، به نقایص ساختاری و کمبود منابع در سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد و از ضرورت همکاری و مشارکت همه‌جانبه برای حل بحران‌های محیط‌زیستی سخن گفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پیام ما، خانم دکتر انصاری شما در مصاحبه‌های متعدد از این صحبت کردید که سازمان حفاظت محیط‌زیست باید اقتدار داشته باشد. بااین‌حال، همچنان شاهد دخالت استانداران در روند انتخاب مدیران کل هستیم، آیا این روند قرار نیست تغییر پیدا کند؟ این یکی از دو پرسشی بود که خبرنگار «پیام ما» در نشست خبری از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پرسید. شینا انصاری در پاسخ به این پرسش به روند انتخاب مدیران کل براساس فراخوان منتشرشده اشاره کرد و گفت: ما براساس رزومه‌هایی که دریافت کردیم و براساس معیارهایی که داشتیم، تلاش کردیم مدیران کل را انتخاب کنیم. البته بنا داشتیم استانداران جدید مستقر شوند تا مدیران کل به آنها معرفی شوند. مطمئن باشید درنهایت مدیرانی که شایستگی دارند، به مدیرکلی استان‌ها می‌رسند.

پرسش دیگر خبرنگار «پیام ما» به کنوانسیون تغییرات آب‌وهوا برمی گشت. دو دهه از الحاق ایران به این کنوانسیون می‌گذرد، بااین‌حال تنها دو بار گزارش ملی انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر شده است. آیا شما این گزارش را منتشر می‌کنید؟ شینا انصاری در پاسخ به این پرسش به اقداماتی که ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده، اشاره کرد و گفت: در ایران همچنین برنامه‌ای برای مقابله با تغییراقلیم و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داریم. در موضوع تغییراقلیم درصدد هستیم قانونی را در مجلس تصویب کنیم که به‌عنوان سند بالادستی ملاک عمل قرار گیرد. بنابراین، موضوع تغییراقلیم و سیاست‌های مرتبط با کاهش گازهای گلخانه‌ای برای ما اهمیت دارد و در نظر داریم گزارش‌های ملی در این زمینه را هم منتشر کنیم. انتشار این گزارش همچنین به ما کمک می‌کند تا جلوی انتشار آمارهای متعدد و متفاوتی که به‌واسطه عدم گزارش مدون منتشر می‌شوند، گرفته شود.

خودروها و موتورهای اسقاطی،‌ عامل اصلی آلودگی هوای تهران

پرسش‌های نشست خبری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روی چند موضوع متمرکز بود. اولین آنها به آلودگی هوا، مازوت‌سوزی و کاپ ۲۹ برمی‌گشت. در روزهای اخیر علی‌رغم وعده‌های مسئولان برای جلوگیری از مازوت‌سوزی در راستای بهبود آلودگی هوا در شهرهای مختلف همچنان شاهد فراتر رفتن شاخص‌ها از مرز ناسالم بودیم. تهران، خوزستان، آذربایجان‌شرقی از جمله استان‌هایی بودند که دچار این وضعیت شدند. همین موضوع سبب شد چند نفر از خبرنگاران از شینا انصاری بپرسند: اگر قطعی برق داریم و مازوت سوزانده نمی‌شود، چرا همچنان هوا آلوده است؟ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست پاسخ داد: قرار نبود با قطع مازوت‌سوزی در سه نیروگاه اصفهان،‌ کرج و اراک آلودگی هوای تهران حل شود. آلودگی هوای این شهر به مؤلفه‌های مختلفی وابسته است که از جمله مهمترین آنها منابع متحرک هستند. بنابراین، در کلانشهرهایی مثل تهران و مشهد که سهم منابع متحرک بیشتر است، مؤلفه‌های مختلف را اولویت‌بندی و در کارگروه آلودگی هوا ارائه کرده‌ایم.

در تهران نسبت اسقاط به تولید خودرو ناچیز و آمار اسقاط موتور سیکلت صفر است، درحالی‌که آلایندگی آنها گاه تا دو تا سه برابر ماشین سواری می‌رسد

او اضافه کرد: ما سه نیروگاه در استان‌های مرکزی،‌ اصفهان و البرز را براساس سیاهه انتشار آلودگی که در سال ۱۳۹۶ تدوین شده است، انتخاب کردیم. درعین‌حال، معتقدیم برای بهبود وضعیت کیفیت هوا باید راهکارهای مختلف را پیش ببریم، به‌عنوان مثال در تهران اسقاط خودروهای فرسوده باید در دستورکار و اولویت قرار گیرد. در این شهر نسبت اسقاط به تولید خودرو ناچیز و آمار اسقاط موتور سیکلت صفر است، درحالی‌که آلایندگی آنها گاه تا دو تا سه برابر ماشین سواری می‌رسد.

یکی از دلایلی که در بحث آلودگی هوا مطرح می‌شود، به استاندارد نبودن سوخت خودروها برمی‌گردد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به پرسشی که به همین موضوع مربوط بود، به قانون هوای پاک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی اشاره کرد و گفت: در آیین‌نامه ماده ۲ این قانون به سوخت و استانداردهای مرتبط با آن اشاره شده است. سازمان ملی استاندارد پایش سوخت‌ها را انجام می‌دهد و گزارش‌های آن را منتشر می‌کند، اما تصمیم گرفتیم در سازمان حفاظت محیط‌زیست نظارت بر سوخت را داشته باشیم. ازاین‌رو، قرار است پایش‌ها را به‌صورت فصلی آغاز کنیم. هدف قانون این است که سوخت مطابق با استاندارد باشد،‌ بااین‌حال مشکلاتی به‌واسطه تحریم‌ها پیش آمده است و شاهد ناترازی هستیم، اما سازمان حفاظت محیط‌زیست خود را مکلف به پایش و نظارت می‌داند و حتماً گزارش‌های پایش سوخت را منتشر خواهیم کرد.

بودجه محدود و تکالیف نامحدود

شینا انصاری در این نشست خبری و در پاسخ به پرسش‌هایی که به حوزه‌های مختلف مسئولیت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست برمی‌گشت،‌ به مقوله بودجه و نیروی انسانی این سازمان اشاره کرد. او گفت: ما در این سازمان باید از ۱۹ میلیون هکتار اراضی کشورمان حفاظت کنیم، درحالی‌که تنها ۰.۲ بودجه را در اختیار داریم. سازمان حفاظت محیط‌زیست تنها ۸۰۰ خودروی عملیاتی در اختیار دارد که نسبت به استانداردهای جهانی یک‌سوم است. تعداد نیروهای محیطبان ما هم از استانداردهای جهانی فاصله بیشتری دارد و یک هفتم است.

در تهران به‌ازای هر ۲۷۰ صنعت یک کارشناس پایش داریم که در سایر شهرها این عدد به هزار می‌رسد. یعنی به‌ازای هر هزار صنعت تنها یک کارشناس پایش در سازمان حفاظت محیط‌زیست مشغول به کار است

نقد کنید اما منصفانه

شینا انصاری خطاب به رسانه‌ها گفت: حتماً ما را نقد کنید،‌ صحبت‌ها، نقدها و پیشنهادهای شما را می‌شنویم و برای آنها گوش شنوا داریم، ولی در مقابل یک انتظار هم از شما داریم؛ این نقدها منصفانه و سازنده باشد.

او افزود: به‌رغم همه موانع اقدامات زیادی را انجام داده‌ایم و برنامه‌های زیادی را هم در دستورکار داریم تا وضعیت محیط‌زیست را در کشور بهبود بخشیم که یکی از آنها دیپلماسی محیط‌زیست است. ما درصددیم تا در تعامل با جهان از ظرفیت‌ها، فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های مرتبط بهره‌مند شویم.

به‌گفته انصاری، به‌رغم تحریم‌های ناعادلانه و یک‌جانبه‌ای که علیه کشورمان وجود دارد،‌ ایران در ۱۴ کنوانسیون و ۸ پروتکل الحاقی عضو است، میزبانی دو مرکز منطقه کنوانسیون رامسر و بازل و استکهلم را برعهده و در مجامع بین‌المللی هم به‌شکل مؤثر حضور دارد. او افزود: ایران ۵۹ تفاهم‌نامه بین‌المللی محیط‌زیستی دارد و با وجود مشکلات فراوان پرسنل محیط‌زیست تلاش می‌کنند چالش‌ها را برطرف کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:مشکلات محیط‌زیستی کشور وسیع و گسترده است و در طول چندین دهه ایجاد شده است. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مشکلاتی که عمیق و پیچیده هستند، در دوره کوتاه مرتفع شوند؛ ولی من و همکارانم همه تلاشمان را می‌کنیم که برای رفع این مشکلات تلاش کنیم و برای حرکت در این مسیر نیازمند مشارکت همه هستیم.