ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «زن، مقاومت، رسانه» با هدف بررسی مشارکتهای اجتماعی و سیاسی زنان و واکاوی تصویر زن مسلمان در رسانههای غربی، با همکاری مجمع بانوان تمدنساز، اندیشکده رسانه و جامعه، اندیشکده تبار و فرهنگسرای خانواده، در خانه اندیشهورزان برگزار شد.
سمیه فیروزفر، کارشناس مطالعات تطبیقی ادیان، در این نشست با طرح پرسش «زن امروز در حوزه مقاومت چه باید کند؟» گفت: ما در تاریخ اسلام الگوهای متعددی داریم که وظیفه زن را در عرصه مقاومت نشان میدهند.
او به نمونههایی از تاریخ اسلام اشاره کرد و گفت: از سمیه مادر عمار یاسر که الگوی جهاد اقتصادی است تا حضرت زهرا (س) که الگوی دفاع از حق و مالکیت ارضی است، همگی نشانگر این حقیقت هستند که وظیفه زن در عرصه مقاومت محدود به یک یا چند عرصه نیست و زنان باید با توجه به شرایط خود، الگویی متناسب انتخاب کنند و وظیفهشان را ایفا کنند.
سیده فاطمه نعمتی، مدیر اندیشکده رسانه و جامعه، در ادامه به نقش زنان در مقاومت، به ویژه در یک سال گذشته پس از عملیات طوفان الاقصی، پرداخت و گفت: تا پیش از عملیات طوفان الاقصی، مسئله فلسطین به دست فراموشی سپرده شده بود و شهادت نزدیک به دو هزار کودک در کمتر رسانهای بازتاب داشت.
نعمتی تصریح کرد: پس از این عملیات، فجایع غزه و زنان آوارهای که عزیزان خود را از دست دادهاند، در اذهان عمومی جهان نقش بست.
او همچنین به دو الگوی کنشگر زن در حوزه مقاومت اشاره کرد: نخست، زن فلسطینی که در میدان سوگواری میکند ولی آنچه از دست داده را قربانی برای خداوند میداند و دوم، زن مسلمان خارج از میدان که در فعالیتهای رسانهای شرکت میکند و از عزیزترینهایش برای کمک به جبهه مقاومت میگذرد.
نعمتی افزود: نظریهپردازی پیرامون این دو الگو نیازمند فعالیتهای علمی است، چرا که آیندهنگری در این زمینه ضروری است. دنیا همچنان درگیر نبرد حق و باطل است و جامعه برای تربیت فرزندانش به الگوهای عینی و واقعی نیاز دارد.
در بخش پایانی نشست، الهام عابدینی، پژوهشگر روابط بینالملل و تحلیلگر مسائل منطقه، با اشاره به تاریخ فلسطین گفت: زنان فلسطینی همیشه در عرصههای مختلف از جمله خیریه، حمایتی و چریکی حضور فعال داشتهاند، حتی پیش از تأسیس رژیم صهیونیستی و دوران قیمومیت بریتانیا.
او در ادامه گفت: اما رسانههای جریان اصلی به طور مداوم تصویر زن مسلمان و عرب را سرکوبشده و منفعل نشان میدهند. رسانههای ما باید تاریخ را مرور کنند تا وضعیت واقعی را تبیین کنند.
این نشست تخصصی با تأکید بر ضرورت بازنگری در تصویر زن مسلمان و نقشآفرینی آن در رسانهها، به بررسی الگوهای مختلف زنان در مقاومت و نقش رسانهها در تغییر این تصویر پرداخت.
انتهای پیام/