ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به محدودیتهای زیرساخت برقی سازی حمل و نقل در شهر تهران، گفت: هزینههای بالای اجرای این طرح، مهمترین و اولین چالش است.
هرمزی در نشست هماندیشی برقیسازی حمل و نقل کلانشهری، امکانسنجی، الزامات و ضرورتها، در خصوص چالشهای طرح برقی سازی، اظهار کرد: برای اجرایی نمودن این طرح نیازمند دانش و مطالعات علمی دقیق هستیم و این موضوع مستلزم تأسیس مراکز آموزشی ویژه تربیت نیروی متخصص است.
مزایای طرح برقیسازی یکی از گامهای مهم در توسعه پایدار شهر تهران است
معاون حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه مهمترین اثر برقیسازی حمل و نقل شهری بر کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت شهروندان است؛ تصریح کرد: شرایط خاص جغرافیایی شهر تهران و قرارگیری کوهها در اطراف آن موجب تلنبار شدن هوای آلوده و عدم برون رفت از شهر میشود و ما باید خودمان را با طبیعت سازگار کنیم.
محسن هرمزی افزود: در شهر تهران به طور متوسط هر اتوبوس حدود ۴۰۰ گرم گاز CO2 یا همان دی اکسید کربن تولید میکند و بر مبنای آمارهای سال ۱۳۹۶؛ ۸۳ درصد آلایندههای گازی و ۶۰ درصد ذرات معلق را منابع متحرک به خود اختصاص دادهاند.
وی با اشاره به تجربههای جهانی از جمله شهر پکن که زمانی در فهرست آلودهترین شهرهای دنیا بود و در حال حاضر یکی از الگوهای شهر بدون آلودگی است، بیان داشت: شهر پکن علاوه بر خروج کارخانه و آلایندههای صنعتی، در حوزه حمل و نقل عمومی و همچنین موتورسیکلت ۱۰۰ درصد برقیسازی انجام داده است و وسایل نقلیه شخصی نیز ۵۵ درصد برقی هستند و با این وضعیت طبق پیش بینیها، تا سال ۲۰۳۰، از واردات هر گونه سوخت یا بنزین بی نیاز خواهند بود.
هرمزی در ادامه مزایای طرح برقیسازی گفت: در حال حاضر هر تاکسی به طور ماهانه ۸۴۰ لیتر سوخت مصرف میکند و این منابع کشور است که هدر میرود. همچنین از نگاه زیستمحیطی کاهش گازهای گلخانهای و افزایش بهداشت و سلامت شهروندان را در پی خواهد داشت.
فقدان زیرساخت برقیسازی فقط یک تبلیغ و مانعتراشی است
معاون شهردار تهران با بیان اینکه تأمین هزینه مالی، زیرساختهای فنی و تدوین قوانین الزام بخش سه الزام مهم اجرای طرح برقیسازی است، اظهار کرد: در بخش الزامات فنی و زیرساختی باید بهسراغ تأمین برق و ایجاد ایستگاههای شارژ و توجه به فناوری باتری که روز به روز در حال تغییر است، برویم.
محسن هرمزی با اشاره به ۹۰ هزار مگاوات برق مصرفی در کل کشور، افزود: در حوزه تأمین برق برای اتوبوسها، طبق مطالعات انجام شده حدود ۳۰ مگاوات برق برای پوشش ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۴۰۰۰ دستگاه تاکسی پاسخگو است که این رقم در مقایسه با برق مورد نیاز شهر تهران ناچیز است و اینکه برخی افراد با عنوان فقدان زیرساخت برق تبلیغ میکنند یک مانعتراشی ای بیش نیست.
وی ادامه داد: این آمارها بر اساس قراردادهایی که با اداره برق تهران داشتیم و مشخصاً با وزیر نیرو، در نقطه شروع نگرانی وجد ندارد و باید برای توسعه در آینده همه ذینفعان از جمله دولت و بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران در جهت توسعه منابع تجدید پذیر و ظرفیتسازی جدید گام بردارند.
هرمزی با بیان اینکه شهرداری تهران در خصوص ایستگاههای شارژ تکلیفی نداشت، گفت: شهرداری با کمک شورای شهر تهران زیر بار این مسئولیت هم رفت و نسبت به توسعه ایستگاههای شارژ اقدام نمود.
وی گفت: در خصوص باتری هم مراکز دانشگاهی باید به سمت فناوریهای جدید باتری بروند و باید راجع به بازیافت آنها هم مطالعه شود.
هرمزی در خصوص الزامات قانونی نیز تشریح کرد: یکسری قوانین و آئین نامههای الزام بخش تحت عنوان قانون هوای پاک داریم که هم شورای شهر هم دولت تکلیف کرده است.
وی در بخش زیرساخت هم تأمین ناوگان را مهمترین مسئله دانست و افزود: بعد از تأمین ناوگان، سرمایه گذاری در شارژر و تأمین شبکه برق نیازمند برنامهریزی از سوی دولت و حاکمیت است.
معاون شهردار تهران گفت: منابع مالی این طرح نیز یکی از مهمترین مواردیست که باید برای آن برنامهریزی دقیق و اصولی انجام شود.
هرمزی با یادآوری قراردادهایی که با حمایت دولت شهید رئیسی با شرکتهای چینی بسته شد و در دولت کنونی و با پیگیریهای ویژه رئیس جمهور و شخص آقای عارف پرداختها به روال خود در حال انجام است؛ تاکید کرد: باید به سراغ صندوقهای بینالمللی برویم و سرمایه گذاریهای دولتی را پشتوانه این طرح قرار دهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه علیرغم تبلیغات منفی، هزینههای عملیات و نگهداری این طرح بالا نیست؛ گفت: بر خلاف این گزاره که اتوبوسها و تاکسیهای برقی هزینه بالای نگهداری دارند؛ تجربه جهانی ثابت کرده که هزینه نگهداری سالانه این ناوگان بسیار پایین است.
طرحهای زیربنایی ستون فقرات اقتصاد هر کشور است
محسن هرمزی به اهمیت طرحهای زیربنایی اشاره و تصریح کرد: هرگونه سرمایه گذاری در اجرای زیرساخت، منجر به افزایش تولید ناخالص ملی میشود.
وی با اشاره به اینکه دولت اکنون دچار مشکلات عدیدهای ست، گفت: وظیفه نهادهایی مانند شهرداری است که به حوزههای زیربنایی ورود کند وگرنه در غیر این صورت دچار عقب ماندگی شدید خواهیم شد.
هرمزی با بیان اینکه پروژههایی که شهرداری طراحی میکند با اولویت مسائل زیست محیطی است؛ افزود: برای اینکه این پروژهها پویا باشند نیازمند طراحی یک مدل فکری از سوی جامعه نخبگانی هستیم که آن را به یک زیست بوم کسب و کار در حوزه برقی سازی تبدیل کنند.
معاون شهردار تهران با یادآوری اینکه در یک مقطع تاریخی مهم در حوزه زیرساخت توسعه کشور هستیم، اظهار کرد: برگ جدیدی از تاریخ توسعه کشور در حال ورق خوردن است و در این باره آیندگان قضاوت خواهند کرد.
محسن هرمزی گفت: طبق مطالعات تاریخی در حوزه ورود اولین اقدامات توسعهای از جمله راه آهن یا امثال آن، مانعتراشیها و مقاومتهایی از سوی برخی افراد انجام شده اما در حال حاضر نیاز داریم تا با همتی مانند آنچه در زمان اوایل انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس بود، مردم و مسئولان با جان و دل مشارکت عمومی را بالا ببرند.
وی اظهار امیدواری کرد: همه افراد جامعه باید با یک وحدت نظر و انسجام در تعیین اولویتها به کمک شهرداری تهران بیایند چراکه این پروژه به نام مردم است و همه ذینعفان باید کمک کنند تا این مهم رقم خورده و ریل گذاری اساسی در مسیر توسعه کشور انجام شود.