تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3843688
شناسه : 3843688
تاریخ :
رشد ۱۱ درصدی تولید تایر خودرو در شش ماهه امسال اقتصاد ایران: عصر خودرو- سخنگوی صنعت تایر گفت: ۱۳۱ هزار و ۷۳۳ تن تایر خودرو‏‌, معادل ۱۲ میلیون و ۷۳۲ هزار حلقه در نیمه نخست امسال تولید شده است که ۱۱ درصد به لحاظ تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش تولید را نشان می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، مصطفی تنها گفت: به طور میانگین در سال‌های گذشته دو سوم نیاز کشور به تایر توسط تولیدکنندگان داخلی و فقط یک سوم نیاز کشور، از طریق واردات تامین می‌شد که عمدتا تایر‌های سنگین از تایر‌های رادیال باری ـ اتوبوسی تا تایر‌های راهسازی و معدنکاوی را شامل می‌شود.

وی گفت: با توجه به سرمایه گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر در صنعت تایر انجام شده، این نسبت تا حدودی به نفع تولید داخلی شده است، البته در برخی مواقع وجود مشکلاتی مانند قطعی برق در فصل تابستان یا تامین نشدن به موقع ارز، باعث شده که صنعت تایر نتواند با کل ظرفیت، تولید را ادامه دهد.

سخنگوی صنعت تایر اضافه کرد‌: به طور میانگین، سالانه حدود 24 میلیون حلقه تایر سواری‏‌, حدود 300 هزار حلقه تایر بایاس باری ـ اتوبوسی و یک میلیون و 200 تا 300 هزار حلقه تایر باری ـ اتوبوسی رادیال مورد نیاز کشور است البته نیاز سالانه کشور به تایر، از طریق آمار‌هایی که پلیس راهور ناجا از میزان تردد و مسافت پیموده شده خودرو‌ها در سطح کشور ارائه می‌دهد‌‏ مشخص می‌شود.

به گفته آقای تنها‏ فرق تایر بایاس با رادیال تمام سیمی آن است که در ساختار تایر بایاس، فقط از نخ استخوانبندی و در تایر‌های رادیال تمام سیمی از سیم‌های فولادی استفاده می‌شود.

وی افزود: در خودرو‌های جدید سواری‏, از تایر‌های رادیال سیمی بیشتر استفاده می‌شود، اما در خودرو‌های باری - اتوبوسی قدیمی هنوز تایر بایاس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 تنها ادامه داد: سال گذشته‏ حدود 21 میلیون و 700 هزار حلقه تایر سواری، حدود یک و نیم میلیون حلقه تایر وانتی، حدود 337 هزار حلقه تایر بایاس و 470 هزار حلقه تایر رادیال باری -اتوبوسی در کشور تولید شده است.

وی گفت: به دلیل موانعی مانند تامین نشدن به موقع ارز و قطعی برق، سال گذشته تا حدودی در بخش تایر سواری کمبود وجود داشت، اگر موانع برطرف شود، به راحتی امکان تولید حتی بیشتر از 24 میلیون حلقه تایر، یعنی بیش از نیاز کشور را داریم ضمن اینکه می‌تواینم تایر‌های نیمه سنگین را هم در حد نیاز تامین کنیم.

 تنها با بیان اینکه در بخش تایر‌های باری - اتوبوسیِ رادیال حدود 40 درصد نیاز کشور را تامین می‌کنیم، افزود: با سرمایه گذاری‌هایی که هم اکنون در دست انجام است اگر از طرح‌های توسعه‌ای صنعت تایر حمایت و این طرح‌ها به موقع راه اندازی شوند می‌توانیم همه نیاز کشور به این گروه از تایر‌های مورد نیاز بازار را برطرف کنیم و حتی سهم تولید داخل در بازار تایر‌های راهسازی و معدنکاوی را هم بیشتر کنیم.

سخنگوی صنعت تایر اضافه کرد: با وجود موانع پیش روی این صنعت، حدود 22 میلیون و 900 هزار حلقه به وزن 145 هزار و 576 تن تایر در شش ماهه نخست امسال‏, تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل, 6 درصد رشد نشان می‌دهد.

 تنها گفت: در مجموع 131 هزار و 733 تن تایر خودرو ‏‌, معادل 12 میلیون و 732 هزار حلقه تایر در نیمه نخست امسال تولید شده که 11 درصد به لحاظ تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش تولید را نشان می‌دهد.

وی افزود: همچنین 3 میلیون و 863 هزار حلقه تایر دوچرخه و موتور سیکلت در شش ماهه نخست امسال‏ تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش داشته است.

تنها گفت: در شش ماهه نخست امسال, 6 میلیون و 239 هزار حقله تیوب برای مصارف وسایل نقلیه مختلف تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش داشته است و علت آن ناشی از کاهش تقاضا به علت رواج بیشتر تایر‌های تیوبلس است.

وی با اشاره به اینکه واردات تایر در سه تا چهار سال اخیر به ویژه امسال شکل عجیب و خیره کننده پیدا کرده است افزود: در 6 ماهه نخست امسال‏, یک میلیون و 870 هزار حلقه تایر سواری, 664 هزار حلقه تایر باری - اتوبوسی رادیال و 213 هزار حلقه انواع دیگر تایر به ارزش حدود 466 میلیون دلار وارد شده است.

سخنگوی صنعت تایر اضافه کرد: مجموع واردات انواع مختلف تایردر شش ماهه نخست امسال، حدود 6 میلیون حلقه با وزن 133 هزار و 357 تن، بوده که به لحاظ وزنی حدود 86 درصد و به لحاظ ارزش 81 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان می‌دهد، اما به لحاظ تعداد، حجم واردات بیش از دو برابر سال گذشته بوده است که بیانگر سهم بیشتر تایر‌های سبکتر و تایر سواری در ترکیب واردات است.

 تنها گفت: 466 میلیون دلار برای این حجم واردات در شش ماهه نخست امسال ارز تامین شده است در حالیکه برای صنعت تایر کشور، فقط 63 میلیون دلار در مدت یاد شده ارز تامین و پرداخت شده است.

وی درباره ارز بری تایر هم افزود: برای تولید هر یک کیلو تایر به صورت میانگین کمتر از یک دلار ارز نیاز است در حالیکه برای واردات تایر هر کیلو باید تا 3.7 دلار باید ارز پرداخت شود.

 تنها گفت: این میزان ارزبری، بیانگر مزیت نسبی بسیار بالای ارزی تولید تایر در کشور است که متاسفانه به این مسئله کمتر توجه می‌شود.

وی درباره میزان وابستگی صنعت تایر به واردات مواد اولیه، هم افزود: در حال حاضر 70 تا 72 درصد مواد اولیه مصرفی این صنعت از صنایع مختلف داخلی و 28 تا 30 درصد هم از طریق واردات تامین می‌شود

سخنگوی صنعت تایر با اشاره به اینکه تخصیص ارز به تولید داخل در مقایسه با واردات بسیار ناچیز است گفت: ارز تخصیص داده شده برای 145 هزار و 576 تن تایری که 6 ماهه نخست امسال در کشور تولید شده در مقایسه با تامین حدود 466 میلیون دلار ارز واردات، نشان از کم توجهی مسئولان ذیربط به تولید داخل است.

وی افزود: برای واردات بیش از حد نیاز کشور، به راحتی ارز تامین ‏و هزینه می‌شود و این روند به طور حتم صنعت تایر داخلی را تحت فشار قرار می‌دهد ضمن اینکه بازار تایر اشباع شده و در بسیاری از اندازه‌ها با مازاد عرضه روبرو هستیم.

 تنها گفت: این شرایط برنامه‌ریزی‌های صنعت تایر را مختل می‌کند و انگیزه تولیدکنندگان را برای سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه ای مانند توسعه فناوری و افزایش کمیت تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: باید توجه داشت که علاوه بر واردات از مبادی رسمی‏‌, قاچاق تایر نیز در عمل صورت می‌گیرد که بر سطح عرضه تایر اثر گذاشته و فضای سنگینی را برای تولیدکنندگان در بازاریابی و برگشت به موقع هزینه‌ها به چرخه تولید ایجاد کرده است.

سخنگوی صنعت تایر ادامه داد: از سیاست گذاران,‏ تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور انتظار توجه بیشتر به صنعت تایر را داریم و درخواست می‌کنیم با مهار افسار گسیخته واردات از صنعت تایر داخلی بیشتر حمایت کنند تا ضمن افزایش سطح اشتغال و توسعه اقتصاد و صنعت کشور بر جذابیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این صنعت راهبردی کشور افزوده شود.