ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کمیسیون تلفیق در روند بررسی احکام لایحه بودجه 1404 در بخش درآمدی به حقوق ورودی کالاهای اساسی اعم از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی پرداخت و مصوب کرد این حقوق ورودی این کالاها همان یک درصد باشد.
البته تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق تأکید کرده است: ما نه تنها اجازه ندادیم افزایش قیمتی برای این کالاها در بودجه صورت گیرد که اجازه ندادیم حقوق ورودی آنها نیز افزایش پیدا کند.
تاجگردون تصریح کرد: همچنین کمیسیون تلفیق در مصوبه دیگری سقف واردات خودرو را 3 میلیارد یورو پیش بینی کرد و تعرفه آن را از 100 درصد به 80 تقلیل داد. البته تصویب نهایی این مصوبات منوط به تصمیم صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.
با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق در صورت تصویب این موضوع در صحن علنی مجلس تعرفه واردات خودرو به 80 درصد کاهش خواهد یافت اما آیا این تصمیم گره ای از بازار خودرو باز می کند؟
سعید مدنی به عنوان کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به خبرنگار تسنیم می گوید: به هر حال این تصمیم اثرات خود را بربازار خودرو خواهد گذاشت اما باید این نکته را مدنظر قرارداد که امروز همچنان عرضه خودروهای وارداتی به بازار قطره چکانی صورت می گیرد این در حالی است که وعده های بسیاری در سریع واردات خودرو به کشور مطرح شده بود.
وی با بیان اینکه اگر قراری بر افزایش واردات خودرو نباشد با تعرفه 50 درصدی هم گره ای باز نخواهد شد، افزود: در واردات خودرو ما باید فکر اساسی برای تأمین ارز خودروها کنیم اگر مشکلات این موضوع برطرف نشود نتایج کاهش تعرفه مثبت نخواهد بود.
مدیر اسبق شرکت سایپا در خصوص کاهش قیمت خودروها در بازار با کاهش تعرفه واردات ، گفت: به طور حتم تغییرات قیمتی در خودروهای داخلی که نزدیک به خودروهای خارجی هستند ایجاد خواهد شد . اما در سایر خودروهای داخلی چون اکثر محصولات با زیان تولید می شوند تغییر چندانی در قیمت آنها به وجود نخواهد آمد.
مدنی با تاکید بر اینکه نباید تصور کنیم با کاهش تعرفه واردات همه چیز حل خواهد شد، گفت: امروز ما نیازمند افزایش تولید خودرو و عرضه آن هستیم. اگر مشکلات تولید برطرف شود با افزایش واردات به طور حتم بازار به تعادل قیمتی خواهد رسید.
انتهای پیام/