تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3841258
شناسه : 3841258
تاریخ :
نخستین گام برای اجباری شدن معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ ها اقتصاد ایران: گزارش‌ های متعدد از سهم قابل‌ توجه موتورسیکلت‌ های فرسوده و کاربراتوری در آلودگی هوای کلان‌ شهرها موجب اهتمام ویژه دولت‌ها از سال ۱۳۹۰به استانداردسازی آنها شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فقط در تهران ۱.۵میلیون موتورسیکلت تردد دارد که میزان انتشار آلایندگی هر کدام بیش‌از ۱۸ برابر یک خودرو معمولی یعنی معادل ۱۰گرم در هر کیلومتر حرکت است. از طرفی بی‌توجهی موتورسواران به دریافت معاینه‌فنی سبب شده است موتورسیکلت‌ها به یکی از منابع اصلی آلودگی هوا تبدیل شوند. البته به نظر می‌رسد این روزها پلیس و شهرداری در تعامل با یکدیگر درحال حرکت به سمت اجباری کردن دریافت معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها هستند.

کلاه ایمنی و معاینه‌فنی رایگان!

روز گذشته تفاهم‌نامه پلیس راهور تهران بزرگ با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به میزبانی پلیس راهور امضا شد. این تفاهم‌نامه توسط سردار سیدابوالفضل موسوی‌پور؛ رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و مهندس هرمزی؛ معاون سازمان حمل‌ونقل ترافیکی شهر تهران به امضا رسید که براساس این تفاهم‌نامه موتورسواران پایتخت از این پس باید کارت معاینه‌فنی دریافت کنند.

سرهنگ مومنی، معاون عملیات ترافیک راهور تهران بزرگ ضمن اشاره به چالش‌های همیشگی آلودگی هوا و آلاینده‌ها در پایتخت گفت: پلیس راهور با هدف کاهش آلودگی هوا و رصد موتورسیکلت‌های دودزا با ستاد معاینه‌فنی شهر تهران تفاهم‌نامه‌ای را در بحث کاهش آلایندگی و صدور کارت معاینه‌فنی برای موتورسیکلت‌سواران به امضا رساند.

سرهنگ مومنی گفت: در فاز اولیه، طرح معاینه‌فنی برای موتورسیکلت‌ها رایگان بوده و در ۳ محل انجام می‌شود. با توجه به تردد زیاد موتورسیکلت‌سواران در محدوده منطقه۱۲ شهرداری، این طرح در ضلع شمال غربی میدان محمدیه، پایانه اتوبوسرانی امام‌خمینی (ره) واقع در خیابان خیام و میدان بهارستان راه‌اندازی خواهد شد.

معاون عملیات ترافیک راهور تهران بزرگ از آغاز این طرح از تاریخ ۱۰ آذر ماه سال جاری خبر داد که با استقرار دستگاه‌های معاینه‌فنی در محل‌های ذکر شده، کارت معاینه‌فنی برای موتورسیکلت‌سواران واجد شرایط صادر خواهد شد. مومنی در پایان تصریح کرد: این طرح حدود دوماه به صورت رایگان اجرا خواهد شد و به راکبانی که موفق به دریافت کارت معاینه‌فنی شوند، از سوی شهرداری تهران کلاه‌ایمنی اهدا می‌شود.

برخورد با موتورسیکلت‌های فاقد معاینه‌فنی

پیش از این سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا نیز از الزامی شدن معاینه‌فنی موتورسیکلت برای مالکان این وسایل نقلیه خبر داده بود.

به‌گفته وی هیچ تفاوتی بین موتورسیکلت و خودرو وجود ندارد و موتورسیکلت‌ها نیز باید مراحل سنجش آلایندگی را در مراکز معاینه‌فنی طی کنند. درحال‌حاضر، خودروهایی با عمر ۵‌سال و بیشتر ملزم به دریافت معاینه‌فنی هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد موتورسیکلت‌هایی که ۵سال یا بیشتر عمر کرده‌اند نیز باید معاینه‌فنی بگیرند.

به‌گفته سردار حسینی، اکثر موتورسیکلت‌ها ابزار کار و منبع معیشت اقشار ضعیف جامعه هستند، با این‌حال تخلفات موتورسیکلت‌ها قابل‌چشم‌پوشی نیست. به‌گفته رئیس‌پلیس راهور فراجا، برخی مالکان موتورسیکلت‌ حتی مدارک شناسایی هویتی وسیله‌نقلیه خود را نیز همراه ندارند. نداشتن اوراق شناسایی کار کنترل ترافیکی موتورسیکلت‌های متخلف را برای پلیس سخت می‌کند.

سردار حسینی همچنین به این موضوع اشاره کرد نهادهای دیگر نیز باید با پلیس در زمینه سامان‌دهی موتورسیکلت‌ها همکاری کنند؛ چراکه پلیس به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. براساس گفته‌های سردار حسینی ۹۰درصد موتورسیکلت‌های موجود در سطح کشور فرسوده‌اند. موتورسیکلت‌های فرسوده تاثیر مخربی بر کیفیت هوای کلان‌شهرها دارند. تنها راه نوسازی این موتورسیکلت‌ها نیز دخالت دولت در حوزه نوسازی موتورهای فرسوده است.

سردار حسینی از دولت خواست با تمام قوا برای نوسازی موتورها و خارج‌کردن موتورسیکلت‌های فرسوده از خیابان‌ها وارد عمل شود. این مقام پلیس راهور در پایان سخنانش اعلام کرد: اگر موتورسیکلتی معاینه‌فنی نداشته باشد، شبیه دیگر وسایل نقلیه با آن برخورد خواهد شد.

سال گذشته کمتر از ۹۰۰موتورسیکلت معاینه‌فنی گرفتند

اواسط مهرماه مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران هم از راه‌اندازی خطوط سیار معاینه‌فنی ویژه موتورسیکلت‌ها در بازار طی یک‌ماه آینده خبر داده بود.

سید محمدمهدی میرزایی‌قمی در این باره بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که باید به آن اشاره کرد، تعداد پایین مراجعات موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه‌فنی است. با توجه به حجم بالای تردد موتورسیکلت‌ها در شهر تهران و نقشی که این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و تصادفات دارند، لازم است مراجعه بیشتری به مراکز معاینه‌فنی داشته باشند. متاسفانه در سال گذشته، کمتر از ۹۰۰دستگاه موتورسیکلت برای معاینه‌فنی مراجعه کرده‌اند.

وی گفت: برای رفع این مشکل، برای نخستین‌بار در کشور، طرح پرتابل معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها را اجرا خواهیم کرد. این طرح با همکاری پلیس راهور و با هدف کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی اجرا می‌شود و از منطقه ۱۲ تهران و محدوده بازار آغاز خواهد شد. در این طرح، موتورسیکلت‌ها می‌توانند به‌صورت تشویقی معاینه‌فنی خود را دریافت کنند و نیازی نیست برای این منظور به مناطق دیگر تهران مراجعه کنند.

میرزایی‌قمی در مورد میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه‌فنی، با بیان اینکه میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها به این مراکز در حد صفر است و طی دو ماهه ابتدای امسال تنها ۱۶۷ موتورسیکلت‌ به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کرده‌اند، ادامه داد: به هر حال الزام انجام معاینه‌فنی موتورسیکلت لازم است از نقطه‌ای آغاز شود. این اعمال قانون حتی می‌تواند در محدوده خاص یا برای موتورسیکلت‌هایی در محدوده سنی مشخص انجام شود.