ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و یکمین سالگرد تأسیس شرکت واگن سازی تهران صبح امروز در کارخانه فتح آباد با حضور رضا شیخ طاهری مدیرعامل این مجموعه و جمعی از مهندسین و پرسنل شرکت واگن سازی تهران برگزار شد.
در ابتدا شیخطاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران به بیان کلیاتی پیرامون همکاری برای تأسیس پایانه کلاهدوز، توسعه زیرساختهای شرکت و گسترش تولیدات واگن سازی به سایر شهرها، توسعه غیر فیزیکی و گسترش دانش معنوی، توجه به معیشت پرسنل، انتقال دانش بوژی، ورود به تولیدات ریلی غیر از مترو و برنامه برای مرتفع کردن بخشی از نیاز شهر تهران به تراموا، اتوبوس برقی و LRT پرداخت.
شیخ طاهری با بیان اینکه سالانه اجازه تولید ۳۵۰ دستگاه واگن به شرکت واگن سازی از سوی وزارت صمت داده شده است، گفت: به همین میزان هم تعداد واگنهای باری و مسافری غیر مترویی را نیز میتوانیم در شرکت تولید کنیم؛ ولی این ظرفیت اسمی ماست اینکه در عمل چه اتفاقی میافتد متناسب با قراردادهایی که منعقد میشود خواهد بود.
مدیرعامل شرکت واگن سازی گفت: در حال حاضر ۲ قرارداد جاری در شرکت در دست اقدام است؛ یکی قرارداد ۷۹۱ دستگاه است که در قالب انتقال تکنولوژی از کشور چین است که ۸۰ درصد از این واگنها در داخل کشور تولید خواهد شد. سهم داخلیسازی این واگنها ۵۵ درصد است. همچنین قرارداد دوم، تولید ۱۱۳ دستگاه واگن ملی به سفارش مترو تهران است که سهم داخلی سازی آن ۸۵ درصد است.
وی ادامه داد: قرار داد ۷۹۱ دستگاه قراردادی ۵ ساله است. قرارداد ۱۱۳ دستگاه نیز قرارداد ۳ ساله است. سه رام قطار ملی اکنون در کارخانه موجود است که جشن آغاز تولید انبوه قطار ملی در آذرماه با حضور شهردار تهران انجام خواهد شد.
شیخ طاهری با بیان اینکه برنامهریزی کردیم تا بتوانیم تا پایان امسال و اوایل سال آینده سه رام از قرارداد ۱۱۳ دستگاه را وارد مدار کنیم، گفت: مراحل طراحی قرارداد ۷۹۱ دستگاه نهایی شده است. همین هفته کار تولید این قطارها در چین آغاز میشود و بعد از نهایی شدن مراحل طراحی امیدواریم که تا پایان امسال نمونه اول آن تولید بشود.
مدیرعامل شرکت واگن سازی با بیان اینکه نگاه تحولی در مدیریت شهری باعث رشد و توسعه ساخت واگن و قرارداد ۷۹۱ دستگاه شد، خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ این قرارداد منعقد شده و متوقف مانده بود. اواخر سال ۱۴۰۱ همکاری شهردار تهران با دولت شهید رئیسی و تزریق منابع مالی از سوی دولت که ۱۵ درصد آن از سوی منابع مالی دولت بود در دست اقدام قرار گرفت.
وی گفت: پروژه شروع به حرکت کرده و مسیر طبیعی خود را طی میکند. هر پروژه تولید واگن در این حجم در دنیا ۳ مرحله طراحی دارد؛ طراحی مفهومی یا کانسپت دیزاین طراحی اولیه یا دیزاین و طراحی نهایی یا دیتیل دیزاین. به نظر من پروژه در حال طی کردن مسیر طبیعی است. مراحل نهایی طراحی این هفته با طرف چینی صورت جلسه شده است؛ یعنی واگن وارد مرحله تولید انبوه میشود. عملاً میتوانم بگوییم تا قبل از پایان سال میلادی کلید اجرایی شدن پروژه به تولید انبوه زده میشود.
شیخطاهری با اشاره به وضعیت اورهال واگنها هم گفت: شرکت واگن سازی تهران غیر از بحث تولید واگن، تعمیر، نگهداری و اورهال واگنهای کنونی مترو را نیز برعهده دارد. ما در تهران دو تیپ واگن داریم؛ واگنهای AC و DC. واگنسازی تهران هر ساله بخش زیادی از هر دو تیپ واگنها را اورهال میکند. بیش از ۹۰ درصد برنامه تعمیراتی واگنها تا پایان سال اجرایی شده است. تعمیرات در یک شیفت کاری و انجام تعمیرات در روزهای تعطیل در حال دنبال است.
وی در خصوص آخرین وضعیت پایانه کلاهدوز نیز گفت: در حال حاضر ما در ۶ پایانه مختلف به تعمیر واگنها میپرداریم. پایانه کلاهدوز قابلیت این را دارد که اندازه پایانه فتح آباد یا پایانه صادقیه پذیرش واگن داشته باشد که هماهنگی آن انجام گرفته است. این پایانه زیرساخت خیلی خوبی دارد؛ به طوری که تصمیم بر این شده امسال فاز اول آن راهاندازی بشود. البته الان هم پایانه در حال فعالیت است ولی نه با ظرفیت کامل.