ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
برترینها: روزنامه وطن امروز در یادداشتی به ماجرای هفته پیش دانشگاه علوم و تحقیقات و برهنه شدن آهو دریایی پرداخته است. در آن قضیه ابتدا گفته شد که مساله از تذکر حجاب شروع و به درگیری و پاره شدن لباس آهو دریایی رسیده؛ دختر نیز در اعتراض برهنه شده است. روایت بعدی که از سوی مسئولان هم تکرار شد این بود که او اختلال روحی، روانی داشته؛ در محیط دانشگاه مشغول فیلمبرداری بوده و با نیروهای حراست درگیر و نهایتا برهنه شده است. سخنگوی دولت حتی از اینکه او با اورژانس اجتماعی منتقل شده است، سخن گفت. وزیر علوم نیز اگرچه حرف قابل توجهی درباره وضعیت او نزد، تاکید کرد که وی اخراج نشده است.
بعد از یک هفته و با وجود اینکه هنوز هم ابهامات بسیاری در میانه این روایتها وجود دارد؛ روزنامه اصولگرای وطن امروز رسما آهو دریایی را دیوانه خطاب میکند. در توضیح هم مینویسد که برخی اقدامات و کارها طبق یک تعریف عرفی دیوانگی محسوب میشود.
این روزنامه اصولگرا نوشته: «بعد از این ماجرا رسانههای معاند، شروع به روایتسازی در این رابطه کرده و این اقدام را یک اعتراض (!) نامیدند و در اقدامی قابل توجه، دیوانگی را محل بحث و نظر قرار داده و تعاریف و مصادیق جالبی را مطرح کردند و این نکته را برجسته کردند که حکومتهای دیکتاتوری، مخالفان خود را دیوانه مینامند.
قاعدتا نظر دادن در رابطه با مشکلات اعصاب و روان، کار متخصصان امر است، اما بسیاری از موضوعات، نشانههای عام دارد که برای عموم بر اساس برخی شاخصها قابل تشخیص است، اما از این امر که بگذریم، دیوانگی یک مفهوم عام دارد که رسانههای غیرایرانی فارسیزبان نیز تاکید خود را بر آن قرار دادند.»
«وطن امروز» در ادامه نوشته: «از نوع انسان انتظار میرود بر اساس شرایط اعم از زمان و مکان و... رفتار مناسب انجام دهد و از قدرت تمییز برخوردار باشد. البته کودک و دیوانه از این موضوع برکنار هستند به همین دلیل کسی از آنها توقع ندارد. عدم قدرت تمییز، حیات جسمی و روحی را برای فرد و جامعه به خطر میاندازد. مثلا فردی که قدرت تمییز بین یک کوچه باریک و بزرگراه را ندارد، هنگام رانندگی، جان خود و دیگران را به خطر میاندازد.... اخبارگوی اینترنشنال نیز اگر خبر مثبت در رابطه با ایران را بخواند، دیوانگی کرده است، چرا که متوجه زمان و مکان محل کار خود نشده است! ... از ابتدای ایجاد دانشگاه در ایران، اعتراض از صنفی تا سیاسی، به عنوان بخشی از زیست دانشجویی و دانشگاهی شناخته میشود که رسم و رسوم و قاعده خود را دارد. چرا فحاشی رکیک برخی دانشجویان بویژه در دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۴۰۱ مورد انزجار و تقبیح گرفت؟ چون با ذات اعتراض در دانشگاه منافات داشت. همانقدر که صدور بیانیه اعتراضی گزنده و پرمحتوا از سوی یک باند اراذل و اوباش درجه یک علیه اقدامات باند دیگری از آنها، بعید است، فحاشی رکیک و زد و خورد خونین و برهنگی هم با مکان دانشگاه و زمان دانشجویی نمیسازد.»
این روزنامه اصولگرا در پایان تاکید کرده که «اگرچه عاقل یا دیوانه بودن، ممکن است معیارها و مراجعه تشخیصی پزشکی داشته باشد، اما یک تعریف عامه نیز وجود دارد که انجام کاری در زمان و مکان نامناسب است. این موارد لزوما عرفی و قراردادی هم نیست، بلکه بر اساس معیارهای عقلی است که برخی در بدو مواجهه و تفکر، خوب یا بدی خود را نشان میدهد و برخی بر اساس زیست انسانی، عقلایی یا غیرعقلایی بودن خود را نشان داده است.»