تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3834996
شناسه : 3834996
تاریخ :
تلاش چینی‌ها برای قرارگیری در اول صف تولیدکنندگان کامیون‌های هیدروژنی اقتصاد ایران: کامیون فاو هیدروژنی برد حدود ۱۲۰۰ کیلومتر دارد و به یک پیل سوختی ۳۰۰کیلوواتی مجهز شده و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ کیلوگرم هیدروژن مصرف می‌کند

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سوخت‌های پاک در سال‌های اخیر به یکی از گزینه‌های محبوب در صنعت خودروسازی سبک و سنگین تبدیل شده است. در همین راستا، پیشرانه‌های هیبرید، فول‌الکتریک و هیدروژنی به خطوط تولید خودروسازان بزرگ سراسر جهان آمده‌اند و هر یک از خودروسازان در تلاش است تا بتواند در این مسیر جایگاه بالاتری را به دست بیاورد. در این میان سوخت‌های هیدروژنی هم مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته است و شاهد آن بوده‌ایم که برندهایی مانند هیوندای، نیکولا، مرسدس‌بنز و ولوو به تولید این خودروها روی آورده‌اند. سال گذشته هم خودروساز چینی FAW نخستین کامیون هیدروژنی خود را رونمایی کرد و به‌تازگی نیز از دو محصول دیگر خود در بخش سبک و سنگین رونمایی کرده است.

رونمایی از دو محصول هیدروژنی FAW در نمایشگاه چین

شرکت چینی فاو به‌تازگی در نمایشگاه بین‌المللی خودروهای تجاری چین از دو محصول جدید کامیون فاو هیدروژنی و خودرو هوشمند خود رونمایی کرده است. این خودروها برای نخستین بار با موتور الکتریکی Tacteasy و کابین هوشمند Star Chess معرفی شده‌اند.

طبق اعلام شرکت فاو، این کامیون بردی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر دارد و به یک پیل سوختی ۳۰۰ کیلوواتی مجهز شده و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ کیلوگرم هیدروژن مصرف می‌کند و در واقع یک کامیون پاک است که از سوخت‌های پاک استفاده کرده و آلایندگی تولید نمی‌کند. از سری امکانات و تجهیزات کامیون هیدروژنی فاو جدید می‌توان به سیستم رانندگی خودران پیشرفته و تک‌حالته و مانیتورهای بزرگ تمام لمسی درون کابین اشاره کرد.

طراحی ظاهری این خودرو بیشترین آیرودینامیک را برای آن به همراه دارد و بیشترین غلبه بر جریان باد و حداکثر بهره‌وری سوخت را ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد فاو برنامه‌هایی هم برای تولید نسخه تمام‌برقی این کامیون هم دارد که به گفته این شرکت با هر بار شارژ تا۳۰۰ کیلومتر برد خواهد داشت.

تلاش چینی‌ها برای قرارگیری در اول صف تولیدکنندگان کامیون‌های هیدروژنی

تلاش چینی‌ها برای قرارگیری در اول صف تولیدکنندگان کامیون‌های هیدروژنی

نخستین کامیون چینی فاو با برد ۱۲۰۰ کیلومتر

گروه چینی FAW سال گذشته و هم‌زمان با نمایشگاه خودروهای تجاری چین از نخستین کامیون هیدروژن مایع خود رونمایی کرد. به گفته این تولیدکننده چینی، برد این خودرو ۱۲۰۰ کیلومتر است که بیشتر از نمونه اولیه کامیون دایملر است.

این کامیون به یک پیل سوختی ۳۰۰ کیلوواتی مجهز شده است و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ کیلوگرم هیدروژن مصرف می‌کند، یعنی ۸۴ کیلوگرم هیدروژن را حمل می‌کند. گروه FAW در چین به‌عنوان مهد صنعت خودرو در نظر گرفته می‌شود. در سال ۲۰۲۱، شرکت تابعه آن FAW Jiefang یک استراتژی در مورد انرژی‌های جایگزین ازجمله هیدروژن (با سلول‌های سوختی و موتورهای احتراق داخلی) منتشر کرد.

کدام برند اولین کامیون هیدروژنی را طراحی کرد؟

در سال‌های گذشته خودروسازان بسیاری به سمت تولید مدل‌های هیدروژنی روی آوردند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولیدکنندگانی مانند دایملر، هیوندای و ولوو اشاره کرد. اما نخستین کامیون هیدروژنی در سال ۲۰۱۸ و از سوی برند ULEMCo معرفی شد.

این گروه بریتانیایی، برنامه بهینه‌سازی کامیون ولوو FH۱۶ را در دست داشت تا برای سوخت در موتور احتراق داخلی از هیدروژن به‌جای بنزین استفاده کند. این کامیون اصلاح‌شده با میزان آلایندگی صفر، شعاع حرکتی حدود ۲۹۰ کیلومتر و قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار به‌عنوان یک محصول پاک و کم‌هزینه به بازار معرفی شد و در همان سال نخست ۱۵ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن عملیاتی در انگلستان، تعداد بیشتری در بقیه کشورهای اروپایی و حدود ۲۴ ایستگاه در سراسر ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی شد. با این‌حال، تقریبا هم‌زمان با این مدل، نیکولا نیز نخستین کامیون هیدروژنی خود را معرفی کرد. اما هیدروژنی‌ها در واقع دو سال بعد و با ورود هیوندای به این صنعت بسیار شناخته شدند و کامیون‌های هیدروژنی مورد توجه قرار گرفتند. بعد از آن هم خودروسازان دیگری به این صنعت ورود کردند و این بازار را فضایی برای رقابت این مدل‌ها تبدیل کردند.

چرا کامیون‌های هیدروژنی موردتوجه تولیدکنندگان هستند؟

در سال‌های اخیر استفاده از پیشرانه‌های هیدروژنی در کامیون‌ها از محبوبیت‌ بیشتری برخوردار شده است. کامیون‌های هیدروژنی در واقع نوعی از کامیون‌های الکتریکی هستند که برق مورد نیاز خود را از سوخت هیدروژن تامین می‌کنند. در این خودروها، هیدروژن در مخازن مخصوص ذخیره می‌شود و در واکنش با اکسیژن، برق تولید می‌کند.

این برق سپس موتور الکتریکی کامیون را به حرکت در می‌آورد. کامیون‌های هیدروژنی در مقایسه با مدل‌های دیزلی و سنتی مزایای بسیاری دارند که آلودگی کمتر، سوخت‌گیری سریع‌تر، عملکرد روان، هزینه نگهداری پایین‌تر و آلایندگی‌های صوتی کمتر تنها بخشی از آن‌هاست. به‌طور معمول، این کامیون‌ها قادرند با یک بار شارژ مسافت‌های طولانی را طی کنند.