ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
با اعلام رئیس سازمان بورس و درخواست چندباره خودروسازان پس از ۲ سال، بار دیگر گزینه عرضه خودرو در بورس کالا روی میز سیاستگزار قرار گرفته است.
در روزهای اخیر و پس از انتشار اخبار ضدونقیض، وزارت اقتصاد هم آمادگی خود را برای عرضه دوباره خودرو در بورس کالا اعلام کرده است که هم در بازار سرمایه و هم در میان سهامداران و سرمایهگذاران امیدآفرین بوده و در بین خریداران مصرفی بازار خودرو نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در تازهترین اظهارنظر خود دراینباره، ضمن ابراز حمایت کامل خود از طرح عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرد: «عملی شدن عرضه خودرو در بورس کالا بههماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شورایرقابت نیاز دارد.»
وزیر اقتصاد با اشاره بهلزوم هماهنگی بین اضلاع تصمیمگیر در این حوزه توضیح داد: «اضلاع تصمیمگیر در این بخش شامل سازمان بورس، وزارت صمت و شورایرقابت است که باید برای انجام برنامه عرضه خودرو در بورس کالا هماهنگ شوند.»
همتی همچنین عنوان کرد: «چنانچه برنامه عرضه خودرو در بورس کالا نهایی شود، وزارت اقتصاد از این طرح استقبال میکند. البته باید قبل از عرضه، پیشنیازها و زیرساختهای اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا، در حوزه مسئولیتهای وزارت صمت فراهم شود. در هر صورت اگر وزارت صمت آمادگی خود را برای عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کند، از نظر وزارت اقتصاد و سازمان بورس مانعی برای انجام این کار وجود ندارد.»
البته پس از چراغ سبز سازمان بورس در مورد عرضه خودرو در بورس کالا و دیدگاههای وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم ضمن موافقت مجدد با بورسی شدن خودرو و تاکید بر تلاش برای عملی شدن آن، لازمه اجرای آن را در گرو ایجاد بسترهای لازم از سوی وزارت صمت میداند و تصریح میکند: «در تلاشیم تا شورایرقابت را هم برای عرضه خودرو در بورس کالا قانع کنیم؛ چراکه اساسا بورس بهمعنای رقابت است؛ بنابراین شورایرقابت نمیتواند با آن مخالف باشد.»
درواقع بهباور بسیاری از متخصصان، این مدل عرضه خودرو در صورتی موفق خواهد بود که تمام نهادهای مرتبط بهطور هماهنگ عمل کنند و نهادهای قانونگذار نیز حمایت لازم را از این طرح داشته باشند. بههر حال در کنار برخی مخالفتها، این روزها بازگشت خودرو بهبورس کالا مدافعان بسیاری پیدا کرده و حتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از آن حمایت میکند.
افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در روز پرنوسان بازار
خودروهای داخلی روز گذشته افت و رشد بهای یک تا ۱۲ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیونتومان کاهش ۷۷۰ میلیونتومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان کاهش ۹۶۵ میلیونتومان و پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۷ میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و ۳۳ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
از طرفی تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیونتومان افزایش ۹۳۲ میلیونتومان، رانا پلاس (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان افزایش ۶۵۴ میلیونتومان و دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۱۳ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیونتومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۲۱۰ میلیونتومان، اسکایول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیونتومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۸۶۰ میلیونتومان و فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۵۵ میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی همچنان شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیونتومان و جیایسی امکو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
اما نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیونتومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیونتومان و هیوندای اکسنت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.