ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از اهداف اصلی مدیریت فعلی شهر تهران، توسعه و نوسازی حملونقل عمومی است؛ چراکه در دورههای پیشین، اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفت. با توجه به نیاز روزافزون تهران، در سالهای اخیر شاهد پویایی و تحرک قابل ملاحظهای در حوزه حملونقل عمومی بودهایم.
در اولین گام، شورای شهر تهران اعتبارات بخش حملونقل عمومی را افزایش داد و حدود نیمی از بودجه سالانه شهرداری را به این بخش اختصاص داد. پس از آن، شهرداری نیز با تولیدکنندگان داخلی و خارجی قراردادهایی منعقد کرد تا ناوگان حملونقل عمومی نوسازی شود.
در این راستا، شهرداری تهران قرارداد تولید 2500 دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و 2500 دستگاه اتوبوس برقی طی سفر به چین منعقد کرد که تاکنون 1300 دستگاه اتوبوس تحویل داده شده و قرار است 700 دستگاه باقیمانده نیز تا پایان سال به تهران برسد.
اتوبوسهای برقی چینی نیز در راه تهران هستند. به گفته محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، 10 دستگاه از این اتوبوسها در گمرک و در مراحل اخذ تأییدیههای استاندارد و محیطزیست قرار دارند و امیدواریم به زودی ترخیص شوند.
وی افزود: 79 دستگاه اتوبوس و دو دستگاه ART نیز در حال انتقال به ایران هستند و حدود 20 روز دیگر به بندرعباس خواهند رسید.
قرارداد تأمین 630 دستگاه واگن برای شبکه متروی تهران نیز از سال 1395 منعقد شده بود، اما اجرایی نشد. با حمایت دولت سیزدهم و شخص رئیسجمهور، از طریق فاینانس 2000 واگن مترو از چین خریداری شد که 1050 دستگاه از این تعداد به تهران اختصاص دارد. انتظار میرود نخستین رام از این قطارها تا پایان سال جاری وارد تهران شود و به تدریج بر تعداد آنها افزوده شود.
در بخش تاکسیرانی نیز شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد: قرار بود 150 دستگاه تاکسی برقی از طریق قرارداد شهرداری تهران با چین وارد شود. با اتمام کارهای اداری در گمرک، حدود 40 دستگاه از این تاکسیها ترخیص شدهاند و به زودی به تهران خواهند رسید.
مالکی افزود: خودروهای باقیمانده نیز طی یک هفته آینده به تهران خواهند رسید و پس از دریافت پلاک ملی و پلاک «ت»، برای واگذاری آنها اقدام خواهد شد.
اگرچه در مسیر ورود تاکسیها و اتوبوسهای جدید به تهران، گاه موانع و سنگاندازیهایی ایجاد شده است و این چالشها هنوز بهطور کامل رفع نشده، اما شواهد نشان میدهد که مسیر نوسازی حملونقل عمومی هرچند به کندی، اما در حال پیشرفت است و شهروندان تهرانی به تدریج از آن بهرهمند خواهند شد.
در نهایت، اگر همه دستگاههای دولتی و نظارتی در تسهیل ورود این ناوگان به تهران همکاری کنند، گامی بزرگ در کاهش کمبودهای این حوزه برداشته خواهد شد که منافع آن نه تنها شامل مردم تهران، بلکه به نفع کل کشور خواهد بود.
انتهای پیام/