تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3833473
شناسه : 3833473
تاریخ :
فرهنگ عمومی زیرساخت جوامع است اقتصاد ایران: دهاقان-امام جمعه شهرستان دهاقان گفت: فرهنگ عمومی هر جامعه‌ای زیرساخت اساسی تلقی می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اصغر رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت و لزوم فرهنگ عمومی در هر جامعه‌ای اظهار داشت: هر فرآیندی که در راستای پویایی جامعه رخ دهد فرهنگ آن جامعه محسوب می‌شود و بسیار ارزشمند و سازنده قلمداد می‌شود.

وی افزود: در هر جامعه‌ای در گام نخست باید زمینه فرهنگی یا همان گفتمان ایجاد شود زیرا فرهنگ زیر ساخت یک جامعه تلقی می‌شود.

امام جمعه شهرستان دهاقان تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم انقلاب؛ فرهنگ عمومی همانند هوا است قابل مشاهده نیست اما اگر نباشد نابود می‌شویم.

وی بین فرهنگ و اندیشه مردم، رابطه مستقیم دانست و عنوان کرد: فرهنگ از جنس فیزیکی برخوردار نیست و در واقع فکر و اندیشه غالب بر اذهان مردم است که بر روی عملکرد مردم تأثیر گذار است.

حجت‌الاسلام رضوانی گفت: انسان‌ها همان‌گونه که فکر می‌کنند و می‌اندیشند، زندگی می‌کنند و در جامعه حضور می‌یابند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فرهنگ عمومی کشور ایران با جوامع غربی چه تفاوتی دارد، خاطرنشان کرد: قطعاً تفاوت‌هایی نشأت گرفته از عواملی از جمله مذهب جوامع، بر روی فرهنگ عمومی تأثیر گذار است، به طور مثال نگرش جوامع غربی به زن متفاوت‌تر از نگرش ایران به زن است و همین نگرش یک فرهنگ عمومی محسوب می‌شود.

امام جمعه شهرستان دهاقان افزود: حتی نگرش و تفکر یک جامعه با ابعاد مختلفی نسبت به دین، یک فرهنگ است.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها، اذعان کرد: رسانه‌ها در شکل‌گیری فرهنگ بسیار نقش دارند و علاوه بر آن لیدرها، رهبران، آموزش و پرورش و سیستم‌های آموزشی هر کشوری در ایجاد این موضوع اساسی و مهم تأثیر گذار است.

رضوانی عنوان کرد: البته خمیر مایه مسائل فرهنگی ایرانیان را مذهب و مسائل ملیت و ایرانی تشکیل می‌دهد اما در جوامع غربی مکاتب مختلفی جای فرهنگ را گرفته است.

وی فرهنگ را فنداسیون یک جامعه برشمرد و افزود: روابط عمومی افراد یک جامعه بر اساس فرهنگ عمومی آن‌ها است و فرهنگ ارزش‌هایی هم‌چون احترام به بزرگسالان و معلمان در فرهنگ ما ثبت شده است بنابراین فرهنگ زیرساخت یک جامعه است.

روابط عمومی یک ابزار مدیریتی است

در ادامه پوریا برجیس، عضو انجمن روابط عمومی ایران در این باره اظهار داشت: نقش و جایگاه روابط عمومی در توسعه فرهنگ عمومی بسیار قابل ملاحظه است و ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی، فرصتی است تا به اهمیت و نقش حیاتی روابط عمومی در ترویج و توسعه فرهنگ عمومی بپردازیم.

وی افزود: روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی میان سازمان‌ها و جامعه، می‌تواند با ایجاد تعامل مؤثر، اطلاعات را به درستی منتقل نموده و افکار عمومی را شکل دهد.

برجیس تصریح کرد: روابط عمومی‌ها با ارتباط مؤثر می‌توانند با برقراری ارتباط شفاف و صادقانه، اعتماد عمومی را در جامعه جلب کند و زمینه‌ساز مشارکت فعال مردم در امور اجتماعی و فرهنگی شود.

وی اذعان کرد: هم‌چنین روابط عمومی‌ها از طریق برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی می‌توانند به ارتقا سطح آگاهی جامعه درباره ارزش‌ها، هنجارها و رفتارهای مطلوب فرهنگی نجات بخش باشد.

این عضو انجمن روابط عمومی ایران عنوان کرد: ترویج فرهنگ مشارکت: آنان با ایجاد فضاهای مناسب برای گفت‌وگو و تبادل نظر، می‌توانند به تقویت روحیه همکاری و همبستگی اجتماعی کمک کند.

وی طرح کرد: روابط عمومی با شناخت دقیق نیازها وخواسته‌های جامعه، می‌تواند برنامه‌ها و سیاست‌های فرهنگی را متناسب با آن‌ها طراحی و اجرا کند.

برجیس با بیان این‌که روابط عمومی سبب توسعه پایدار فرهنگ است، خاطرنشان کرد: در نهایت، روابط عمومی نه تنها به عنوان یک ابزار مدیریتی، بلکه به عنوان یک عامل کلیدی در شکل‌دهی فرهنگ عمومی و ارتقا آن عمل می‌کند و با توجه به چالش‌های موجود، تقویت این حوزه می‌تواند به توسعه پایدار فرهنگی و اجتماعی کشور کمک کند.