ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
باتوجه به اینکه تعداد روزهای آلوده در ماههای آینده روند صعودی خواهد داشت، اجرای قانون هوای پاک میتواند در اولویت قرار بگیرد اما همچنان به دلیل عدم همکاری دستگاهها این قانون به صورت کامل اجرایی نشده است.
پیگیری حقوقعامه با موضوع آلودگی هوا
چند روز قبل دادستان تهران با تاکید بر اینکه حل مشکل آلودگی هوا نیازمند همکاری، تلاش و هماهنگی دستگاههای اجرایی متولی است از برخورد جدی با ترک فعل مدیران و دستگاههای اجرایی کمکار در زمینه اجرای قانون هوای پاک خبر داد.
جلسه کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه دادستانی تهران با موضوع آلودگی هوا با حضور علی صالحی دادستان تهران، ولیاله مهبودی، معاون حقوق عامه دادستانی تهران و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی و مقامات نظامی و انتظامی در سالن جلسات دادستانی تهران برگزار شد.
علی صالحی در این جلسه اظهار کرد: دادستانی تهران بهعنوان مدعیالعموم به صورت جدی تخلفات دستگاههای اجرایی در زمینه اجرای قانون هوای پاک را پیگیری خواهد کرد. در همین راستا از همه دستگاههای اجرایی انتظار میرود در این زمینه همکاریهای لازم را با دادستانی بهعمل آورند.
وی افزود: به همین منظور در جلسه امروز گزارش عملکرد دستگاههای مسئول در زمینه اجرای قانون هوای پاک به ویژه در زمینه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و تامین اعتبار و توسعه زیرساختهای خودروهای برقی بررسی شد.
دادستان تهران با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت هوا نیازمند عزم ملی و همکاریهای دستگاههای اجرایی است، تصریح کرد: دادستانی تهران بر عملکرد دستگاههای اجرایی در این حوزه نظارت دقیق خواهد و در صورت مشاهده هرگونه سهلانگاری یا ترک فعل مدیران، بدون اغماض با آنان برخورد خواهد کرد.
وی اضافه کرد: مشکلات مربوط به آلودگی هوا برای همه ما ملموس است، اما متاسفانه آنچنانکه باید برای رفع این مشکلات تلاش نمیکنیم. در شرایط کنونی که به فصل سال و اوج آلودگی هوا نزدیک میشویم باید برای به حداقل رساندن آلودگی هوا تلاش مضاعف داشته باشیم. همچنین لازم است مصوبات این جلسه به صورت دقیق و هدفمند پیگیری شود.
صالحی تصریح کرد: در همین راستا سازمان بازرسی باید نظارتهای جدی و کافی را به عمل آورد و نتایج بازرسیهای خود را طی مدت یک ماه به دادستانی تهران گزارش کرده تا در صورت مشاهده کمکاری و یا ترک فعل از سوی دستگاههای اجرایی با آنان برخورد قاطع صورت گیرد.
۲۶ دستگاه مسئولیت دارند
دادستان تهران با بیان اینکه ۲۶ دستگاه در حوزه هوای پاک دارای مسئولیت هستند، گفت: قطعا باید همه دستگاهها با همکاری و هماهنگی عمل کنند تا شاهد نتایج ثمربخش باشیم.
وی با تاکید بر لزوم تامین زیرساختهای لازم برای ایجاد جایگاههای سوخت پاک در پایتخت، عنوان کرد: استفاده از سوخت پاک و خودروهای برقی کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا میکند، اما لازم است زیرساختها و امکانات اولیه این امر فراهم شده تا پاسخگوی نیاز شهروندان باشد.
صالحی استفاده از تجربه سایر کشورها در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا را در بهبود شرایط کنونی موثر دانست و یادآور شد: دادستانی تهران کاهش آلودگی هوا را به عنوان یک مطالبه جدی از دستگاههای اجرایی پیگیری میکند.
وی همچنین یادآور شد: تاسیس مزرعه خورشیدی با همکاری اداره کل صمت و شهرکهای صنعتی و اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست با مشارکت واحدهای تولیدی که اقداماتی اولیهای صورت گرفته، در دادستانی جلساتی برگزار و موانع رفع شود تا واحدهای تولیدی و وزارت نیرو تامین برق این واحدها را به شیوه مدرن مدیریت کنند.
دادستان تهران تاکید کرد: زیرساختهای لازم برای شارژ خودروهای برقی و افزایش ایستگاههای شارژ با برنامهریزی و اقدام موثر شهرداری و وزارت نیرو صورت پذیرد همچنین منابع لازم و بودجه مورد نیاز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور در اختیار دستگاههای مسئول قرار گیرد.
کاهش آلودگی هوا با تحقق تخصیص بودجههای عملیاتی
مدیرعامل اسبق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره علت اجرا نشدن برخی مواد قانون هوای پاک میگوید: نحوه تامین منابع مالی، یکی از علتهای اصلی عدم اجرای برخی از مفاد این قانون است چراکه این موضوع در خود قانون هوای پاک بهصورت مشخص معلوم و در آمدهای زیادی در این قانون برای اجرا تعیین نشده است.
سیدمحمد میرزاییقمی اضافه میکند: بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از بین ۵۶ ماده مندرج در قانون هوای پاک و آئیننامه فنی آن، ۲۲ماده اجرای ضعیف داشتهاند و وضعیت اجرای تنها ۱۷ماده خوب برآورد شده که به نظر میرسد بخش عمدهای از این عملکرد دستگاههای اجرایی مربوط به عدم تحقق تخصیص بودجههای عملیاتی متناسب و مورد نیاز با تکالیف مقرردر قانون هوای پاک است.
عضو شورای شهر تهران نیز درباره همکاری نکردن برخی دستگاهها در اجرای قانون هوای پاک میگوید: یکی از موضوعات اصلی زیستمحیطی شهر تهران مساله آلودگی هوا است که بخشی از این موضوع ناشی از منابع آلاینده متحرک است که خودروها و موتورسیکلت ها هستند. سالهای گذشته دولت و مجلس شورای اسلامی در این راستا قانونی به نام قانون هوای پاک را تصویب کردند که در آن ۲۷ دستگاه مرتبط با آلودگی هوا وظایف و تکالیفی بر عهده دارند اما در عمل متاسفانه بسیاری از دستگاهها کوتاهی و ترک فعل کردند که باید قوه قضاییه این موضوع را پیگیری کند.
به اعتقاد سوده نجفی امروز مساله هوا و برخورداری از هوای سالم و پاک در کشور دیگر به قانون نیاز ندارد بلکه باید در عمل قانون موجود بهدرستی اجرا شود. اگر قانون هوای پاک از سوی همه دستگاهها به درستی اجرا میشد ما شاهد این تعداد روزهای آلوده در تهران نبودیم.