تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3833276
شناسه : 3833276
تاریخ :
سرمایه‌دارها و صهیونیست‌ها در انتخابات آمریکا بسیار اثرگذار هستند اقتصاد ایران: استاد دانشگاه تهران درباره انتخابات آمریکا، گفت: نقش سرمایه‌دارها و شبکه صهیونیست‌ها در حمایت و تبلیغات کاندیداها بسیار مهم است، چون آمریکا نظام سرمایه‌داری است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه تهران در دوره تخصصی بررسی و نقد نظام انتخاباتی آمریکا که به همت پژوهشکده شورای نگهبان و با همکاری مؤسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، در رابطه با لایه‌های حضور در انتخابات آمریکا، با طرح سوالی اظهار کرد: آیا در آمریکا شورای نگهبان داریم؟ هم بله و هم خیر، چرا بله؛ یکی از اقدامات شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است که در آمریکا دادگاه عالی که منصوب رئیس جمهور و مورد تأیید سنا است وجود دارد. چرا خیر؛ در ایران یکی دیگر از کارهای شورای نگهبان احراز صلاحیت است که در آمریکا این مدل طی یک فرایند طولانی ممکن است رخ بدهد که به وضوح این را در آمریکا نداریم.

وی افزود: تأیید صلاحیت و عدم تأیید صلاحیت در آمریکا طی پنج لایه و در ایران طی یک لایه انجام می‌شود. لایه اول این است که افرادی که مستقل و یا در دیگر احزاب هستند-دموکرات و جمهوری‌خواه نیستند- باید امضا جمع کنند و کار بسیار سختی است.

این استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: بنده زمانی که در آمریکا بودم دیدم که در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای امضا جمع می‌کردند. کار بسیار سخت و گسترده‌ای است. لذا این روش یکی از روش‌های رد صلاحیت توسط سیستم آمریکا محسوب می‌شود. نکته دیگر اینکه هر شخص باید در شهر محل مورد نظر از قبل ثبت نام کرده باشد و در همان شهر رأی دهد. لذا همین مسئله بر دشواری جمع‌آوری امضا می‌افزاید.

ایزدی با اشاره به لایه دوم تصریح کرد: لایه دوم، احزاب هستند که تشخیص می‌دهند فرد واجد شرایط هست یا خیر؟ چون احزاب خصوصی هستند، لذا خودشان تصمیم می‌گیرند چه کسی از میان آنها به عنوان کاندید ریاست جمهوری نامزد شود.

وی ادامه داد: اگر نامزد مورد نظر از این دو مرحله عبور کرد و این مراحل را رد کرد، در لایه سوم تازه کار شروع می‌شود. جذب پول و افراد در این مرحله کلید انتخاب شدن فرد به عنوان رئیس جمهور را رقم می‌زند. یعنی هزینه کردن در انتخابات عامل تأثیرگذاری برای رای‌آوری است. ولی بدون این اقدام، تنها ۶ درصد امکان انتخاب شدن به شما افزوده می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران مطرح کرد: چه کسانی پول می‌دهند؟ افراد یک درصدی جامعه، مثل ایلان ماسک یا بیل گیتس در این انتخابات شرکت کردند. ماسک به ترامپ و بیل گیتس به حمایت از هریس تبلیغات کرد.

ایزدی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذار در انتخابات آمریکا، گفت: نقش سرمایه‌دار اینجا بسیار مهم است، چون آمریکا نظام سرمایه‌داری است. یهود نیز در این مرحله حضور دارد. شبکه صهیونیست‌ها در آمریکا در صورتی که ببینند حزبی درصدی با صهیونیست‌ها همراه نیست بلافاصله حمایت مالی از آن حزب را برمی‌دارند.

وی افزود: لایه چهارم چیزی به نام جریمندرینگ (Gerrymandering) است. یک سیستمی است که مرزهای حوزه انتخابیه ایالات را مشخص می‌کند. قوه مقننه محلی این مرزها را تعیین می‌کند. برخی اوقات که می‌خواهند کاری بکنند تا به نفع خودشان باشد مرزهای حوزه رأی را تغییر می‌دهند. یکی از دلایل دو قطبی در آمریکا هم وجود همین سیستم جریمندرینگ است.

این استاد دانشگاه تهران در پایان با اشاره به لایه پنجم عنوان کرد: لایه پنجم تکرار لایه سوم است. افرادی که می‌خواهند به واشنگتن برسند باید دو بار از سرمایه‌داران استفاده کنند. یک بار جذب سرمایه‌گذار برای تأیید شدن توسط حزب و یک بار در سطح کلی و برای تبلیغات رسانه‌ای. لذا کسی که این پنج لایه را رد کند موفق است.