ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
از دو سه هفته پیش و پس از آنکه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد این سازمان در تلاش برای بازگرداندن خودرو بهبورس کالاست، موضوع خودرو بورسی دوباره بر سر زبانها افتاده است.
همزمان با اظهارات رئیس سازمان بورس، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز موافقت نسبی خود با عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کرد و خبر از مذاکره بر سر این مساله با وزارت صمت داد.
عبدالناصر همتی البته این روزها صریح و شفاف از خودرو بورسی حمایت میکند و میگوید عرضه خودرو در بورس کالا بلامانع است. طی این دو سه هفته، اظهارنظرهای زیادی درمورد بازگشت خودرو بهبورس کالا شده که بیشتر آنها در راستای حمایت از خودرو بورسی بوده است. اما بازگشت خودرو بهبورس کالا مخالفی بهنام شورایرقابت نیز دارد که میگوید با وجود فرمول قیمتگذاری خودرو (هزینه واقعی تولید بهعلاوه ۲.۵ درصد سود) و اختیاری که این شورا بهوزارت صمت (بابت قیمتگذاری) داده، عرضه خودرو در بورس کالا معنی ندارد.
همین چند روز پیش مدیرعامل یکی از دو خودروساز بزرگ کشور با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرد. محمد اتابک، وزیر صمت البته هنوز اظهارنظر خاصی درمورد عرضه خودرو در بورس کالا نکرده است.
وزارت صمت در دولت سیزدهم نیز چندان موافق عرضه خودرو در بورس کالا نبود؛ چه آنکه در آن دوره کوتاه عرضه در بستر بورس (طی سال ۱۴۰۱) تنها حدود ۲ درصد از تولید خودروسازان در بورس کالا عرضه شد.
از طرفی زمان دور جدید فروش خودروهای وارداتی مشخص شد. مدیر طرح واردات خودرو گفت: «احتمالا عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی سه هفته آینده باشد.»
مهدی ضیغمی افزود: «نتایج قرعهکشی اخیر خودروهای وارداتی نیز اعلام و اسامی منتخبان روی سایت سامانه بارگذاری شده است.»
وی اضافه کرد: «شرکتکنندگان میتوانند با مراجعه به پروفایل خود در سامانه از نتیجه تخصیص خودروهای انتخابی خود مطلع شوند.»
منتخبان از زمان دریافت پیامک فراخوان، پنج روز فرصت خواهند داشت تا وجه خودرو (قطعی یا علیالحساب) را بهحساب شرکت واریز کنند؛ عدمواریز در موعد مقرر بهمنزله انصراف از طرح خواهد بود. قیمتهای اعلامی فعلی، قیمت (قطعی یا علیالحساب) خودروها در مبادی ورودی بوده و هزینهها و عوارض قانونی پس از ترخیص (نظیر بیمه شخصثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شمارهگذاری، اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل و ...) بهاین مبالغ اضافه میشود.
قراردادهای فروش باید صرفا بر اساس آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو منعقد شود؛ در همین راستا و در کلیه روشهای فروش و پیشفروش توسط شرکتهای واردکننده، مفاد مندرج در جدول ذیل ماده ۴ آییننامه اجرایی مذکور و اصلاحیه آن ملاک عمل خواهد بود.
براساس آمار، از مجموع ۷۸ هزار نفر که نسبت بهوکالتی کردن حساب خود اقدام کردند، ۷۳ هزار نفر بهصورت قطعی ثبتنام خود را برای خرید خودروهای وارداتی انجام دادند. در این مرحله ۶ هزار خودرو عرضه شد.
افزایش قیمت ۵۰ میلیونتومانی کیا K۵ (۲۰۲۳)
خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۸ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیونتومان افزایش ۹۷۵ میلیونتومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان افزایش ۷۴۶ میلیونتومان، پژو پارس TU۵ (دریچه برقی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش ۵۱۰ میلیونتومان، شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۴ میلیونتومان افزایش ۸۲۶ میلیونتومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۳ میلیونتومان افزایش ۵۳۶ میلیونتومان و کوییک GXL (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۲ میلیونتومان افزایش ۴۳۲ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۳۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۳۰ میلیونتومان افزایش به ۴ میلیارد و ۳۸۰ میلیونتومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۱۹۰ میلیونتومان، اسکایول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیونتومان، امویام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش به ۹۲۰ میلیونتومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۷۵۵ میلیونتومان رسید.
همچنین در گروه خودروهای وارداتی همچنان شاهد کاهش و افزایش بهای ۵۰ میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان و ونوسیا D۶۰ پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۵۰ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
از طرفی جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیونتومان، کیا سونت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیونتومان و کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.