ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر، علیاصغر کمالیزاده شهردار منطقه ۴ تهران، در مراسم افتتاح و بهرهبرداری از ۱۸۷ پروژه شهری از دومین دوره طرح من شهردارم در منطقه ۴ تهران گفت: این منطقه با جمعیتی که حدود ۱۱ درصد جمعیت شهر تهران است و ۶ هزار هکتار حریم و هشت هزار هکتار محدوده منطقه، به نوعی یک تهران کوچک است.
کمالیزاده افزود: ۱۱۴ هزار نفر از شهروندان برای دومین دوره طرح من شهردارم برای ۱۸۷ پروژه مستمر و ۱۰ پروژه غیرمستمر با اعتباری بیش از ۳۵۳ میلیارد تومان مشارکت و پروژهها را انتخاب کردند تا این کارسازی را انجام دهیم. طرح من شهردارم پلی است بین شهروندان و مسئولان حوزه مدیریت شهری، امیدواریم پروژههای دوره سوم من شهردارم در منطقه چهار را نیز به سرانجام برسانیم.
ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در پایتخت
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به برخی تخریبها علیه مدیریت شهری اظهار کرد: کارهای انجام شده گواه تلاشها و پاسخی به این تخریبها است به عنوان نمونه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تُن آسفالت در یک سال در خیابانها و معابر تهران استفاده شده است.
وی افزود: اضافه شدن ۱۸ ایستگاه جدید مترو در سه سال گذشته کارهایی است که انجام شده است. اینکه بیش از یک هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید از تولیدات داخل به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شده خود نشان از کار و تلاش در این دوره دارد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: کشور در چند سال اخیر به دلیل تحریمها دچار مشکلاتی در بحث اقتصادی بوده و روزی که مدیریت شهری تحویل شد، شهرداری تهران چند ماهی با گرفتن وام توانست حقوق پرسنل را پرداخت کند. بودجه ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی پیش از ما مصوب شده بود که به ۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و ۹۴ درصد آن محقق شد. اما امروز بودجه شهرداری ۱۵۱ هزار میلیارد تومان است و تا امروز بیش از ۹۵ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.
آخوندی یادآور شد: در حالی که در سال ۱۴۰۰ درآمد از محل ارزشافزوده حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان بود در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان رسید. درآمد شهرداری از سال ۱۴۰۳ از محل ارزشافزوده نیز بیش از آن چیزی است که شورا مصوب کرده بود. برای امسال متمم بودجه خواهیم داشت و از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۶۰ درصد بودجه برای تملک دارایی سرمایهای است. همچنین سال گذشته کل بودجه مصوب در ابتدای سال ۷۵ هزار میلیارد تومان بود، امسال فقط بودجه حمل و نقل عمومی شهر تهران حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان است.
ساخت ۳۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه جدید در متروی تهران
آخوندی اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل با وجود کارشکنیهای فراوان، شاهد این هستیم که ۲ هزار دستگاه اتوبوس تولیدکنندگان داخلی قرارداد بسته شد و تاکنون یک هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شده و قرار است تا پایان سال ۷۰۰ دستگاه اتوبوس باقیمانده تحویل داده شود. البته برای واردات واگنهای قطار و برقیسازی اتوبوسها انجام شد.
به گفته وی، حتی برای اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد شود، برخی با طرح این موضوع و افشای برخی اطلاعات محرمانه و وارد کردن سازمان بازرسی و اطلاعات محرمانه را منتشر کردند، تلاش کردند که این اتوبوسها به شهر اضافه نشود.
وی گفت: در حوزه مترو ۱۸ ایستگاه و ۳۹ کیلومتر خط مترو جدید و ورودیهای جدید مترو احداث شد و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین که از پیش رها شده بود بازسازی و به ناوگان برگشته است. قرارداد با کشور چین برای بیش از ۶۰۰ واگن بود که اکنون به یک هزار واگن افزایش پیدا کرده و ساخت آنها آغاز شده است و این کارها نشان میدهد که پرسنل شهرداری مشغول خدمت در شهر تهران هستند. بنابراین باید از این تخریبها و برخی دروغها و کارهای ناپسند رسانهای دوری کرد.
اجرای پروژه من شهردارم با مشارکت مردم
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پروژههای من شهردارم ادامه طرحی بود که در ابتدای دوره ششم در کمیسیون برنامه و بودجه در شورا به عنوان طرح رصد شروع کردیم و هدف این بود که حداقل بخشی از پروژهها را مردم تعریف کنند. در مناطق ۲۲ گانه حضور پیدا کردیم و هر موضوعی که نیاز منطقه بود با نظر مردم بررسی شد و در بودجه ۱۴۰۱ آورده شد. شهرداری تهران نیز این مساله را ادامه داد و گرفتن نظر مردم از سالهای آینده آن تحت عنوان طرح من شهردارم نظم و نظام بهتری گرفت.
آخوندی افزود: درباره برخی از پروژههای بزرگ که اعتبار و زمان زیادی نیاز دارد ممکن است مردم در زمان اجرا آن را لمس نکنند و بعد از چند سال برای آنها ملموس خواهد بود اما بسیاری از پروژههای توسعهای محلی رضایتمندی مردم را در محل زندگی آنان به همراه داشته است.
وی ادامه داد: در عصر و شرایطی هستیم که فضای مجازی تلاش میکند اذهان مردم را مدیریت و ساماندهی کند اما یک اتفاقی در دوره ششم افتاده و آن این است که از روز اول فعالیت مدیریت شهری ششم، تخریبهایی از بیرون و درون شورا شروع به کار کرده مبنی بر اینکه در این دوره کاری انجام نشده است و بنابراین باید مقایسه کارها را انجام داد.