ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
پلیس در صورت مشاهده خرابکاری به شدت برخورد میکند
براساس گفته برخی مسئولان دستاندرکار از هفت سال پیش تاکنون چند مورد حوادث مرتبط با انحراف و واژگونی خودروها در جادههای لغزنده کوهستانی و پرتردد آغشته به گازوئیل به ویژه در جاده چالوس، مسیر نوشهر-رویان و جاده هراز به وقوع پیوسته است. تصادف زنجیرهای تعداد ۱۵ دستگاه خودرو در مسیر نوشهر- رویان در منطقه امیررود اواخر آذرماه سال ۱۳۹۷ و برخورد سمند به کوه در منطقه پلزغال مسیر جادهچالوس - کرج در آبان سال ۱۳۹۶ نمونهای از وقوع این حوادث تلخ در مازندران به ویژه غرب این استان بودهاند. با این حال در روزهای گذشته فیلمهایی در فضای مجازی مبنیبر گازوئیلپاشی در جاده سوادکوه منتشر شده که مسئولان امر با طرح احتمال وجود این پدیده اما این فیلمهای کوتاه در حال بازنشر را مربوط به این روزها و این محور نمیدانند.
فرمانده پلیسراه سوادکوه در این خصوص اظهار کرد: محور سوادکوه در زمان بارندگی لغزنده میشود که این موضوع میتواند دلیل تصادفات باشد.
شهرام اسماعیلی افزود: البته بهدلیل تردد تریلی و کامیون امکان دارد روغن در سطح جاده ریخته شود. فرمانده پلیسراه سوادکوه با تاکید بر اینکه پلیس در صورت مشاهده چنین اقدامی بهشدت با این موضوع برخورد میکند، تاکید کرد: این اقدام ممنوع است و ماموران پلیس در این محور با این موضوع برخورد نکردند.
اسماعیلی با بیان اینکه برخی رانندگان احتیاط نمیکنند و با سرعت بالا در محور تردد میکنند و با اشاره بهاینکه سوادکوه یک محور کوهستانی است، گفت: تردد خودروهای سنگین در این محور زیاد است و بیشترین دلیل تصادف ناشیاز سرعت بالا بوده که باید به این موضوع توجه شود. برابر آمار، سالانه بیشاز ۵۰۰میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱درصد این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درونشهری است. همچنین مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راهاصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جادهاصلی و بقیه محور روستایی است. هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر، کناره و جاده گلوگاه ۶محور اصلی مازندران هستند که اینجا را بهاستانهای تهران، البرز، سمنان، گیلان و گلستان متصل میکنند.
لغزندگی سطح آسفالت دلایل مختلفی دارد
چندی پیش یک کارشناس حوزه راه در مورد بروز تصادفات در نقاط خاصی از جادهها که شائبه پاشیدن گازوئیل در آن نقاط مطرح شده است، گفت: درحالحاضر در این مورد نمیتوان قضاوت قاطعی داشت. باید منتظر اعلام نهایی مراجع قضایی و انتظامی باشیم اما آنچه مسلم است اینکه یکی از مهمترین دلایل بروز تصادفات جادهای به ویژه در محورهای کوهستانی مثل جاده هراز و چالوس، لغزندگی سطح جاده است که نیازمند کارشناسی دقیق و آزمایشات مختلف است. جاری شدن چربیها، شیرابه و دیگر مایعات از خودروهای یخچالی، نشست روغن و واسکازین از خودروهای سنگین و سرریز شدن گازوئیل از باک اتوبوسهای مسافربری از دلایل سر خوردن خودروها و بروز حادثه در جاده بهشمار میروند.
وی در مورد دلایل بروز لغزندگی در این محورها افزود: لغزندگی سطح آسفالت دلایل مختلفی دارد به ویژه در جاده هراز و چالوس باید عوامل گوناگون را درنظر گرفت. یکی از دلایلی که شاید کمتر موردتوجه مسئولان راهداری و نیروی انتظامی قرار گرفته است؛ خودروهای یخچالداری هستند که از شمال کشور گوشت، محصولات پروتئینی، لبنیات و دیگر محصولات را به مقصد تهران و دیگر شهرها بارگیری میکنند. این خودروها در مسیر رفت به سمت تهران دمای یخچال خود را روی درجه منفی میگذارند و محصولات منجمد منتقل میشوند؛ اما در مسیر برگشت به این خودروها تاکید شده که برای پایین آوردن هزینههای شرکت و صرفهجویی، یخچالهای خود را خاموش کنند. جاری شدن خونابه، چربی، شیرابه و دیگر مایعات از این یخچالها سبب لغزنده شدن جاده و سر خوردن خودروها و بروز حادثه میشود. از هر ۱۰شیر تخلیه تانکرهای حمل شیر ۳ تا ۴ مورد مشکل دارد. شیر، آبپنیر و خامه روی جاده میریزد و موجب ایجاد کف و چربی در جاده میشود و این چربی و لزجی به وسیله لاستیک خودروها تا کیلومترها منتقل میشود.
نشتیهای حادثهساز کمپرسیها و خودروهای سنگین
این کارشناس راه و ترافیک در مورد دیگر عوامل ایجاد لغزندگی در محورهایی چون چالوس و هراز ادامه داد: کمپرسیها و خودروهای سنگین که کار جابهجایی مواد معدنی و بار را در جاده انجام میدهند نیز در بیشتر موارد روغنریزی و نشت واسکازین دارند.
همچنین اتوبوسهای مسافری باک گازوئیل خود را تا بالاترین حد پر میکنند و سر پیچهای تند جاده هراز، این باک پر سرریز میشود که این موضوع یکی از عوامل لغزنده شدن جاده است. با نخستین نم باران در جاده این مواد در سطح آسفالت به حرکت درمیآیند و موجب آلودگی سطح جاده و سرخوردن خودروها میشود. اینها مواردی هستند که باید مدیریت شوند. اگر دلایل محکمی وجود دارد که افرادی با ریختن روغن و گازوئیل جان شهروندان را به خطر انداختهاند باید رسیدگی شود؛ اما تا زمانی که چیزی قطعی نشده نباید به صرف بروز چند تصادف، سبب تخریب چهره برخی افراد شویم.