ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
بازار خودروهای تجاری اروپا بعد از آمریکا و تقریبا همرده با چین قرار گرفته است. این بازار در سالهای اخیر و بعد از گذر از فرازونشیبهای ناشی از همهگیری کووید-۱۹، با رشد تقاضا در اکثر بخشها همراه شد. این افزایش تقاضا در بازار باریها و مسافریهای سبک و نیمهسنگین دیده میشود. هرچند این افزایش چندان چشمگیر نیست و به نظر میرسد این قاره هنوز از برنامههای پیش از کرونا، باز مانده است اما نمیتوان رشد بازارهای تجاری و توسعه مدلهای جدید را نادیده گرفت. ورود خودروهایی با تکنولوژیها و پیشرانههای جدید به بازارهای جهانی ازجمله اروپاییها نیز باعث شده است تقاضای جدیدی در این بخش شکل بگیرد و بخشی هرچند اندک از سهم مدلهای قدیمی دیزلی و بنزینی به خودروهای الکتریکی اختصاص یابد. در همین راستا نیز پیشبینی شده است که در سالهای آینده و همزمان با توسعه این خودروها و افزایش قوانین استفاده از مدلهای آلاینده، سهم مدلهای الکتریکی در تمام بخشهای صنعت خودرو افزایش یابد.
آلمان بیشترین فروش ون در اتحادیه اروپا را دارد
در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی در بازارهای اتحادیه اروپای، فروش ونهای جدید با رشد دو رقمی در بازارهای کلیدی همراه شد و توانست رشد ۱۵درصدی در این بخش را به ثبت برساند. بر این اساس، آمار فروش این خودروها در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۸۴۰هزار و ۴۰۹ دستگاه در بازارهای اروپایی رسید.
در این میان، آلمان با رشد قابل توجه ۱۹.۳ درصد، اسپانیا با ۱۸.۵درصد، ایتالیا با ۱۷.۸درصد و فرانسه با ۱۰.۵درصد به ترتیب رتبههای اول تا چهارم این بازار را در فروش ونها به خود اختصاص دادهاند. با آنکه در سالهای اخیر تمرکز بر تولید و توسعه و فروش مدلهای الکتریکی در تمام بخشهای صنعت خودرو دنیا بوده است، اما همچنان اکثر خریداران به دنبال انتخاب مدلهای دیزلی و بنزینی هستند. در بخش ونها نیز مدلهای دیزلی انتخاب ارجح در اتحادیه اروپا طی نیمهاول سال ۲۰۲۴ بودهاند.
مدلهای بنزینی نیز با افزایش ۱۵.۳ درصدی، سهم بازار ۶درصدی را به خود اختصاص دادند. ونهای شارژی الکتریکی با کاهش ۳.۷درصدی، ۵.۸درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال گذشته ۶.۹درصد کاهش نشان میدهد. البته فروش ون هیبرید-الکتریکی با افزایش ۸.۳درصدی سرعت گرفته است، اما همچنان تنها ۲.۱ درصد از بازار را تشکیل میدهد.
اسپانیا و ایتالیا در صدر بازارهای کامیون اروپا
ازسویدیگر آمارهای منتشرشده در این قاره نیز نشان از آن دارد که ثبتنام کامیونهای جدید اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری با افزایش ۳درصدی همراه بوده و توانسته فروش ۱۸۳هزار و ۲۹۵ دستگاهی را به ثبت برساند. این رشد عمدتا ناشی از افزایش ۱۸.۲درصدی در فروش کامیونهای نیمهسنگین بود، درحالیکه کامیونهای سنگین با ۰.۳درصد افزایش تقریبا آمار مشابهی نسبت به ۶ ماه پیش از آن داشتهاند.
اسپانیا و ایتالیا با افزایش دو رقمی به ترتیب ۲۱.۷ و ۱۰.۵درصد فروش کامیونهای سنگین، نیمهسنگین و حتی خودروهای برای سبک در این بازار پیشتاز بودهاند، در حالی که آلمان و فرانسه بعد از این بازارها قرار داشته و به ترتیب رشد ۸.۱درصدی و ۵.۵درصدی را به ثبت رساندهاند. کامیونهای دیزلی همچنان در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به تسلط خود بر بازار ادامه دادند و ۹۵.۷ درصد از ثبتنامهای جدید اتحادیه اروپا را تشکیل میدادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۶درصد افزایش داشت.
کامیونهای قابل شارژ الکتریکی با رشد قوی ۵۱.۶درصدی، سهم بازار خود را از ۱.۳درصد در سال گذشته به ۱.۹درصد افزایش دادند. آلمان با رشد ۱۱۳.۹درصدی این توسعه را رهبری کرد که به ۵۳درصد از فروش کامیونهای شارژی اتحادیه اروپا کمک کرد.
رشد ۲۸درصدی فروش اتوبوس در اروپا
آمارهای مربوط به فروش اتوبوس در بازار اتحادیه اروپا در شش ماهه نخست سال جاری نشان از آن دارد که فروش اتوبوس در این بازارها شروع خوبی داشته است. تقاضاهای ثبتشده برای اتوبوسهای جدید در اتحادیه اروپا ۲۸.۶درصد نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. بر همین اساس، فروش این خودروها در مجموع در نیمه نخست سال جاری به ۲۰هزار و ۳۷۰ دستگاه رسیده است. در این بازار، ایتالیا با رشد ۴۴.۶درصدی صدرنشین رشد در بازار مسافریهای سنگین بوده است.
بعد از آن نیز اسپانیا و آلمان به ترتیب رشد ۲۴.۲ و ۱۷.۸درصدی را به ثبت رساندند و در جایگاه دوم و سوم رشد این بازارها قرار گرفتند. ثبتنام اتوبوسهای شارژ الکتریکی جدید اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۴، ۴۵.۴ درصد افزایش یافت و سهم بازار از ۱۳.۷ درصد به ۱۵.۵درصد افزایش یافت.
آلمان، دومین بازار بزرگ از نظر حجم، ۲۵.۲درصد رشد کرد، درحالیکه اسپانیا ۲۱.۶درصد رشد کرد و به سومین بازار بزرگ اتوبوسهای شارژی الکتریکی تبدیل شد. با اینحال، فرانسه بهعنوان بزرگترین بازار، ۱۶.۴درصد با کاهش همراه شد. ثبتنام اتوبوسهای دیزلی نیز از ۶۵.۱درصد به ۶۸.۵درصد افزایش یافت.