ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر، شهردار تهران با حضور در مسجد النبی (ص) محله تهرانسر، با شهروندان منطقه ۲۱ به گفتوگو نشست و با برقراری میز خدمت در این مسجد مستقیماً مطالبات آنها را شنید.
شهردار پایتخت در ابتدای این مراسم با اشاره به راهبردهای مدیریتی شهری در حل چالشهای ریشهدار شهر گفت: از آغاز مسئولیت در شهرداری تهران حل مشکلات مردم را سرلوحه اقدامات خویش قرار دادیم. تهران از مشکلات بسیاری رنج میبرد از جمله آلودگی هوا، ترافیک، بدمسکنی و بیمسکنی و...
حدود ۲۹ درصد پلاکهای تهران در بافت ناپایدار هستند
وی افزود: از میان حدود ۹۳۰ هزار پلاک موجود در تهران ،۲۶۱ هزار پلاک مربوط به بافت ناپایدار است و ساکنان در این پلاکها بیش از هر قشر دیگری در معرض خطر و آسیب هستند.
زاکانی تاکید کرد: بزرگترین مشکل شهروندان تهرانی مسئله آلودگی هواست، به نحوی که سال گذشته تنها ۲۰ روز در تهران هوای پاک و سالم داشتیم. علاوه بر این در پایتخت شاهد توزیع نامناسب امکانات هستیم. به نحوی که شرایط شمال و جنوب تهران در توزیع امکانات کاملاً متفاوت است.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کنار مشکلات ریشهدار تهران در سال ۱۴۰۰ وضعیت مدیریت شهری نیز مناسب نبود. مدیریت شهری قبلی در تنش مالی به سر میبرد و حتی سال ۹۹ برای پرداخت حقوق کارکنان شهرداری مجبور به گرفتن وام از بانکها شده بودند، برای غلبه بر این چالشها از همان آغاز مسئولیت حل مشکلات مردم را در دستور کار خود قرار دادیم.
زاکانی افزود: برای حل مشکلات مردم در سه سال گذشته مسیری را دستور کار خود قرار دادیم که امروز کارنامه آن قابل ارائه به شهروندان است. در این مدت سعی کردیم با همکاری و همراهی با دستگاههای مختلف مشکلات مردم را حل کنیم.
زاکانی با اشاره به راهبردهای شهرداری تهران در حل مشکلات مردم گفت: در حل مشکلات مردم آنجایی که مسئولیت مستقیمی متوجه ما بود سعی کردیم به بهترین نحو عمل کنیم و در جایی که مسئولیت نداشتیم نیز به دیگر دستگاهها در حل مشکلات مردم کمک کردیم.
وی ادامه داد: یکی از مثالهای موفق همکاری میان شهرداری تهران و سایر دستگاهها، موضوع ساماندهی معتادان متجاهر است. سال ۱۴۰۰، شهر تهران ۲۳ هزار معتاد متجاهر داشت و ظرفیت کمپهای ماده ۱۶ نیز برای بستری کردن آنها ۱۱ هزار نفر بود، اما امروز ظرفیت بستری کردن معتادها در تهران به ۲۵ هزار نفر افزایش یافته است و هم اکنون این افراد در کمپهای ماده ۱۶ تحت درمان هستند.
زاکانی در بخش دیگری از سخن خود گفت: برخی معتقد بودند ورود به مسئله معتادان متجاهر در تهران مانند ورود به باتلاقی است که نتیجه ندارد و باید پراکندگی معتادان متجاهر در تهران را به عنوان نوعی از سبک زندگی پذیرفت. اما ما معتقد بودیم کسانی که بر اساس خطا به دام اعتیاد افتادند همانند فرزندان ما هستند و نسبت به آنها وظیفه داریم.
شهردار تهران با اشاره به چالشهای ترافیکی پایتخت اظهار کرد: تهران از کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی رنج میبرد؛ در دوره مدیریت شهری قبلی تنها ۱۳۴ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل پایتخت افزوده شد اما در این دوره قرارداد خرید بیش از ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد کردیم و تاکنون نیز بیش از ۱۰۰۰ دستگاه از این تعداد به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شده است.
زاکانی تاکید کرد: برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی مهمترین راهکار حل مشکل ترافیک در تهران است؛ در همین رابطه سال گذشته قرارداد خرید ۳ هزار اتوبوس برقی در کنار بیش از ۲۷ هزار دستگاه تاکسی برقی را با عاملیت بانک شهر امضا کردیم که بخشی از آن در گمرک است.
جلوگیری از هدررفت بیتالمال با واردات اتوبوس
وی ادامه داد: در چند وقت گذشته عدهای با حاشیه سازی اینگونه به افکار عمومی القا کردند که شهرداری تهران به دنبال حمایت از تولید داخل نیست، در صورتی که قیمت پیشنهادی برخی شرکتهای داخلی برای هر اتوبوس چند ده هزار یورو بالاتر از مشابه خارجی بود. اما ما توانستیم اتوبوسهای با کیفیتتر و با قیمت پایینتر به کشور وارد کنیم در واقع این امر باعث شد از هدر رفت میلیاردها تومان بیت المال جلوگیری شود.
زاکانی با اشاره به برنامههای شهرداری تهران در توسعه مترو نیز گفت: ۲۵ سال از افتتاح مترو در تهران میگذرد در این بازه زمانی مترو تهران کمی بیش از ۱۰۰۰ واگن داشته است، ما سال گذشته قراردادی با شرکتهای چینی منعقد کردیم که مطابق آن بیش از ۷۹۱ دستگاه واگن از بهمن امسال و در بازه زمانی ۳ ساله وارد کشور میشود.
دولت تنها به اندازه ساخت ۵۹ متر مترو به شهرداری کمک مالی کرده است
وی ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری شاهد توسعه ایستگاههای مترو در شهر تهران نیز بودیم، در این سه سال ۱۷ ایستگاه به خطوط مترو تهران اضافه شده است؛ هزینه ساخت هر کیلومتر مترو سه همت است و بخش عمدهای از منابع ساخت مترو در شهرداری تأمین شده است. زیرا مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت تنها به اندازه ساخت ۵۹ متر مترو به شهرداری کمک مالی کرده است.
زاکانی با اشاره به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۱ تاکید کرد: در آینده خط یک بیآرتی از تهرانپارس تا میدان آزادی تبدیل به خط تراموا خواهد شد، بخش دوم این تراموا نیز از میدان آزادی تا تهرانسر توسعه پیدا میکند. هماکنون تجهیزات مربوط به ساخت تراموا نیز از طریق کشتی در حال انتقال به کشور است. همچنین با افتتاح خطوط ۱۱ و ۹، مترو تهران به تهرانسر و چیتگر میرسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه مسکن شهرداری تهران هیچ وظیفه قانونی بر عهده ندارد اما مجموعه مدیریت شهری نمیتوانست نسبت به گرانی مسکن در پایتخت بی تفاوت باشد؛ به همین جهت در این مدت مطابق تفاهمات صورت گرفته برای ساخت واحدهای مسکونی را برعهده گرفتیم و روند صدور پروانه صعودی شده است.
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته تلاش کردیم در تهران مشکلات را با همراهی مردم حل کنیم، پیش از این در مدیریت شهری دو نگاه وجود داشت؛ یک نگاه معتقد بود باید شهر را گران اداره کرد تا مردم از تهران مهاجرت بکنند و با کاهش جمعیت چالشهایی مانند ترافیک، آلودگی هوا، بی مسکنی و.... نیز حل خواهد شد. در برابر این نگاه ما معتقدیم، گرانی از تهران شروع شد و به سرعت در سایر شهرهای کشور نیز گسترش پیدا کرد. زیرا کل کشور خودش را با تهران تنظیم میکند. از طرفی با ایده آنها کسی از تهران مهاجرت نکرد بلکه ساکنان آن حاشیه نشین گشته و بر مشکلاتشان افزوده شد. بر همین اساس ما معتقدیم باید تهران ارزان شود تا کل کشور نیز ارزان بشود.
زاکانی در پایان گفت: در این سه سال تلاش کردیم به سمت ارتقا کیفیت خدمات به مردم تهران در راستای کسب رضایت آنها برویم. در مدیریت شهری هیچ چیز به اندازه رضایت مردم برای ما اهمیت ندارد.