تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3827533
شناسه : 3827533
تاریخ :
منابع داخلی و اعتبارات بودجه ای چالش‌های درمان را رفع نمی‌کند اقتصاد ایران: تبریز-مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: منابع داخلی و اعتبارات بودجه ای چالش‌های درمان و بهداشت را رفع نمی‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، علی جعفریان روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: رقم کسری بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بسیار قابل توجه است و باید در این خصوص شخص رئیس جمهوری که سابقه و تخصص لازم و کافی در این حوزه را دارد، وارد عمل شده و اتخاذ تصمیم کند.

وی با بیان اینکه با منابع داخلی و اعتبارات بودجه‌ای نمی‌توان مشکلات و چالش‌های حوزه بهداشت و درمان کشور را حل و فصل کرد، گفت: متأسفانه در نظام بودجه ریزی و در بخش تعرفه‌های مربوط به وزارتخانه، نرخ تورم سالانه به درستی دیده نمی‌شود و همین امر منجر به بروز کسری بودجه و ایجاد مشکلات عدیده مالی می‌شود.

جعفریان یکی از آسیب‌های مهم کسری بودجه را کاهش اعتبارات عمرانی دانست و اظهار کرد: با توجه به معوقه‌های عدیده در نظام سلامت، پرداخت حق و حقوق کارکنان در اولویت قرار دارد و همین امر موجب می‌شود از میزان و حجم اعتبارات عمرانی کاسته شود.

وی بهترین و مهمترین راهکار در شرایط کنونی را بهره مندی از ظرفیت بسیار مهم خیران سلامت عنوان و اضافه کرد: برای توسعه فیزیکی حوزه بهداشت و سلامت و ساخت مراکز درمانی و بهداشتی چاره‌ای جز بهره مندی از توان خیران نداریم که نمونه موفق این موضوع را در آذربایجان شرقی شاهدیم.

جعفریان یکی از رسالت‌های اصلی نظام سلامت را ارائه خدمات کیفی به مشتریان عنوان کرد و با تاکید بر اینکه بدون منابع مالی دستیابی به این هدف مشکل است، ادامه داد: توقع ارائه خدمات عادلانه برای احاد جامعه جز از طریق مساعدت‌های خیرین سلامت ممکن نیست.

وی نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظام سلامت کشور را تنها ۲۵ درصد اعلام کرد و در عین حال یادآور شد: برای ۷۵ درصد بقیه نیز این مجموعه پاسخگو است و باید تمام دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و خدماتی در کنار وزارتخانه باشند.

جعفریان مانع زدایی، تسهیل گری و جهت دهی را مهمترین و محوری ترین کارکرد مدیریت‌ها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد و افزود: رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در این مسیر گام‌های اساسی بردارند.

وی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان دانشگاه‌های تیپ یک کشوری با افزون بر ۶۰۰ نفر هیأت علمی و بیش از ۱۰ هزار نفر دانشجو یاد کرد که در کل کشور یکی از مهمترین مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در علوم پزشکی به شمار می‌رود.

جعفریان برخورداری از تعداد ۲۹ بیمارستان و بیش از پنج هزار تخت را از ظرفیت‌های بالای دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد و گفت: در این میان ضریب پرستار به تخت بیمارستانی در آذربایجان شرقی بسیار پایین‌تر است.

وی از عقب افتادگی وزارت بهداشت در تأمین و پرداخت معوقه‌های پرستاران خبر داد و افزود: با وجود تلاش‌های وزیر و پرداخت بخش مهمی از معوقه‌ها، هنوز عقب ماندگی در این زمینه وجود دارد.