تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3827477
شناسه : 3827477
تاریخ :
شرایط بیهوشی در ایران نگران کننده است اقتصاد ایران: رئیس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه، ضمن تشریح چالش های رشته بیهوشی، از گرایش به انجام عمل‌های زیبایی در کشور که تبعات زیادی برای نظام سلامت در پی داشته است، گلایه کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا سلیمی، بعد از ظهر دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ در نشست خبری شانزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد، گفت: تلاش کردیم کنگره امسال بوی آینده را بدهد. یعنی، هوش مصنوعی را در رشته بیهوشی مورد توجه قرار داده ایم.

رئیس کنگره افزود: رشته بیهوشی به رغم اینکه جایگاه خوبی به لحاظ درآمدی ندارد، اما از جهت علمی؛ در سطح پیشرفته‌ای قرار دارد.

سلیمی ادامه داد: رشته بیهوشی در کشور به داروهای جدید و تجهیزات مدرن دسترسی نداریم و هدف ما از برگزاری کنگره، طرح این قبیل موضوعات است.

وی افزود: متخصصین بیهوشی در سطح خوبی قرار دارند، اما دسترسی به داروها و تجهیزات روز و مدرن، اهمیت دارد. زیرا، به دنبال یک بیهوشی با کیفیت هستیم.

سلیمی گفت: متأسفانه به رغم اینکه بیهوشی در جهان از رشته‌های پردرآمد است، در ایران شرایط خوبی ندارد و صندلی‌های بیهوشی خالی مانده است.

وی افزود: یکی از آفت‌های حوزه سلامت، انجام اعمال زیبایی است که باعث شده جوانان در انتخاب رشته پزشکی دچار تردید شوند.

سلیمی گفت: اختلاف درآمدی بسیار زیاد با انجام اعمال جراحی زیبایی، در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی، باعث شده مشکلاتی برای طبابت در کشور به وجود بیاید.

وی افزود: درآمد متخصص بیهوشی چشم، برای بیمار ۹۰ ساله در بیمارستان خصوصی حداکثر ۳۰۰ هزار تومان است. در بخش دولتی، این درآمد یک سوم بخش خصوصی است.

سلیمی در خصوص کمبود متخصص بیهوشی در کشور، گفت: متأسفانه مهاجرت در بیهوشی بالا رفته و سن مهاجران هم کاهش یافته که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای نظام سلامت کشور باشد.

رئیس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه، با انتقاد از تصمیم غیر علمی در دولت گذشته که مدت زمان دستیاری رشته بیهوشی را از ۴ سال به ۳ سال کاهش داده بودند، افزود: خوشبختانه این موضوع با درایت وزیر بهداشت دولت چهاردهم، منتفی شد.

در ادامه، سیدسجاد رضوی دبیر انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه گفت: ما از لحاظ بیهوشی در ایران، بالای متوسط جهانی هستیم. به رغم مشکلات و تحریم‌ها، متخصصین رشته بیهوشی تلاش کرده‌اند عقب نمانند و روشی نیست که در دنیا انجام شود و در ایران صورت نگیرد.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره افزود: مردم در جواب دهی به داروها، با یکدیگر فرق دارند و دنیا این موضوع را با تجهیزات روزآمد انجام می‌دهد.

رضوی ادامه داد: ما از نظر بیهوشی در کشور مشکلی نداریم. در واقع، بیمار نداریم که به خاطر بیهوشی از درمان محروم مانده باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: داروهایی که برای بیهوشی استفاده می‌کنیم، قابل قبول و در حد استانداردهای جهانی است.

رضوی با انتقاد از بی عدالتی در جامعه، افزود: متأسفانه رشته اطفال در حال انقراض است، زیرا با توجه به سختی‌های این قبیل رشته‌های تخصصی، پزشکان ترجیح می‌دهند با استرس کمتر سراغ انجام اعمال زیبایی بروند که درآمد بیشتری هم دارد.

وی ادامه داد: با این وضعیت که پیش می‌رویم، ممکن است در ۱۴۳۰، مجبور شویم برای جراحی قلب اطفال، بیمار را به خارج از کشور اعزام کنیم.

در ادامه، شهرام صمدی دبیر علمی کنگره گفت: این کنگره با حضور متخصصین و اساتید رشته بیهوشی برگزار خواهد شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ملاحظات بیهوشی شامل جراحی‌ها، پیوند، تروما و…، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در این کنگره راجع به هیپنوتیزم در بیهوشی و همچنین، روش‌های پایش بیمار در بیهوشی، بحث خواهد شد.

اردشیر تاجبخش دبیر اجرایی کنگره آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد، گفت: در این کنگره ۵ کارگاه در حوزه‌های مختلف بیهوشی برپا می‌شود. همچنین، دستاوردهای پژوهشگران ایرانی در قالب خلاصه مقالات ارائه خواهد شد.

شانزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد، ۱۶ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۳ در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.