تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3827319
شناسه : 3827319
تاریخ :
۲ مؤلفه مهم شکست اسرائیل/ زمان فرار بزرگ از اراضی اشغالی اقتصاد ایران: یک تحلیلگر ارشد منطقه‌ای با اشاره به ۲ تحول مهمی که نشانه بارز شکست صهیونیست‌ها در جنگ است، نوشت که بعد از دستور حزب‌الله برای تخلیه شمال، موج تازه‌ای از آوارگی اسرائیلی‌ها آغاز شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم و تحلیلگر مطرح فلسطینی، در سرمقاله جدید خود برای این روزنامه، به تحولات اخیر در شمال سرزمین‌های اشغالی در سایه عملیات‌های کوبنده حزب الله پرداخته و نوشت: زمانی که حزب‌الله به شهرک نشینان صهیونیست در ۲۵ شهرک شمال اراضی اشغالی دستور می‌دهد (تاکید می‌کنم که دستور؛ نه هشدار) که بدون معطلی، خانه‌های خود را تخلیه کنند، زیرا این شهرک‌ها اهداف نظامی مشروع یگان موشکی و پهپادی مقاومت لبنان هستند، این اتفاق یک رویداد بی سابقه در تاریخ درگیری عربی- صهیونیستی به شمار می‌رود.

عطوان افزود: این دستور حزب الله به شهرک نشینان در شمال اراضی اشغالی، پاسخی روشن به تحرکات دشمن صهیونیستی جهت انتقال جنگ به لبنان، مشابه آنچه که از بیش از یک سال گذشته در غزه اتفاق افتاد، بوده و مقدمه عملیات نیروهای یگان ویژه رضوان حزب‌الله برای آزادسازی الجلیل در شمال فلسطین اشغالی است. این بیانیه حزب الله کاملاً دقیق بود و دستوراتی که داد، همزمان با تشدید قابل توجه عملیات‌های مقاومت اسلامی لبنان ضد اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی و درگیری با نیروهای صهیونیستی در جنوب لبنان است. همانطور که می‌بینیم، حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله به عمق فلسطین اشغالی و شهرهای راهبردی و مهمی مانند حیفا، تل‌آویو، صفد، عکا، طبریا و کل الجلیل اشغالی رسیده است.

در ادامه این مقاله آمده است: دستور حزب‌الله به شهرک نشینان صهیونیست برای تخلیه شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی، در چهارچوب مقابله به مثل با تجاوزات ارتش صهیونیستی و درخواست این ارتش از لبنانی‌ها و ساکنان غزه برای تخلیه روستاها، شهرک‌ها و اردوگاه‌ها قبل از بمباران و شهید و زخمی شدن هزاران نفر از غیرنظامیان بی دفاع است. نکته مضحک اینجاست که اشغالگران صهیونیست دم از حقوق بشر و تلاش برای محافظت از جان غیرنظامیان و پایبندی به قوانین بین‌المللی می‌زنند!

این تحلیلگر عرب زبان خاطرنشان کرد: حزب الله لبنان اکنون در مرحله دوم نبرد با دشمن صهیونیستی که چند روز قبل اعلام کرد، قرار گرفته و در این مرحله، همه شهرک‌های دشمن را هدف قرار می‌دهد؛ به ویژه اینکه همه شهرک نشینان صهیونیست در واقع نیروهای نظامی ذخیره ارتش اشغالگر هستند و هیچ صهیونیستی غیرنظامی نیست. بنابراین در صورتی که آنها از دستورات حزب الله سرکشی کنند، همگی کشته خواهند شد. همه می‌دانند که شهرک‌های صهیونیستی تبدیل به مراکز نظامیان ارتش اشغالگر و پایگاه‌های آن برای هدف قرار دادن شهرها و روستاهای لبنانی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، فرار هزاران شهرک نشین صهیونیست از شمال فلسطین اشغالی به دلیل وحشت از حملات حزب الله، بعد از دستور آن برای تخلیه، آغاز شده و رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی رژیم اشغالگر هم این گزارش‌ها را تأیید می‌کنند. بنابراین انتظار می‌رود شمار آوارگان در شمال فلسطین اشغالی ظرف چند روز آینده از ۲۰۰ هزار نفر فراتر برود و این بدان معناست که جنگی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر از چند هفته قبل علیه لبنان به راه انداخته، به هیچ وجه به هدفش نرسیده است؛ به ویژه در زمینه بازگرداندن آوارگان به شمال فلسطین اشغالی و خلع سلاح حزب الله.

عبدالباری عطوان تصریح کرد: این حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، نتیجه کاملاً معکوس در پرونده مهم این رژیم یعنی آوارگان داشته و به جای اینکه آوارگان صهیونیست به شهرک‌های خود در شمال اراضی اشغالی برگردند، آنهایی هم که در این شهرک‌ها مانده بودند، در معرض آوارگی و یا مرگ قرار دارند. اما نکته جالب توجه اینجاست که تشدید عملیات‌های قهرمانانه و شجاعانه حزب الله علیه اشغالگران، نه تنها بعد از افزایش تلفات و خسارات سنگین ارتش صهیونیستی در جبهه لبنان به وقوع پیوست، بلکه همزمان با دو تحول مهم بوده است:

- تحول اول مربوط به عملیات استشهادی روز یکشنبه در شمال تل‌آویو است که توسط «رامی ناطور» جوان فلسطینی از شهرک «قلنسوه» در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ انجام شد که طی آن دست کم هفت صهیونیست به هلاکت رسیده و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. این عملیات در قلب تل‌آویو و در نزدیکی پایگاه گلیلوت یعنی مقر سازمان جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی و یگان اطلاعات نظامی ۸۲۰۰ این رژیم رخ داد.

مفهوم این عملیات قهرمانانه آن است که فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ حمایت خود را از نوار غزه و لبنان در برابر جنایات دشمن صهیونیستی افزایش داده‌اند.

- اما تحول دوم، مربوط به حمله نمایشی رژیم صهیونیستی به ایران در بامداد روز شنبه و مقابله عالی پدافند هوایی و زمینی جمهوری اسلامی ایران و ناکام گذاشتن این رژیم در تحقق اهدافش بود. بالاتر از همه این‌ها باید به رعب و وحشت ایجاد شده در میان صهیونیست‌ها از احتمال واکنش ایران به این تجاوز اشاره کنیم و یکی از نشانه‌های ترس اشغالگران، آن است که ارتش صهیونیستی به نظامیان خود، آماده باش و دستور داده که از تجمع در پایگاه‌ها خودداری کنند تا اتفاقی مشابه حمله پهپادی مرگبار حزب‌الله به پایگاه تیپ گولانی در جنوب حیفا که با هلاکت و زخمی شدن ده‌ها صهیونیست همراه بود، تکرار نشود.

در پایان این مقاله عطوان آمده است: ما در مقاله‌های قبلی خود، زمانی که می‌گفتیم نتانیاهو، «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر و «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد این ارتش پشیمان خواهند شد و به خاطر تصمیم جنایتکارانه در به شهادت رساندن سید حسن نصرالله، خون گریه خواهند کرد، مبالغه نکردیم. اتفاقات روزهای گذشته و تلفات سنگین و مکرر نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان تحت فرمان دهی جدید حزب الله، موجب شده تا هالیوی از تمام شدن جنگ لبنان طی یک یا دو هفته آینده سخن بگوید. باید بگوییم که زمان فرار بزرگ صهیونیست‌ها از لبنان و غزه و اعتراف به شکست فرا رسیده است.