تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3827225
شناسه : 3827225
تاریخ :
پرداخت ۷۰درصد هزینه «توحش» اسرائیل از سوی آمریکا اقتصاد ایران: یک روزنامه صهیونیستی به نقل از یک موسسه آمریکایی نوشته است که این کشور ۷۰ درصد هزینه‌های جنگ رژیم صیهونیستی را پرداخت کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «کالکالیست»، موسسه امور بین‌الملل واتسون در دانشگاه براون آمریکا افشا کرده که از آغاز جنگ غزه، آمریکا بیش از ۲۲ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده است و این کمک‌ها از تسلیحات و تجهیزات گرفته تا اعزام ناوهای هواپیمابر را شامل می‌شود.

به نوشته کالکالیست که روزنامه‌ای صهیونیستی بوده و امتیاز آن را گروه رسانه‌ای یدیعوت آحارونوت در اختیار دارد، به نقل از موسسه واتسون نوشت که ارتش آمریکا بیشتر از هر جای دیگری به اسرائیل کمک نظامی ارسال می‌کند.

به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) تا ۳۰ سپتامبر امسال، دست کم ۲۲.۷۶ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده است. این آمار بخشی از پروژه مرکز مطالعاتی واتسون تحت عنوان «هزینه‌های جنگ» است.

براساس این گزارش، بخش اعظم این کمک‌ها که تاکنون تصویب شده، تنها دور اول کمک‌هاست؛ دولت بایدن ۱۳ آگوست امسال از قراردادهای تسلیحاتی دیگری به ارزش ۲۰.۳ میلیارد دلار شامل فروش جنگنده‌های اف -۱۵ به اسرائیل رونمایی کرد. این بسته ۵۰ فروند جنگنده اف ۱۵، بیش از ۳۲ هزار عراده مهمات تانک، زره‌پوش‌های تاکتیکی و ۵۰ هزار گلوله توپخانه را شامل می‌شود. براساس زمان‌بندی به‌روزشده تاریخ تحویل، این بسته حد فاصل سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۹ به تل‌آویو تحویل خواهد شد.

از این رقم، حدود ۱۷.۹ میلیارد دلار به طور مستقیم در بخش نظامی و ۴.۸۶ میلیارد دلار نیز در حوزه عملیات‌های نظامی آمریکا در مناطق جنگی از جمله اقدام علیه حوثی‌ها (انصارالله یمن) هزینه شده است که از جمله آن می‌توان به اعزام ناو هواپیمابر و باتری‌های سامانه پدافند هوایی در منطقه اشاره کرد.

هدف این پروژه شفاف‌سازی درباره وسعت کمک‌های آمریکا در جنگ‌هایی با مداخله مستقیم این کشور است و درباره فقدان شفافیت پیرامون این اعداد و ارقام، لحنی انتقادآمیز دارد.

گزارش اخیر این موسسه با عنوان «هزینه‌های آمریکا برای عملیات‌های نظامی اسرائیل و سایر عملیات‌های مرتبط با آمریکا در منطقه، از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴»، دسترسی عموم مردم، خبرنگاران و اعضای کنگره آمریکا به درکی دقیق از میزان کمک نظامی، تجهیزاتی و مالی دولت این کشور برای ارتش اسرائیل در طول جنگ یک ساله، «دشوار» توصیف شده است. همچنین به طور مشابه آگاهی عمومی درباره هزینه‌های نظامی مختص به خود آمریکا در عملیات‌های منطقه‌ای به ویژه حوالی یمن، بسیار اندک است.

همچنین براساس نتایج این مطالعات، اسرائیل از جنگ جهانی دوم تاکنون بیشترین کمک نظامی را از آمریکا دریافت کرده و این رقم طی ۶۶ سال به ۲۵۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد. همچنین کمکی که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در طول یک سال اخیر برای تل‌آویو فراهم کرده، بیشترین رقم در تاریخ روابط آمریکا و اسرائیل بوده است.

مطالعات مرکز واتسون همچنین یکی دیگر از تفاوت‌های کمک نظامی آمریکا به اسرائیل را نسبت به سایر دریافت‌کنندگان کمک واشنگتن برجسته کرده و آن هم این است که تل‌آویو این حق را دارد تا ۲۵ درصد از کمک را برای تولید کالاهای تولید خود مصرف کند و به باور گردآورندگان این تحقیقات، این امتیار صنعت دفاعی اسرائیل را مورد حمایت ویژه قرار داده و آن را از حیث نظامی به یکی از خودکفاترین دریافت‎کنندگانی بدل کرده است که به به اصطلاح «هم از توبره می‌خورد و هم از آخور»!